7 569 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Lite off tonic kanske. Men Finns det inga sensorer man kan sätta upp för att mäta sol och skugga? Låt oss säga att man sätter upp ett par puckar i några månader på sommaren för att nästa år kunna bygga solceller. På vissa byggnader är det ju jättesvårt att veta hur stor beskuggningen blir.
Det här kommer vi se mängder av nyheter om.
Solpanelshysterin var helt enkel en hysteri i stil med tulpanlökarna.
Många lycksökare sökte sig till branschen och de möttes av kunder som ville ha "installation till vilket pris som helst bara den sker NU"
Så egentligen får man ju säga att leverans skedde.
Lärdom som jag brukar påpeka om och om igen.
Hantverkare som kan ta ditt jobb "direkt" är inte de bästa. De bra hantverkarna har kö även i dåliga tider
Solpanelshysterin var helt enkel en hysteri i stil med tulpanlökarna.
Många lycksökare sökte sig till branschen och de möttes av kunder som ville ha "installation till vilket pris som helst bara den sker NU"
Så egentligen får man ju säga att leverans skedde.
Lärdom som jag brukar påpeka om och om igen.
Hantverkare som kan ta ditt jobb "direkt" är inte de bästa. De bra hantverkarna har kö även i dåliga tider
Det finns extremt pålitliga simulatorer där du kan importera en modellfil av byggnaden du vill ha solpanelerna på, placera detta på exakt koordinaterna i världen. Rita in allt högt runt omkring som träd, andra byggnader mm. Sen simulerar det med flera års statistiskt meterologiskt underlag. Det blir över tid väldigt pålitliga siffror. Det behövs inte en enda sensor och har resultatet mer eller mindre direkt med data för hela året.F Frsto skrev:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 430 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 430 inlägg
Nej, det är det normala nu från åtminstone maj till augusti. Nio senaste dagarna (inkl imorgon) har priset vara nära noll (+/- 5 öre) mitt på dagen. Du kan ju inte jämföra med flera år bakåt i tiden då mängden installerad solkraft i Sverige och närliggande länder hela tiden ökar.K Klacken skrev:
du bör nog citera i ditt inlägg så att den som har svårt att fatta verkligen vet vem du menar.K Klacken skrev:
Kan du ge ett exempel på en pålitlig simulator?F fsn skrev:Det finns extremt pålitliga simulatorer där du kan importera en modellfil av byggnaden du vill ha solpanelerna på, placera detta på exakt koordinaterna i världen. Rita in allt högt runt omkring som träd, andra byggnader mm. Sen simulerar det med flera års statistiskt meterologiskt underlag. Det blir över tid väldigt pålitliga siffror. Det behövs inte en enda sensor och har resultatet mer eller mindre direkt med data för hela året.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 959 inlägg
Snarare tvärtom , så finns det en tanke med det , Skulle jag gissa så har de flesta tillgångarna hamnat i holdingbolaget innan driftsbolaget sätts i konkursD Dilato skrev:
Det jag menade var verksamhetsbeskrivningen...pelle plåttak skrev:
Man brukar skriva lite mer allmänt, typ så här:
"Bolagets verksamhet skall vara att äga och förvalta aktier och andelar i andra bolag, handel med värdepapper samt därmed förenlig verksamhet."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tradera, hur gör sista sekunden budare?
Övrigt Off Topic -
Får ett företag fakturera en kund och sedan begära att kunden begär pe
Juridik -
Blir vi lurade? Markarbete
Grund & Markarbeten -
Utfört gräv/markjobb och kunden klagar på det ökade priset..
Grund & Markarbeten -
BRF:er töms på miljoner - hundratals köpare lurade.
Bostadsrätt