Byggahus.se

Solcellsanläggning off grid - omvandlare - strömförbrukning?

1. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 121 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Du får räkna på hur mycket du förbrukar. Solpanelerna måste ladda batterierna lika mycket som ni förbrukar på ett dygn annars tömmer ni batterierna.

Enklast att förstå är väl att räkna om olika prylars strömförbrukning till amperetimmar, Ah, som ni drar från 12V på batteriet.

Ta hänsyn till verkningsgrad, räkna ut strömförbrukningen och multiplicera med tiden prylarna används.

Ström Micro 750W / 0,7 / 12V / 0.85 = 105A
    Tex 12 minuter Micro = 0.2h. Ström x timmar = 21Ah

Kör så mycket prylar som möjligt på 12V så slipper du ha 230V-konvertern igång.

Verkningsgraden varierar något beroende på last. Typiskt nånstans % men till 97% kan förekomma. Att först omvandla upp till 230V sen en omvandling ner igen i mobilladdare, nätadaptrar ger omvandlingsförluster 2ggr.

Kan du köra wifi/router på 12V?
    Kanske köra12v laddare för mobilerna, kanske mobilerna drar mycket pga dålig mobiltäckning?
    Blir laddarna sittande kvar efter laddningen är klar?
    Mobilladdare har nog iofs väldigt lång tomgångsförbrukning idag. Vilka prylar drar mycket ström?
    Hur många datorer och tv-spel har ni? TV, led-ljus?
    Hur många Ah drar alla dessa prylar?

Hur vet du tex att batterierna är kass om du förbrukar mer per dag än solpanelen producerar och det tar en vecka att ladda batteriet fullt? Vad händer vid dåligt väder?

Ni behöver kunna ladda upp lika många Ah som ni förbrukar på ett dygn.
    Hur många Ah får ni från solen på ett dygn? Räkna på antal soltimmar x 100W / 12V
    Om det finns någon nackdel med för många solpaneler är fel fråga.
    Rätt fråga är hur många solpaneler ni behöver...?

2. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 338 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Kul att ni tar er tid att svara!

Det är en hel del att sätta sig in i när man tar över en sån här anläggning...

Vi ska inte häkta upp oss på micron. Vi satte dit en när vi bytte kök men den är främst som backup om det krisar. Tanken är att använda den extremt sparsamt. Definitivt inte dagligen.

Vi har uteslutande led lampor och jag har "byggt" egna mobilladdaruttag som laddar alla mobiler och surfplattor. Rätt snygga faktiskt, byggda i trä, infällda cigarettändaruttag. Allt det går på 12V såklart.

Kyl och spis är nya och gasoldrivna.

Routern borde gå att klippa sladden på och sätta dit i 12V propp istället eftersom den har en egen "omvandlare" idag till 12V. Har inte vågat ännu dock då jag inte vet hur spänningskänslig den är...

Den gamla tv´n sa poff och är död sedan dess då vi hade spänningsfall i höstas...

Så räkna ut behov antal Ah per dag, överdriv lite, anpassa solpanelerna efter det. Batterierna ska räcka några dagar med dåligt väder...

Faktisk riktigt kul att hitta lösningar som fungerar. Vårt problem var nog att det funkade för bra... Så vi satte dit fler och fler prylar och tänkte mindre och mindre på förbrukningen. Anläggningen som sitter är sedan 2005, jag gissar att panelerna idag är snäppet bättre också...

3. Josasp
    Medlem · 6 inlägg

Josasp

Medlem
    Routern är ganska känslig, om det är en vanlig konsumentrouter. Upp till 14v som i bil tål den kanske inte, så beror på hur mycket din spänning varierar. Är det typ en Teltonika 4G router så klarar den det mesta, då den är byggd för sån drift.

För hög spänning säger den poff och för låg så kommer den börja hänga sig.
    Beror liksom på routern, så det är svårt att säga. Jag skulle chansa och går den sönder skulle jag köpa en typ Teltonika som är gjord för sånna omständigheter.

