Byggahus.se

Solfångare ger värmepumpen stöd

3k läst  28 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Värmepump i kombination med solfångare är en miljövänlig investering ? som kan vara lönsam om förutsättningarna är de rätta. Bäst utbyte ger solvärmen ihop med bergvärme.

Du kan läsa artikeln här: Solfångare ger värmepumpen stöd

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

helt klart framtiden för värmesystem, dock är priset ännu för högt för solvärme

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Mathias

Titta på de kinesiska handelssidorna, det är inte alls så dyrt.
    Och allt kommer där ifrån ändå.

• Svara
  4. E
    Anonym

Hur lönsam är en bil? Det finns fler aspekter i detta.

• Svara
  5. E
    Anonym

Bästa lönsamheten är inte solfångare och bergvärme utan luftsolfångare med frånluftvärmepump! En luftsolfångare ger alltid tillskott dagtid hur kallt den än är.

Eftersom doktorns avhandling handlar om bergvärme så är det väl förlåtligt!

• Svara
  6. E
    Anonym

"En luftsolfångare ger alltid tillskott dagtid hur kallt den än är."

Utom om det ligger snö på den, vilket är vanligt när man behöver värmen...

• Svara
  7. E
    Anonym

Jag har haft solfångare kopplat till bergvärmen i 7 år. Då var det knappast någon som hört talas om detta system. Jag hade en förbrukning på genomsnitt 125,000 kwh/år tidigare och sedan år 2003 har jag aldrig kommit över 31,000 kwh/år.
    Min pump är på 15 kw och spetsas med 16 m2 solfångare. Det har fungerat i stort sett utan problem ända sedan start. Investeringen var stor men lönsam om man som mig hade en riktigt hög förbrukning.

Bosse

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: j-o

Hur stor byggnad har du på denna förbrukning?

• Laddar…
    • Svara
  9. E
    Anonym

hahhahaaha vafan du med bilen skämtet sätt du dig i en bil i norrland med solceller på taket så ska vi se hur långt du kommer!!

• Svara
  10. E
    Anonym

Skall man maximera utbytet av solfångarna så gäller det att maximalt kunna utnyttja värmen från solen ända ner till samma temperatur i hålet. Kan man mata värmepumpen med t.ex. 10 gradig värme från solfångarna istället för att ta tregradig värme från borrhålet så ökar COP rejält. Idealet är även att man kan spara "ljummet" vatten från solfångarna i en extra ackumulatortank som pumpen kan ta av under natten. Att värma borrhålet med solfångarna är däremot oftast meningslöst eftersom det mesta av värmen försvinner innan den kan "återvinnas".

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: x

Kan inte annat än hålla med, just så är det men man ser sällan lösningar som klarar av det på ett bra sätt.

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: j-o

Jag tycker också det verkar vettigt! Vet du någon som säljer sådana lösningar?

• Svara
  13. E
    Anonym

Har ni ingen sol i Norrland?

• Svara
  14. E
    Anonym

Vi köpte en ny bergvärmepump (de två gamla pumparna var från 1984, de ersattes med en ny) till ett 8-familjshus, frågade säljaren om paket med solfångare som komplement till bergvärmepumpen. Säljaren sa att det ger ingen besparning, att det är mest miljövänner som köper solfängare, men det kostar mer än det sparar. Jag tyckte det lät lite konstigt och vi var lite besvikna, men han verkade inte vilja sälja solfångare till oss så vi struntade i den biten och nöjde oss med en ny bergvärmepump.

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: x

Ja, han hade rätt och du kan tacka honom för många sköna slantar som du sparat på det rådet.

• Svara