7 695 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Fast det är återigen skillnad på att lova och visa på beräknade uppgifter i vissa situationer.M maria01 skrev:
Rcäkvidden på bilar är tex angivna enligt WLTP.
Det mostvarar bättre den verkliga förbrukningen, i medel, än den gamla standarden NEDC (som typ aldrig stämde) - men det är fortfarande ett antal givna kriterier för att alla skall mäta likadant. Och kör du inte bilen exakt så, så kommer förbrukningen inte stämma.
På samma sätt med solceller: Om du får en uppskattning givet vissa förhållanden så är det en sak. Men ett löfte om en viss produktion, efter tex inspektion på site, är en annan sak...
Visa gärna något företag som ex. garanterar en viss räckvidd på en bil där det sedan inte uppfylls.M maria01 skrev:
Som klaskarlsson skriver tror jag du förväxlar lovar/garanterar med uppskattar/beräknar under specifika förhållanden, typ WLTP.
Helt avgörande hur avtal/offert är utformatklaskarlsson skrev:
Fast det är återigen skillnad på att lova och visa på beräknade uppgifter i vissa situationer.
Rcäkvidden på bilar är tex angivna enligt WLTP.
Det mostvarar bättre den verkliga förbrukningen, i medel, än den gamla standarden NEDC (som typ aldrig stämde) - men det är fortfarande ett antal givna kriterier för att alla skall mäta likadant. Och kör du inte bilen exakt så, så kommer förbrukningen inte stämma.
På samma sätt med solceller: Om du får en uppskattning givet vissa förhållanden så är det en sak. Men ett löfte om en viss produktion, efter tex inspektion på site, är en annan sak...
Att solcellsbolag ger löften om produktion är väldigt ovanligt, det förekommer inom det kommersiella segmentet att utbliven produktion ska ersättas med x antal ören per kWh men har aldrig stött på det inom villa-installationer. Det normala är att jobba med uppskattningar och ha en disclaimer med under vilka förutsättningar som beräkningarna gjorts.
Jag vet inget om detta bolag men har haft liknande diskussioner med kunder och det handlar oftast om att man inte lyssnat eller förstått vad som sägs och skrivs och efteråt försöker få ersättning med alla medel. Har i vissa fall lagt till skrivelser
Jag fick en kalkyl med avbetalning på 2,5 år. Det handlar mest om att anta ett tillräckligt högt (framtida) elpris och spela på kundens negativa tankar om höga elkostnader.
Helt enig, därav det intressanta att ARN finner att bolaget här har lovat en viss produktion. Förmodligen rätt klantigt skrivet i offert/avtal således.P PurreP skrev:Helt avgörande hur avtal/offert är utformat
Att solcellsbolag ger löften om produktion är väldigt ovanligt, det förekommer inom det kommersiella segmentet att utbliven produktion ska ersättas med x antal ören per kWh men har aldrig stött på det inom villa-installationer. Det normala är att jobba med uppskattningar och ha en disclaimer med under vilka förutsättningar som beräkningarna gjorts.
Jag vet inget om detta bolag men har haft liknande diskussioner med kunder och det handlar oftast om att man inte lyssnat eller förstått vad som sägs och skrivs och efteråt försöker få ersättning med alla medel. Har i vissa fall lagt till skrivelser
ARN borde ju ha lite mer på fötterna i att tolka ett avtal menar jag.
Att dom är lågbegåvade framgår av koncernstrukturen 😉
Revolt Powercharge Holding AB
Org.nr 559342-5217
Verksamhet & ändamål
Bolaget skall bedriva holdingverksamhet för bolaget 556022-6036.
Revolt Powercharge AB ( i konkurs)
Org.nr 556022-6036
Holdingbolaget har nu ingenting att göra 😆
Revolt Powercharge Holding AB
Org.nr 559342-5217
Verksamhet & ändamål
Bolaget skall bedriva holdingverksamhet för bolaget 556022-6036.
Revolt Powercharge AB ( i konkurs)
Org.nr 556022-6036
Holdingbolaget har nu ingenting att göra 😆
mängder med säljare dom senaste 20 åren som har lovat nåt när man står i bilhallentveksamt skrev:
1. Högst tveksam till att de lovar/garanterar saker generellt. Att de kan uttrycka sig som "med den här bilen kan du komma 70 mil på en tank" köper jag absolut, observera "kan". Du ska dock köra på deras testanläggning i perfekta väderförhållanden för att det ska gå.M maria01 skrev:
Det är något helt annat än att ett företag kommer ut på plats till en villaägare och sedan lämnar en offert som säger "Med solceller monterade enligt denna offert på ditt tak så garanterar vi en produktion om minst 13 MWh/år."
2. Om vi nu köper att de skulle ha garanterat dig saker när du står i bilhallen som sedan inte har infriats, varför har du inte tagit dem till ARN då? Hur tror du att företag hamnar hos ARN?
