27 760 läst · 42 svar
28k läst
42 svar
Solceller - får jag bidrag?
Blir förstås till största del som mycke_nu skriver 10kv nätet och transformatorn som avlastas, men som tex jag bor där vi är 7 förbrukare som ligger 500m från transformatorn kommer det även att minska belastningen lågspänningskabeln.Nimajneb skrev:
Rena anarkin där ute, i just detta fallet så ser jag fram emot ett tydligt regelverk då den investering som behövs göras inte direkt betalar av sig på 5år.
Att då lita på lokala förhandlingar känns inte optimalt.
Att då lita på lokala förhandlingar känns inte optimalt.
Nimajneb skrev:
Håller helt med men det går sakta för regeringen att få till liknande regler som Danmark Tyskland mfl,
Med dagens förutsättnigar är kanske återbetalningstiden ca 10-20 år beroende på hur stor egen arbetsinsats man vill göra och storlek på anläggningen
Redigerat:
har räknat lite på om det är lönsamt att ta emot bidraget eller inte.får man 2,50/kwh utan bidrag i 5 år..
1.5kr utan...så är anläggningen betald nästan samtidigt..skulle ta 8-9 år för mig ungefär....men kan man få 2,50/kwh efter allt är betalt är det ju mer lönsamt att inte ta emot bidraget....och om man bara får 1.5kr för för el med bidrag alltid..
men det vet man ju inte hur mycket man får efter 5år....eller 10år....
så blir en chansning.. om man kan sälja för 2,50/kwh, lång tid framåt..
det bästa vore att kunna sälja till tyskland för 4kr kwh
1.5kr utan...så är anläggningen betald nästan samtidigt..skulle ta 8-9 år för mig ungefär....men kan man få 2,50/kwh efter allt är betalt är det ju mer lönsamt att inte ta emot bidraget....och om man bara får 1.5kr för för el med bidrag alltid..
men det vet man ju inte hur mycket man får efter 5år....eller 10år....
så blir en chansning.. om man kan sälja för 2,50/kwh, lång tid framåt..
det bästa vore att kunna sälja till tyskland för 4kr kwh
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
8-9år återbetalning måste vara extrema förhållanden..
40 gradigt tak med solföljare i söderläge och Gotland eller Skånes sydspets?
Inget illa ment alltså..nyfiken.
20 år generellt i de nedre 2/3 av Sverige är en mer realistisk bild.
Detta förutsatt att man installerar själv och har investeringen i cash.
Förutsättningarna förändras 10 år är inte omöjligt även om du lånar till investeringen.Danne031 skrev:8-9år återbetalning måste vara extrema förhållanden..
Jag räknar så här:
5 kw installerad effekt som man gör icke behörighetskrävande arbete själv.
Med dagens förutsättningar:
Kostnad 100 000:-
Producerad el i höjd med stockholm-värmland 4300 Kwh på 27 graders tak i söder.
Bidrag 45000:-
Lån 55000:-
Genomsnittlig årsränta under avbetalningen med 4% 1100:-
Elpoduktion 4300kwh a 1,5:- 6450:-
Kvar till amortering 5350:-
Amorteringstid 10,3 år
Undrar vad telge energis kunder tycker om att bolaget köper in el för 2,50?
Hade jag varit kund där hade jag lämnat direkt om jag inte hade lokalproducerad el.
O andra sidan kan man väl dra en sladd från grannen och köpa hans el för 80öre o sälja till telge för 2,50
Hade jag varit kund där hade jag lämnat direkt om jag inte hade lokalproducerad el.
O andra sidan kan man väl dra en sladd från grannen och köpa hans el för 80öre o sälja till telge för 2,50
Kan jag fråga "tjena" om var du då köper dina panel?? 70 000 för 4 KW är billigt.. Skicka gärna PM..
Jag ser att www.24volt.eu fortfarande har sitt Februari pris kvar på 24 volts panel, och med dom panelen vill det gå på 56 940kr för 4560watt.. Men dom kör ju en marknadsförings REA nu då..
Jag ser att www.24volt.eu fortfarande har sitt Februari pris kvar på 24 volts panel, och med dom panelen vill det gå på 56 940kr för 4560watt.. Men dom kör ju en marknadsförings REA nu då..