kontorsråttan
Ähmmm.
Varifrån kommer denna information?
Åtminstone jag kan inte se någon källhänvisning, eller...?
Vore intressant att läsa mera.

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Genom att härma fiberoptisk teknik har forskare tagit fram en solkoncentrator som ger kraftigt förbättrad effektivitet för solceller.

Du kan läsa artikeln här: Solfångare för vägg klår solceller på vertikal yta

Hmmmm... Är inte de flesta väggar också vertikala?

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Ett litet fel i byggahus-artikeln, det är elektronerna i fosfor-atomerna som "lyfter" av solljuset (inte molekyler som det står i BH artikeln) så elektronerna kommer upp i en högre bana och när de faller ner igen ger fosforn ifrån sig ljus (som i ett lysrör eller i en vit lysdiod) och det ljuset studsar inuti prismat ner till kanten och fångas upp av solcellen som sitter där.

P Perra Markusson skrev:
Hmmmm... Är inte de flesta väggar också vertikala?
Om man monterar den här nya lösningen på en vägg är det mer effektivt än om man täcker samma vägg-yta med en vanlig solcellslösning, sen lär det variera en hel del var i världen man monterar solcellen och tid på året mm.

Detta är ju jätteintressant!

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag sökte tillbaks i artiklarna, ursprungsartikeln kan köpas för 35 dollar men verkar mest vara ett rent forskningspapper om något som kan finnas långt fram i framtiden. Jag har bara läst abstract.

Det hela bygger på att solceller minskar sin verkningsgrad när ljuset kommer in vid lägre vinklar. Så som jag tolkar det hela så har de placerat en grön fosforcerande skikt som är mindre känsligt för ljusets infallsvinkel.

Mina kommentarer är:
1) Ett extra fosforskikt kommer att minska verkningsgrader dels genom att minska fotonutbytet.
2) Att fosforcens är våglängdsberoende.

För mig verkar artikeln vara en typisk grundforskningspryl med många, många år till eventuellt praktiskt användning.

• Gilla
Babababa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.