Verkligheten ser inte sådan ut. Det finns lagar att förhålla sig till. Det är inte olagligt att starta bolag och det är inte olagligt att göra konkurs. Det är kanske 9 av 10 som är "korrekta", skall dessa inte få möjligheten att driva företag för att det tionde råkar vara efterblivna och kriminella?Farstatjej90 skrev:
Jag hoppas att alternativen inte är dom du säger utan att det går att få till bättre lagar som stoppar oseriösa utan att hindra onödigt mycket... Men vi får väl se...F fsn skrev:Verkligheten ser inte sådan ut. Det finns lagar att förhålla sig till. Det är inte olagligt att starta bolag och det är inte olagligt att göra konkurs. Det är kanske 9 av 10 som är "korrekta", skall dessa inte få möjligheten att driva företag för att det tionde råkar vara efterblivna och kriminella?
Hade velat se hur anläggningen är byggd. Halva produktionen i ett system med optimerare?
Säkert klassikern att de 1. Använt optimerare med max 60V ut och 2. Delat upp systemet i två strängar och när det blir skuggat så är det för få optimerare utan skugga och hela produktionen stryps, helt i onödan.
Säkert klassikern att de 1. Använt optimerare med max 60V ut och 2. Delat upp systemet i två strängar och när det blir skuggat så är det för få optimerare utan skugga och hela produktionen stryps, helt i onödan.
Efter några samtal med olika säljare är mitt intryck att det inte är produktionssiffrorna som man överdriver med (bara lite, dock) utan det är priset per kilowattimme som man sätter för högt, plus att man räknar med 60 öringen i anläggningens hela livslängd (sedan ett par månader fungerar denna tricks dock inte längre).M maria01 skrev:
En säljare, tyckte jag, var extra smart: han sa att han såklart inte vet hur framtidens elpris kommer att se ut men att vi för enkelhetens skull kan utgå från vad jag tror är en realistisk uppskattning av en ungefär pris i framtiden. Han kunde nog lita på att folk generellt överskattar elpriset samt att folk inte förstår att de mesta av det man betalar för elen inte är själva elpriset utan skatt och överföringsavgift (för att inte tala om fasta avgifter). På så sätt blir det kunden själv som hittat på de felaktiga siffrorna till säljarens fördel.
Företaget i artikeln verkar satsa på expertis inom phoenixföretagande istället för att lura kunder på ett rättssäkert sätt.
Jag undrar precis som andra här hur det kan vara så lätt att sätta sig i konkurs för att sedan fortsätta med samma verksamhet. Kollade med ChatGPT och fick följande svar (den verkar ha uppfattat frågan som att jag tänker sätta min firma i konkurs, men skitsamma):
Jag vet inte om allt detta stämmer, men det låter plausibelt. Min gissning är att det skulle gå att undersöka om någon slags brott föreligger, men att det i praktiken inte finns någon som bryr sig eller vill investera tid och energi för att möjligtvis hitta något.Att sätta ett företag i konkurs och sedan starta ett nytt med liknande eller identisk verksamhet är i sig inte olagligt i Sverige, men det finns flera juridiska och etiska gränser man måste hålla sig inom. Här är de viktigaste sakerna att tänka på:
1. Konkursförfarandet ska vara seriöst
Du får inte sätta företaget i konkurs i syfte att slippa skulder och sedan “börja om på ny kula” utan ansvar. Det kan i så fall ses som otillbörlig kreditorflykt, vilket är olagligt.
2. Personligt ansvar vid brott eller oegentligheter
Om det visar sig att företagets ledning agerat vårdslöst eller otillbörligt i konkursförloppet, kan de bli personligt betalningsansvariga eller åtalade för brott mot borgenär, försvårande av konkurs, eller trolöshet mot huvudman.
3. “Phoenixbolag” och näringsförbud
Om du sätter ett bolag i konkurs och kort därefter startar ett nytt med samma verksamhet, personal, kunder och namn, kan det klassas som ett s.k. “phoenixbolag”. Sådana kan granskas av Skatteverket, Kronofogden och konkursförvaltaren. Om mönstret upprepas eller är uppenbart vilseledande, kan det leda till att du får ett näringsförbud.
4. Övertag av tillgångar från det gamla bolaget
Om du startar en ny firma och köper tillgångar (t.ex. inventarier, varulager, kundregister) från det konkursade bolaget, måste det ske till marknadsvärde och med konkursförvaltarens godkännande. Annars kan det ses som otillbörligt gynnande.
Och att konkursförvaltaren ska sälja företagets tillgångar ”på marknaden” är nog inte heller något hinder för att kunna överföra allt till det nya företaget, för vem vill köpa några gamla skåpbilar och byggnadsställningar?
Efter vad som hände i Spanien 28 april, efter att alla europeiska solcellstillverkare lagt ner och kineserna tagit över, efter alla galna påståenden (typ "Piteå har lika många soltimmar som södra Tyskland")
och efter att solmånglarna gått i kk kanske vi alla kunde sluta tro att solel är en lösning för Sverige och att den är lönsam för villaägare?
och efter att solmånglarna gått i kk kanske vi alla kunde sluta tro att solel är en lösning för Sverige och att den är lönsam för villaägare?