Hej!

Är det någon som känner till några riktigt bra, högkvalitativa pollare eller liknande som drivs av solceller som man kan använda i trädgården som faktiskt ger lite ljus.

Jag är inte intresserade av 99:- för tre på Rusta eller något liknande utan vill ha något som är riktigt bra. Om det kostar några tusenlappar må va hänt, bara de funkar och ger bra ljus.

Gärna om ni har testat dem själva eller känner någon som gjort. Har inte riktigt någon lust att vara försökskanin.

Hoppas det finns något där ute!

R Rem skrev:
Hej!

Är det någon som känner till några riktigt bra, högkvalitativa pollare eller liknande som drivs av solceller som man kan använda i trädgården som faktiskt ger lite ljus.

Jag är inte intresserade av 99:- för tre på Rusta eller något liknande utan vill ha något som är riktigt bra. Om det kostar några tusenlappar må va hänt, bara de funkar och ger bra ljus.

Gärna om ni har testat dem själva eller känner någon som gjort. Har inte riktigt någon lust att vara försökskanin.

Hoppas det finns något där ute!
Är det inte någon som har någon koll på detta?

Får jag några tips kan jag nog tänka mig att testa även om det blir lite på vinst och förlust.

R Rem skrev:
Är det inte någon som har någon koll på detta?

Får jag några tips kan jag nog tänka mig att testa även om det blir lite på vinst och förlust.
Jag har ifrån Amazon som har funkat i tre år nu
Det är ett antal ca 30 cm höga "pollare" som man sticker ned i gräsmattan med en liten "hatt"
Typ bilden nedan...hittar inte en länk just nu
Trädgårdslampor på stolpar i gräsmatta, cirka 30 cm höga, med mjukt varmt sken, placerade längs en grusad kant, omgivna av gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljuset är varmt och lagom starkt. Brukar lysa iaf en 4-6 timmar efter solnedgång under den mörka årstiden

• Gilla
Rem
  • Laddar…
Mitt tips/råd är att satsa på något 12/24 Volt-system istället. Då får du ljus oberoende på om det har varit mulet väder eller solsken och även ett kraftigare ljus än vad som uppnås med solcellsgrejorna.

Dessa system är enkla att själv installera, kräver bara ett eluttag på en lämplig plats.

E etompau skrev:
Mitt tips/råd är att satsa på något 12/24 Volt-system istället. Då får du ljus oberoende på om det har varit mulet väder eller solsken och även ett kraftigare ljus än vad som uppnås med solcellsgrejorna.

Dessa system är enkla att själv
E etompau skrev:

Dessa system är enkla att själv installera, kräver bara ett eluttag på en lämplig plats.
installera, kräver bara ett eluttag på en lämplig plats.
Ja, det är ju ett alternativ, men jag har kuperad tomt och långa sträckor, så det blir lite kabel. Kanske 50-60 meter. Sen brukar det smyga in fukt i eldosan om det spöregnar. Går jordfelsbrytaren drar det ofta med sig andra saker, typ frys och det är inte så roligt.

R Rem skrev:
Sen brukar det smyga in fukt i eldosan om det spöregnar.
Fast om du håller 230V delarna inomhus eller i bra väderskyddat utrymme utomhus, så är ju inte det ett problem.

Solcellslampor, oavsett hur bra de är kommer inte att lysa speciellt mycket nu under den mörka årstiden, det är för lite soljus nu under vintern. Och det är väl nu man framförallt vill ha lite lampljus.

• Gilla
Rem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.