Byggahus.se

Solel eller solvärmepaneler?

1k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej, skall bygga nytt i Skåne, 250 kvm, skall vara dimensionerat för att klara varmvattenbehovet hos 9 personer, som vi är som mest. Huset är extremt välisolerat, närmar sig passivhusstandard.

Jag har fått en offert med tre alternativ

1. NIBE 2030-9 luft-vatten-vp med VVM 300. Inte förberett för inkoppling av vattenmantlad kamin eller solvärmepaneler. Pris 118 000 kr inkl moms

2. Som ovan men med VVM 500 och inkoppling mot vattenmantlad kamin, som inte igår i offerten. Fullt förberett för solvärmepaneler. Pris 136 000 inkl moms.

3. Och separat offert för solfångarna Värmebaronen k2 plus, 4 st. Inkl all inkoppling från taket till tanken. 77 000 kr inkl moms. För en komplett anläggning blir det alltså alt 2 + 3 vilket blir 213000 inkl moms.

Det jag funderade på som huvudalternativ är alt 2 - och så småningom istället sätta upp solelpaneler för ungefär samma summa - man borde kunna få en anläggning på 7 kW om man anstränger sig.

Tacksam för alla synpunkter!

2. J
    Medlem Nivå 7
    Vad är det för fel på alternativ 1. Blir väl billigast och problemfriast i längden.

3. M
    Medlem Nivå 11
    9 pers? Är det nån speciell tidpunkt på året ni är så många?

Det lär gå åt en hel del varmvatten om alla ska duscha efter varandra. På sommaren har man massor av varmvatten med solfångare - men inte på vintern.

Jag tvivlar på att standard-konfigurationerna du ser på klarar behovet. En rejäl ackumulatortank hade jag funderat på.

• Laddar…
  4. F
    Medlem · Nivå 10
    Alternativ 4: bygg egna solfångare som du smäller upp själv för max en femtedel av priset. I den där branschen har tillverkarna helt sjuka marginaler.

Sen finns det också ett rent ekonomiskt alternativ:
    5. Lämna bort riskkonstruktionen med vattenslingor i golven och smäll upp luftvärmepump + värmeelement och en eldriven varmvattenberedare och spara 300 000 kr i installationskostnad. Ekonomiskt överlägsen lösning i ett "nästan passivhus" även ur ett längre tidsperspektiv. Det är ingen metrosexuell modelösning som vattenburen golvvärme dock.

5. A
    Medlem Nivå 3
    Hej, tack för svar och synpunkter!
    Jodå, 9 personer varannan vecka och 5 varannan vecka. 3 inneboende/studenter på övervåningen och i övrigt en "modern" familjekonstellation. 500 l ackumulatortank planerad, räcker det inte?
    Jo, det är ingen dum idé att bygga/montera solfångare själv. Eller importera solelpaneler från Kina och montera själv. Den senare modellen innebär bara eldragning till taket.
    Välja bort golvvärmen går tyvärr inte med den firma som skall göra plattan och stommen. Dom vill göra sin vanliga lösning.
    Alternativ 1 tror jag inte riktigt på. Det är samma volym varmvattenberedarvolym som jag har nu till max 6 personer som alla utom en klagar på kallt vatten på morgonen....

Redigerat 6 maj 2016 15:48
  6. M
    Medlem Nivå 11
    Kanske kan man räkna på hur mycket varmvatten som behövs? Jag har 550 liter tank och det är knappt det räcker till oss tre...

Men det beror ju såklart på hur hög temp du får upp i den.

7. E
    Medlem · Nivå 11
    "gratis ved?"och större vattenvolym, en förutsättning för vattenmantlad kamin.Denna kan mycket väl ligga på retursidan och inte ens vara integrerad med styrfunktionerna i vpn. Mer valmöjligheter och bara genom detta finns möjlighet att spara in kostnaden för både volymökningen och kaminen .Solfångarna som naturligtvis ansluts till samma acktank som kaminen, kan du både tillverka och koppla in senare till halva kostnaden om du vill. Principen behöver inte vara konstigare än: se bara bort ifrån fabrikat http://brattnebruk.se/Filer/kaminvp.jpg

8. A
    Medlem Nivå 3
    Gratis är inte veden helt och hållet - en del jobb med klyvning och framförallt transport, men det sätter jag på meditationskontot. Finns ingen annan träningsform som ger mig sådan sinnesro som att hugga ved.

Det lutar åt alt 2, och en liten budgetpost om ca 70000 för solel, men inte nu.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka