7 600 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Solceller är fortfarande lönsamt för många kunder, men man kan inte göra som tidigare och slänga upp så mycket celler som får plats på taket och hoppas att man tjänar pengar på försäljningen. Den stora förtjänsten är elen som du inte köper. Och absolut får man lite el på vintern, men vår och höst gör de flesta av med el i relativt stor omfattning. Kan man sen styra förbrukningen till dagtid på sommaren så sparar man ännu mer. Rätt anläggning till rätt behov så är det lönsamt idag.J Jehu skrev:Efter vad som hände i Spanien 28 april, efter att alla europeiska solcellstillverkare lagt ner och kineserna tagit över, efter alla galna påståenden (typ "Piteå har lika många soltimmar som södra Tyskland")
och efter att solmånglarna gått i kk kanske vi alla kunde sluta tro att solel är en lösning för Sverige och att den är lönsam för villaägare?
Jag har funderat lite på solceller och tog in ung 4 offerter.
Efter lite räknande baserat på deras uppgifter (med ung 10% avdrag på effekt och besparing etc) samt tillägg med nödvändiga omkringkostnader kom jag fram till att det ung gick jämt upp, dvs inte bättre läge än utan solceller. Nu beräknade jag det hela på 10 år pga min ålder så beräknar du på 20 år så är det antagligen bättre.
Men därtill tillkommer risker som oplanerat underhåll och reparationer. För att inte tala om man är tvungen att reparera taket där det krävs (delvis) demontering av solcellerna. Just det sista var inte aktuellt för mig då jag valde markplacering.
En annan sak jag inte tog med var alternativ placering av pengarna. Typisk avkastning på börsen, typ globala indexfonder, är ung 7% minus skatt.
Som jag ser det är solceller mer passande för sommarstugor, typ där det är risk för långvariga strömavbrott eller ingen el alls.
Efter lite räknande baserat på deras uppgifter (med ung 10% avdrag på effekt och besparing etc) samt tillägg med nödvändiga omkringkostnader kom jag fram till att det ung gick jämt upp, dvs inte bättre läge än utan solceller. Nu beräknade jag det hela på 10 år pga min ålder så beräknar du på 20 år så är det antagligen bättre.
Men därtill tillkommer risker som oplanerat underhåll och reparationer. För att inte tala om man är tvungen att reparera taket där det krävs (delvis) demontering av solcellerna. Just det sista var inte aktuellt för mig då jag valde markplacering.
En annan sak jag inte tog med var alternativ placering av pengarna. Typisk avkastning på börsen, typ globala indexfonder, är ung 7% minus skatt.
Som jag ser det är solceller mer passande för sommarstugor, typ där det är risk för långvariga strömavbrott eller ingen el alls.
Hur länge till kan man sälja solel till elbolagen i juli-augusti?
När vänder det till att man får betala för oönskad el?
Hur många har kontrakt längre än ett år?
Och när kommer staten att se en oexploaterad skatteintäkt både direkt och genom ökad fastighetsskatt?
När vänder det till att man får betala för oönskad el?
Hur många har kontrakt längre än ett år?
Och när kommer staten att se en oexploaterad skatteintäkt både direkt och genom ökad fastighetsskatt?
Duger dagen och gårdagen som exempel på att elpriset blir minus mitt på dagen när solcellsproduktionen är som högst?Z Zodde skrev:
Redigerat:
Totalt ointressant "ögonblicksbild". Det som är intressant är vad du får som genomsnitt/månad. Hittils har jag aldrig fått under 35öre/kWh/mån.Har haft solceller sedan 2021.B Bubben141 skrev:
I tråden har inte diskuterats vilka åtgärder elkunder kan göra för att använda sol elen när den produceras alt lagra den. Skulle vara intressant att få igång en sådan debatt. När blir batterier lönsamma, hur automatiserar du elbilsladdning från solceller etc? Detta skulle vara produktiva tankar istället för att klaga på solcells företag som lovar mer än vad kunden tycker hen fått.Walle85 skrev:
Ok, jag vet inte vad det är du tar för data, men ögonblicksbilderna visar iaf för mig svårigheten med att beräkna återbetalningstiden för solceller. Att de ger mest mitt på dagen hoppas jag vi är överens om. Att man får tillbaka 35 öre i snitt är en klen tröst om det sker de timmar när man ändå behöver elen för egen del (morgon/kväll).K Klacken skrev:
Jag vill jättegärna skaffa solcellsel, men har svårigheter med att hitta en leverantör som vill använda timpriser på el i förhållande till när panelerna beräknas producera och när mitt hus behöver elen. Alla vill använda månadssnitt (eller tom år) vid beräkningarna, trots att effekten av dem genereras per timme, och vanligtvis den timme jag verkligen inte har behov av någon el. Jag gör altså en enorm överproduktion vid de timmarna., och på grund av negativt elpris kan jag inte räkna med återbetalning för överproduktionen.
För mig går kalkylerna inte ihop, men jag är glad att det fungerar för dig.
Sett till batteri är ju såklart en kostnadsfråga samt hur mycket huset drar per dygn, speciellt under den tiden på dygnet när solen inte skiner.
Tittar man på vårt hus så är vi ur kostnadsperspektiv (elhandel) täckta från mars/april till september/oktober, men då har vi ett 10 kWh batteri också. Vi är, bortsett från elbilen, helt självständiga sett till el från maj till augusti. Förutsatt att inte hela veckor är mulna och regnar bort.
På vintern är vår installation inte speciellt bra då taklutningen är för flack och panelerna ofta täckta med snö då den inte glider av så lätt.
Tittar man på vårt hus så är vi ur kostnadsperspektiv (elhandel) täckta från mars/april till september/oktober, men då har vi ett 10 kWh batteri också. Vi är, bortsett från elbilen, helt självständiga sett till el från maj till augusti. Förutsatt att inte hela veckor är mulna och regnar bort.
På vintern är vår installation inte speciellt bra då taklutningen är för flack och panelerna ofta täckta med snö då den inte glider av så lätt.
Som exempel ja, men absolut noll värde för att bevisa att elpriset OFTAST är negativt när solen skiner.B Bubben141 skrev:
Och det var just detta felaktiga påstående som kommenterades
Du har rätt. Vi kommer aldrig få ett resultat som visar att elpriset oftast är negativt när solen skiner. Solen skiner varje dag (ibland är det moln framför), och elpriset är oftast inte under 0:an.Z Zodde skrev:
35 öre är naturligtvis ett månadsmedel, det man ser på kreditfakturan från sitt elbolag.B Bubben141 skrev:Ok, jag vet inte vad det är du tar för data, men ögonblicksbilderna visar iaf för mig svårigheten med att beräkna återbetalningstiden för solceller. Att de ger mest mitt på dagen hoppas jag vi är överens om. Att man får tillbaka 35 öre i snitt är en klen tröst om det sker de timmar när man ändå behöver elen för egen del (morgon/kväll).
Jag vill jättegärna skaffa solcellsel, men har svårigheter med att hitta en leverantör som vill använda timpriser på el i förhållande till när panelerna beräknas producera och när mitt hus behöver elen. Alla vill använda månadssnitt (eller tom år) vid beräkningarna, trots att effekten av dem genereras per timme, och vanligtvis den timme jag verkligen inte har behov av någon el. Jag gör altså en enorm överproduktion vid de timmarna., och på grund av negativt elpris kan jag inte räkna med återbetalning för överproduktionen.
För mig går kalkylerna inte ihop, men jag är glad att det fungerar för dig.
Mina månadsmedel:
April 25 28,9 öre. 1382
Mars 25 50 öre. 720
Feb 25. 94,4 öre 187
Jan 25. 78 öre. 69
Dec 24. 192 öre. 43
Nov 24. 77 öre. 86
Okt 24. 34,7 öre. 361
Sep 24. 24,1 öre. 881
Aug 24. 12,3 öre. 1281
Juli 24. 21,5 öre. 1489
Jun 24. 29,8 öre. 1563
Maj 24. 22,1 öre. 1965
Du har lite grundläggande brister i din analys. Till att börja med så fokuserar du på en helgdag och en klämdag. Då är folk hemma. Det finns inget bättre än att ladda bilen med överskottsel när det är minuspriser….. och det händer alltid när det är helg. Sen så är det en grundpeng på överföringsavgift och skatt som faktiskt ger rätt fina pengar på varje egenförbrukad kWh. Sommarhalvåret så är det faktiskt så att det ÄR elpriser både på morgonen och sen eftermiddag, även om det är noll, nära noll eller minus mitt på dagen. Man har produktion då med och är i princip självförsörjande de ljusa timmarna. Men taget ur sitt sammanhang så har du rätt, det är sämst betalt när solpanelerna ger som mest, det måste man naturligtvis ha med i sin kalkyl.
Redigerat:
Det där är högst individuellt, störst individuell inverkan har väl elprisområde och anläggninsstorlek. Samt naturligtvis om man har nåt avtal med en elhandlare som är så dum att dom betalar mer än spot.K Klacken skrev:
Hur påverkar anläggningens storlek priset på kWh/mån som elhandelsbolaget betalar mig för såld el? Har en högst ordinär anläggning på 11,25kWp.F fsn skrev:
Andelen egenanvändning ökar generellt med en mindre anläggning och med den minsta planering så kan man hitta en större procent egenförbrukning under perioderna med lägst pris.K Klacken skrev: