Funderar du på att installera solceller men har träd som skulle skugga dem?

Du kan läsa blogginlägget här: Solcellerna eller trädet?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S
Svea Solar rekommenderar sina kunder att du bara tar bort träd som du själv äger
Så Svea Solar menar på fullt allvar att möjligheten finns att bara rakt av fälla träd som man inte äger, eller vad menar man egentligen med en så korkad rekomendation?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Funderar du på att installera solceller men har träd som skulle skugga dem?
Jag har en stor ask mot öster som skulle förmiddagsskugga ev solpaneler. Nu avser jag inte investera (väntar på bättre totalintegrerade paneler) men för mitt hus dämpar trädet väsentligt vinterstormarna. Just blåst/vind tas inte upp i artikeln.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Den största förlusten med att ta ner stora träd är ju såklart att estetiska värden går förlorade. Gamla träd ger karaktär, historia och är vackra att se på. Känns så oerhört dumt att såga ner något som är kanske 100 år gammalt på en nyck. Jämför nybyggda områden med små pinnar till träd som är fruktansvärt omysiga.

• Gilla
Fadai och 12 till
  • Laddar…
O
Discoman Discoman skrev:
Den största förlusten med att ta ner stora träd är ju såklart att estetiska värden går förlorade. Gamla träd ger karaktär, historia och är vackra att se på. Känns så oerhört dumt att såga ner något som är kanske 100 år gammalt på en nyck. Jämför nybyggda områden med små pinnar till träd som är fruktansvärt omysiga.
Skillnaden på områden med gamla eller nya pengar! Hur stora träd där finns!

Discoman Discoman skrev:
Precis, men tyvärr finns det ju en sjuka bland nya köpare att dom ska såga ner vartenda träd som finns på tomten. Sen sitter dom där i solgasset och svettas.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det var ett av de mest korkade argumenten MOT solceller som jag har sett: "Du kan behöva kyla huset med lika mycket el som trädet skuggar bort".

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Och lösningen på problemet kallas "optimerare" och detta har i stort sett alla tillverkare som tillbehör till sina produkter.
Optimerare innebär kort och gott att om en eller flera paneler är skuggade fortsätter övriga att producera el.
Skillnaden mot att inte ha optimerare är att om en panel skuggas påverkas hela produktionen.

Vill man dessutom ta vara på den el som produceras kan man komplettera med ett solcellsbatteri för att kunna dra nytta av den egenproducerade elen hela dygnet.

Så "problemet" med träd är inte så jättestort problem om man nu inte nödvändigtvis måste ha ut maximal effekt. Själv har jag 18 paneler i västligt läge vilket inte är optimalt men får än ut 20-40kwh på en dag vilket överstiger min förbrukning många ggr om.
Skulle jag komplettera med batteri hade jag varit helt självförsörjande sommarhalvåret och då har jag ändå träd som skuggar.

InfoDanne InfoDanne skrev:
Det var ett av de mest korkade argumenten MOT solceller som jag har sett: "Du kan behöva kyla huset med lika mycket el som trädet skuggar bort".
Känns som ett hus där man borde lägga pengarna på isolering före solpaneker främst

Men konstig artikel. Känns somsnömos från nån som gillar träd

Och inte vet om markiser eller solskydd

Solcellerna skuggar taket lite också.
När jag la upp mina för 5 år sedan mätte jag både ovanför och under (finns foto från någon diskussion då någon hävdade att det inte gjorde skillnad) skillnaden var ganska exakt 20 grader.
Det blir ju lite som att sätta en markis på taket, det skapas ju en isolerande luftspalt där solens strålar inte träffat taket utan solcellerna istället.
Nu har jag bra isolering på taket men kan tänka dom som har sovrum uppe på ett 1.5 plans hus så kan det bli till det bättre på värme belastningen om man lägger på solceller.

Nissens
”Solceller löser inte alla problem” 😂😂
Nä, de löser väl inte några problem…

• Gilla
  • Arg
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.