Byggahus.se

Solcellsanläggning off grid - omvandlare - strömförbrukning?

1. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 340 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Inte beställt ännu. Någon som vet här?

Blue Smart IP22 Charger 12/30(1) 230V CEE 7/7 bestämt mig för den laddaren.

Kommer ha 2 batterier (2*260Ah). Laddaren går att köpa med 1 eller 3 utgångar.

Behöver jag den med 3 utgångar då? Eller kopplar man på båda batterierna på en utgång? För man sätter väl direkt på batterierna om man stödladdar via elverk när solen lyst med sin frånvaro några dagar..?

Hittar ingen beskrivning på någon sida...

2. G
    Medlem · Jönköpings län · 1 015 inlägg

gaidin

Medlem
    Du parallellkopplar dina två batterier och kör dem på en utgång så du behöver inte fler utgångar på din laddare av den anledningen.

Bra val av laddare tycker jag, prisvärd för 30A

Lägg pengarna på en bra regulator som ger bra laddning. Victrons MPPT-laddare är bra, välj en som klarar högre spänning och ström än du behöver, så finns det plats för uppgraderingar sedan.

3. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Tack för svar! Trodde att det var så men bättre att dubbelkolla innan än att stå som ett fån senare :crysmile:.

Ska kolla på regulatorer ett varv till...

4. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Den regulator som de har i paketet som jag kikat på.
    Solcellsregulator PeakPower 2.0 30A MPPT 12/24V

Ska klara upp till 390W paneler. Således kan jag utöka med en panel till om jag vill.

Finns en på 40A samma modell. Finns anledning att gå upp? Bara ett par hundralappar till.

Finns det bättre regulatorer?

Är inne på en panel 185W max power som verkar vara den bästa Sunwind säljer.

5. G
    Medlem · Jönköpings län · 1 015 inlägg

gaidin

Medlem
    Jag skall montera ca 700W paneler på min båt och kommer att montera en Victron Smart Solar 150/70
    Siffrorna betyder att den klarar att ta emot 150 volt och kan ladda med 70A. Eventuellt blir det en som klarar 100A, om jag skulle hitta mer plats för paneler ombord och byter till elektrisk spis :)

Med högre spänning kan man ha seriekopplade paneler, eller paneler med högre spänning och på så vis förlora mindre kraft i kabeln mellan panel och regulator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.