Byggahus.se

Solcellsanläggning som ger ström även vid strömavbrott

1. M
    Medlem · Nivå 11
    Vi funderar på solceller. Jag är väl medveten om att godkända invertrar mellan likström till 230 V AC har en funktion för att stänga av sig automatiskt om nätspänningen försvinner. Att man sen bör komplettera med märkning, kanske en extra brytare vid arbeten i systemet, samt en del annat för att vara säker vet jag också om.

Min fråga är om det finns ett sätt att få ström till anläggningen via solcellerna även vid strömavbrott?

Mina tankar går ungefär så här, utan att ha tänkt igenom alla konsekvenser:
    Om man manuellt med en "säkerhetsbrytare" skulle mekaniskt koppla bort nätägarens anslutning, och bara när detta är gjort kunna slå på invertern igen.
    Eller att den där säkerhetsbrytaren vore av sorten "N.O" så att när den inte får ström från nätet så slog den automatiskt ifrån, då skulle invertern kunna vara av en sort som alltid var på.

Att investera dyrt i solceller och sen när man behöver dem mest inte kunna nyttja dem känns fel.

2. V
    Medlem Nivå 6
    Bästa är väl att använda en färdig godkänd omkopplare för reservkraft i så fall.

Din anläggning får under inga omständigheter kunna mata spänning ut mot nätet vid strömavbrott.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Med en reservkraftsomkopplare kan du spänningsätta ditt eget hus med "egen ström" utan att du matar ut "bakvägen"på nätet. OCH dom är godkända.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Nivå 11
    Ja det bör man så klart göra då. Om man har ett dieselkraftverk så fungerar väl det där bra, om man gör rätt med jordtag och allt annat.

Men med solceller kvarstår problemet att alla godkända inverters stänger av om de inte får matning med nätspänning. Förstår inte hur man ska komma runt det där problemet. För i normalfallet vill man ju ha den funktionen igång, så att det inte går bakspännning ut på nätet vid strömavbrott och jag inte är hemma.

5. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Problemet för dig TS är att invertrarna inte är avsedda för sk ö-drift dvs de ska inte fungera utan ett nät, detta är som sagt en mycket viktig skydds och säkerhetsfunktion och inte så mycket att göra åt i en normalinstallation. Finns vägar för att åstadkomma det du är ute efter men de är knappast ekonomiskt försvarbara.

6. M
    Medlem · Nivå 11
    OK, nyfiken som man är så undrar jag så klart då (i korthet) vilken teknisk lösning man då pratar om.

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Men va?

Hela idén med att installera både solceller och vindkraft är ju att på sikt koppla ifrån sig helt och hållet från nätet. Då är det ju ett måste att grejerna funkar utan ett nät. Klart att de ska göra det, åsså vid strömavbrott dessutom.
    Jaja, bara en reflektion kring hur bakvänt alldeles för mycket är i den där energivärlden.

8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Man kan tänka sig flera men i princip inga är ekonomiska vid de mindre anläggningar man har för eget bruk. Man kan göra kopplingar via invertrar som kan drivas utan nät och via statiska switchar kunna synka dem mot ett nät liknande som vid generatorelverk. Detta kräver då relativt omfattande skydd sk vektorsprångskydd, över-, underspänning, över-, underfrekvens osv och dessa ska då verka på en "brytare" motsvarande de vanliga manuella reservkraftomkopplarna fast elektriskt manövrerat.

Det kanske utvecklas en förenklad praxis med tiden då (om) detta blir vanligare men vi är inte där än.

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    I vindkraftfallet kan det vara lite enklare då det inte för det mesta ingår någon inverter men ändå inget direkt lättåtkomligt framförallt inte ekonomiskt sett.

10. J
    Medlem · Nivå 11
    Men... hur funkar ö-drift med vindkraft?
    Hur frekvensreglerar man?

• Laddar…
  11. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja man får väl göra varmvatten e.dyl. :) Om man nu har generator av typ som kan funka självständigt. Många små verk är nog asynkrona så de faller bort.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag tar mig, liksom Thomasx, också friheten till en liten allmän reflektion.

När behövs el mest? När är strömavbrott till mest problem?
    På vintern, och på nätterna naturligtvis.

Och när lämnar solceller inte någon el?

13. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du får kanske tänka lite större (fritt, helst rätt), ev lite nytt, inte nödvändigtvis enkelt och lätt men troligtvis faller då dina retoriska frågor platt. :)

Redigerat 31 jul 2014 01:30
  14. H
    Medlem Nivå 6
    Dina reflektioner baseras sannolikt på att du har missuppfattat solcellsystemets användningsområde. I de flesta länder med någorlunda stabilt elnät skall solcellssystemet ses som ett komplement till annan elgenerering. Syftet med systemet är att spara in en del av den el man tidigare behövt köpa.

• Laddar…
  15. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Inte ens här på Gotland går det att köra ö-drift (när fastlandsförbindelsen inte fungerar) med mer än ett fåtal vindkraftverk, och då måste även våra lokala gasturbiner vara igång för att det driften skall vara stabil.

• Laddar…