Takpannor som absorberar solljus och solfångare med spegelreflektorer. Den nya tekniken inom solenergi väcker stora förhoppningar. Men som småhusägare är det ännu så länge tryggast att satsa på beprövad teknik.

Du kan läsa artikeln här: Solenergi - ny eller beprövad teknik?

E
Skrivet av: David

Jag har köpt en konteiner från Kina med solfångare
som jag vill bli av med.Att priset skulle bli så högt
håller jag inte med om: Totalkostnad för 2 st fångare
med styrenhet & drivenhet är 22000 kr Energibidraget på detta system är 6415 kr.Det innebär att jag tjänar
igen pengarna på bara 4 år.

E
Skrivet av: Jonas

SKicka gärna mer info om dessa solfångare till min mail.
Tack Jonas

E
Skrivet av: Lars

Jag är intresserad av en uppsättning. Kan du skicka mera info till min mail.

E
Skrivet av: Anonym

Finns svensk bruksanvisning med?
Kan du visa bilder?
Hur stor är den i cm
Hur stor lägenhetsyta värmer den upp

E
Skrivet av: Holger Wästlund

Från halvårsskiftet kan privatpersoner, företag och organisationer söka stöd på upp till 60 procent av kostnaden för installation av solceller. Det beslöt regeringen i veckan. El från solceller är dyrare än vindkraft eftersom solceller tillverkas i relativt liten skala. ?Sverige har statligt stöd för solceller på offentliga byggnader, men nu blir det tillgängligt också för privatpersoner. Stöd kan ges till installationer av alla typer av nätanslutna solcellssystem som påbörjats tidigast den 1 juli 2009 och slutförts senast den 31 december 2011. Ansökan ska göras hos länsstyrelsen. Källa: Sydsvenskan Holger Wästlund

E
Skrivet av: mic

För att vara kinesiska solfångare, om inte acktank ingår.
För att vara berättigade till bidrag måste de vara godkända av SP eller Solar keymark, vilket de flesta kinasolfångare inte är.
Är det dessutom vacumrör så skulle jag hålla mig borta.

E
Skrivet av: Ingemar Arvidsson

Kan någon berätta var man köper solceller? Solibro i Uppsala utvecklar men vet inte vem som säljer - fråga i Tyskland o.s.v.! Ingemar

E
Skrivet av: Klaes Lundberg

Vi har monterat in Energipersienner och denna lösning är fullständigt oslagbar.

E
Skrivet av: Anders J

"Kostnaden för ett solcellspaket på 8 m² är cirka 50 000 kr"! Nej, inte ens om man anstränger sig så kan det bli så dyrt, men man kanske kan betala så mycket för 8 st 250 W-paneler, men det är då snarare dubble den ytan. Om man anstränger sig en smula kan man komma långt under det. Inklusive växelriktare.

E
Skrivet av: Gäst

så gött på sommarhalvåret att slänga en blick på termometern till solvärmen och se 95 grader mosa rakt in i tanken. Inte en vedkubbe från april till september...mmmm....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.