4. B
    Medlem · 120 inlägg

Boggi

Medlem
    Man blir lite imponerad när man ser så mycket kunskap och förmåga till eget tänkande – det synes vara personer som i många fall skulle behövas i riksdagen :).

Men djupurladdning av blybatterier är ingen höjdare – går inte att rädda ett djupurladdat batteri till full kapacitet. Så det gäller att ha en minspänningsövervakning som slår ifrån då det börjar bli kritiskt – och kritisk börjar det bli runt 11 Volt – men är inte riktigt 100 på den siffran.

När laddningsspänningen vid en normal laddningsström, säg 4-7 A – överstiger 14,7 V, är det en indikation att batteriet blivit djupurladdat – och kommer man upp till 14,9 V eller kanske över 15 V – då är det kört.

Men som vid all elgenerering som är baserad på ”väder och vind” – bör man ha en back-upp (en plan B) – och då är ett litet reservelverk ingen dum idé. Detta sagt är väl i vissa öron som att svära i kyrkan – men den risken får jag ta – det viktiga är att inte reservelverket blir den normala elgenereringen off-grid. Lycka till.

5. B
    Medlem · 200 inlägg
    Jag skulle t.o.m. gå så långt att säga att det är prisvärt att ha ett litet 1-fas elverk istället för en herrejösses batteribank för att klara några dagars dåligt väder.

6. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Eftersom jag själv tycker det är så tråkigt med trådar som "dör ut" mitt i så kan jag berätta hur jag gått vidare.

Satte mig med penna och papper och skrev ned alla förbrukare samt vad de drar W, A och så vidare. En bra övning ihop med frugan såklart. Gav oss också insikt i vad vi bör prioritera :).

Routern som är så viktig för att barnen inte ska demonstrera när vi ska till stugan måste lösas. Eftersom den gjorde att vi har omvandlaren på hela tiden... Kommer fixa så router går på 12V. Bredband är liksom ett krav. Vi valde förövrigt bort tv antenn. Vi streamar det vi eventuellt vill se på TV.

Räknat rätt högt och utgått från sommaren. (Vi är där sen höst och tidig vår med men max en gång i månaden och max 2 nätter)

En förbrukning på 48Ah / dag kom vi fram till. De flesta dagarna är det nog mindre men bättre att ligga högt. D v s 3 dagars vistelse 144Ah. 1 vecka 336Ah.

Lutar starkt åt en anläggning Max power 185W panel med 520Ah batteri (2*260).

Panelen ger dryga 11A laddström. D v s ca 4,5 timmar sol per dag räcker. Sett till snittförbrukning/laddning per vecka så ska det vara mer än tillräckligt enligt tabell för hur mycket olika paneler ger per vecka sett över året.

Är vi i stugan 3 dagar utan minsta sol så klarar batterierna det utan problem. Är vi där en vecka utan sol så måste vi för att vara säkra ha en backup.

Har klurat på litet vindkraftverk. Runt 20 000:- att komplettera med det. Anser dock att de är fula och låter säkert en del. Ska ju vara lungt och tyst när man är mitt i skogen utan grannar.

Blir nog en batteriladdare. Har redan elverk. Blir nog ett bättre elverk också med tiden. Mindre och tystare. Nu måste jag läsa på om batteriladdare. Finns hur många som helst att välja mellan. Ingen aning om vad som behövs/är bra till dessa batterier...

• Laddar…
  7. G
    Medlem · Jönköpings län · 946 inlägg

gaidin

Medlem
    Jag har solceller på min båt och skall försöka bygga mig självförsörjande. På båten är problemet utrymme för panelerna. Jag skall försöka få dit 2st 350W för att klara detta men skulle egentligen vilja ha mer.

På ditt hus borde du väl kunna slänga upp 1Kw utan problem? Eller är det ett väldigt litet hus?
    De större panelerna är dessutom oftast billigare än de små runt 100w.

Tänk på att en panel som har lite skugga på sig i princip blir verkningslös så se till att få 100% täckning av sol på panelerna.

8. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Skulle utan problem få plats med mer. Huset är ca 70 kvm.

Kommer stolpmontera panelen i söderriktning. D v s perfekt mot solen. Ingen skuggning alls i o m att sjön ligger åt det hållet :D

9. B
    Medlem · 120 inlägg

Boggi

Medlem
    Låter väl ganska rimligt – antar att du kopplar solpanelerna direkt till batterierna – eventuellt via en diod för att hindra en eventuell backström (har inte jobbat med solpaneler än och vet inte om backström kan bli aktuellt) – men se även upp med överladdning.

Har jobbat en del med batteriladdning och en dålig batteriladdare är ett garanterat sätt att ta livet av batteriernas kapacitet. De bästa laddarna jag känner till är CTEK. Har själv en CTEK Multi XS 7000 som klarar 7 A, men det finns även en större modell, CTEK CTK56708 MXS 10 som laddat 10 A. Där har någon tänkt till – den saken är klar. Lycka till.

10. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Sitter regulator mellan panel och batterier som håller koll på laddning, överladdning o s v.

Lätt panik sprider sig i kroppen när jag inser (eller uppfattar) att batteriladdare är en ren djungel. Finns ju jättemånga :crysmile:.

Hittat en som låter bra.
    Victron Blue Smart 12V 15A, Blåtand

Finns ännu häftigare på 30 och t o m 50 A. Hittar dock inte vad de kräver av elverket. Elverket jag tittat på ger 1600W och ska vara tyst. 63 decibel. Har ett stort jäkla elverk idag som låter massor.

Om man har en kraftig batteriladdare och vill ladda bara ett litet batteri. Typ 60-70Ah (som används till båtmotorn) blir det fel då? Vill gå över till elmotor på båten istället för bensin. Så skönt när det är tyst.

11. G

gaidin

Medlem
    Köp en så kraftig laddare du anser dig ha råd med. Elverket kommer inte att vara en flaskhals så länge du inte skall ladda 100A.

12. Josasp
    Medlem · 6 inlägg

Josasp

Medlem
    Elverk med fet laddare för mörka dagar och när strömmen börjar sina låter som smartaste. Har du batteri så behöver du inte köra det så otroligt länge heller.

Jag körde med bara fritidsbatteri i stugan i flera veckor och med hemmabyggd generator och laddlösning, ingen aning om siffror men körde bara generatorn någon timme om dagen och klarade mig. Desutom via någon urgammal växelriktare från ca 90-tal. Drev laptop, router och lite belysning på det. Garanterat stora förluser i min setup, så det hänger på hur fort du kan ladda hur länge du behöver köra generatorn.

13. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Har nog landat i denna batteriladdare.
    Blue Smart IP22 Charger 12/30(1) 230V CEE 7/7

30A är ju rätt bra tryck ändå. Har även kollat med återförsäljare och man kan via app ställa ned laddstyrkan så den är mer anpassad när jag vill ladda lilla batteriet till båtmotorn.

Nu gäller det bara att bestämma sig för tyst litet inverter elverk. Kom på att jag kan bygga ett litet "hus" åt det för att få bort ljudet :D. Då kan jag också dra kabel in snyggt och förbereda för enkel inkoppling till ett uttag på insidan.

14. K
    Medlem · stockholm · 2 521 inlägg

Kane

Medlem
    Har precis köpt en Blue Smart IP22 12/20(3) till båten......;)
    Du kan ställa laddstyrkan på 30-modellen i två steg, 15A eller 30A. Så det kommer gå ganska fort att ladda ditt båtbatteri.

15. G

gaidin

Medlem
    Det går nog bra att ladda 30A i ett mindre fritidsbatteri till båten också.
    Batteriet "suger" till sig det den kan ta emot, en 30A laddare kommer att ladda 30A när batterierna är 50% tomma (Du skall inte tömma dom mer än 50%), sedan går laddströmmen successivt ner till batteriet är fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.