Lite off tonic kanske. Men Finns det inga sensorer man kan sätta upp för att mäta sol och skugga? Låt oss säga att man sätter upp ett par puckar i några månader på sommaren för att nästa år kunna bygga solceller. På vissa byggnader är det ju jättesvårt att veta hur stor beskuggningen blir.

Det här kommer vi se mängder av nyheter om.

Solpanelshysterin var helt enkel en hysteri i stil med tulpanlökarna.

Många lycksökare sökte sig till branschen och de möttes av kunder som ville ha "installation till vilket pris som helst bara den sker NU"

Så egentligen får man ju säga att leverans skedde.

Lärdom som jag brukar påpeka om och om igen.

Hantverkare som kan ta ditt jobb "direkt" är inte de bästa. De bra hantverkarna har kö även i dåliga tider

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
F
F Frsto skrev:
Lite off tonic kanske. Men Finns det inga sensorer man kan sätta upp för att mäta sol och skugga? Låt oss säga att man sätter upp ett par puckar i några månader på sommaren för att nästa år kunna bygga solceller. På vissa byggnader är det ju jättesvårt att veta hur stor beskuggningen blir.
Det finns extremt pålitliga simulatorer där du kan importera en modellfil av byggnaden du vill ha solpanelerna på, placera detta på exakt koordinaterna i världen. Rita in allt högt runt omkring som träd, andra byggnader mm. Sen simulerar det med flera års statistiskt meterologiskt underlag. Det blir över tid väldigt pålitliga siffror. Det behövs inte en enda sensor och har resultatet mer eller mindre direkt med data för hela året.

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
K Klacken skrev:
Totalt ointressant "ögonblicksbild". Det som är intressant är vad du får som genomsnitt/månad. Hittils har jag aldrig fått under 35öre/kWh/mån.Har haft solceller sedan 2021.
Nej, det är det normala nu från åtminstone maj till augusti. Nio senaste dagarna (inkl imorgon) har priset vara nära noll (+/- 5 öre) mitt på dagen. Du kan ju inte jämföra med flera år bakåt i tiden då mängden installerad solkraft i Sverige och närliggande länder hela tiden ökar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, det är det normala nu från åtminstone maj till august
Normala från iår då?
I fjol å förfjol var det inte riktigt så men har du spåkula så kan det gott hända du blir sannspådd

F
Z Zodde skrev:
Normala från iår då?
I fjol å förfjol var det inte riktigt så men har du spåkula så kan det gott hända du blir sannspådd
Det var exakt samma tendenser förra året. Det är precis de tiderna man ger pool-värmaren startflaggan.

F fsn skrev:
Det var exakt samma tendenser förra året. Det är precis de tiderna man ger pool-värmaren startflaggan.
Tendens är en sak, alltså ”sker oftare än förr”

Men att det skulle vara det normala (typ 50%) ska du inte inbilla någon.

F
Z Zodde skrev:
Tendens är en sak, alltså ”sker oftare än förr”

Men att det skulle vara det normala (typ 50%) ska du inte inbilla någon.
Ok. Maj till September 2024 var ungefär som April i år. April 2024 var det bättre priser, förre ”nolldagar” än i år.

Redigerat:
K
Oj, vad vissa har svårt att fatta... Jag skrev bara att det lägsta priset som jag fått för såld el en månad sedan 2021 var 35öre/kWh. Då är dom timmarna med noll och minuspriser naturligtvis inräknade

F
K Klacken skrev:
Oj, vad vissa har svårt att fatta... Jag skrev bara att det lägsta priset som jag fått för såld el en månad sedan 2021 var 35öre/kWh. Då är dom timmarna med noll och minuspriser naturligtvis inräknade
du bör nog citera i ditt inlägg så att den som har svårt att fatta verkligen vet vem du menar.

F fsn skrev:
Det finns extremt pålitliga simulatorer där du kan importera en modellfil av byggnaden du vill ha solpanelerna på, placera detta på exakt koordinaterna i världen. Rita in allt högt runt omkring som träd, andra byggnader mm. Sen simulerar det med flera års statistiskt meterologiskt underlag. Det blir över tid väldigt pålitliga siffror. Det behövs inte en enda sensor och har resultatet mer eller mindre direkt med data för hela året.
Kan du ge ett exempel på en pålitlig simulator?

D Dilato skrev:
Att dom är lågbegåvade framgår av koncernstrukturen 😉

Revolt Powercharge Holding AB
Org.nr 559342-5217
Verksamhet & ändamål
Bolaget skall bedriva holdingverksamhet för bolaget 556022-6036.

Revolt Powercharge AB ( i konkurs)
Org.nr 556022-6036

Holdingbolaget har nu ingenting att göra 😆
Snarare tvärtom , så finns det en tanke med det , Skulle jag gissa så har de flesta tillgångarna hamnat i holdingbolaget innan driftsbolaget sätts i konkurs

• Gilla
Gogoga
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Snarare tvärtom , så finns det en tanke med det , Skulle jag gissa så har de flesta tillgångarna hamnat i holdingbolaget innan driftsbolaget sätts i konkurs
Det jag menade var verksamhetsbeskrivningen...
Man brukar skriva lite mer allmänt, typ så här:

"Bolagets verksamhet skall vara att äga och förvalta aktier och andelar i andra bolag, handel med värdepapper samt därmed förenlig verksamhet."

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.