Byggahus.se

Solceller- vilket är bäst?

1. J
    Medlem · JKPG · 1 553 inlägg

j-o75

Medlem
    Jag har efter mycket dividerande bestämt mig för att ta in två offerter på solceller, komplett anläggning för en produktion på ca 15000 kWh per år.

Alternativ 1 består av 52 st.paneler "Ameri solar" samt en växelriktare som heter solar edge.
    Alternativ två består av 60st. perlight solar PLM260W-60P samt en växelriktare zeversolar tlc 15k

Båda offererar nyckelfärdigt, med möjlighet att följa produktionen via app.

Någon som vet något om detta? Känner ni till märkena eller har någon erfarenhet?

2. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Solaredge är dyrare och egentöigen bara nödvändigt om du har 3 eller flera olika takytor som du viöl ha paneler på, eller om du är en riktig loggnörd och vill ha data för varje enskild panel? Mer teknik utomhus som kan krångla.. Förmodar att de offereras en solar edge 17kw riktare som är billigare än 15kw plus att 17 kw riktaren kan hantera p600 optimerare och då åtgår det endast 1 st optimerare/2 paneler :)

Annars är det en god idé att välja en kvalitets växelriktare från ex marknadsledande SMA eller Fronius samt en panel från någon av de stora fabrikerna ex TRINA solar mfl eller Tyska Heckert om man föredrar moduler producerade i Europa.

Kostar inte så många kr mer att välja hyfsat väkända fabrikat på paneler och riktare.

3. J

j-o75

Medlem
    I detta fallet så är faktiskt solar edge alternativet billigare..

4. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag har köpt Solaredge vx-riktare och deras "optimerare" som gör att skuggade paneler inte drar ned hela slingan. Och så fick jag på köpet en liten större eftersom den som passade fanns inte på lager. Så nu kan jag bygga ut.
    Jag hatar appar (har ingen smartphone) men kan sitta på jobbet och följa produktionen. Ibland med viss fördröjning.
    Vad gäller paneler misstänker jag att alla tillverkas i Kina nuförtiden, även de europeiska.

• Laddar…
  5. J

j-o75

Medlem
    Det där med att kolla förbrukningen hela tiden gör man väl mest i början, sedan kanske det inte är så kul. Men det är ju bra att kunna få sammanställningar på något smidigt sätt!

6. M

magnetens

Medlem
    Ta även en titt på www.solcellforum.se för en närmare utvärdering av offerterna.

Personligen hade jag INTE valt solar edge om jag inte varit tvungen pga många olika takytor. Det blir en massa extra kontakter och optimerare på taket som kan börja krångla i framtiden. Sen gäller det ju att man kan få tag på utbytesoptimerare även om 20-30 år?

7. M

magnetens

Medlem
    Man kan få en jättebra och gratis loggning med en vanlig SMA eller Fronius strängväxelriktare, se ex min anläggning på PVOUTPUT.ORG har oxå en widget i telefonen som uppdateras var 5e minut
    https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984

8. J

j-o75

Medlem
    Det där med loggningen är kanske mest en bisak. Om vi nu fokuserar på funktion och lönsamhet! vad tror ni då? Håller alla liknande kvalitet?

9. M

magnetens

Medlem
    Troligen kan man få olika kvalitet på prylarna, vilka so var bäst och sämst vet vi dock först om kanske 15-30 år, därför min rekommendation att köpa välkända stora fabrikat som man tror på långsiktigt då dessa kostar i stort sett samma som de mindre välkända billigare märkena.

En lista på de största fabrikerna och deras kapacitet/år:

10. Fredrick Arvidsson
    Medlem · Täby · 23 inlägg

Fredrick Arvidsson

Medlem
    Låter förnuftigt. Innehåller listan du publicerade namn på kända och tillverkare av solpaneler? Har inte tänkt på att man ska undersöka vilka paneler olika solcellslösningsleverantörer(ord?) använder sig av men det är en bra ide. Ser till min glädje att Jinko och Trino är med i några av mina offerter.

Har du installerat solceller och isf med vilken leverantör?

11. M

magnetens

Medlem
    Har sedan 2013 16 paneler från REC och är supernöjd med dom
    2015 köpte jag några till från Luxor. Oxå nöjd!
    2018 installerade vi ytterligare 20 st från Trina solar (ej riktigt nöjd med detaljkvaliten) kanske hade jag otur?

Under sommaren ska vi sätta upp 1000st Trina poly på jobbet...

12. Fredrick Arvidsson
    Medlem · Täby · 23 inlägg

Fredrick Arvidsson

Medlem
    Tack för svar. Har du monterat själv eller använt någon firma och isf vilken?

13. M

magnetens

Medlem
    Monterat själv

14. D
    Medlem · 12 inlägg

Doktor Sol

Medlem
    Solar edge lösningen är bra om du har mycket skugga på taket. På senare tid tycks det som Solar Edge har kvalitetsproblem med sina optimerare. Det blir lite struligt att behöva byta optimerare som sitter under modulen. Viktigt att tänka på är att växelriktaren helst ska underdimensioneras något. Den bör ej överdimensioneras.
    Zeversolar är en kinesisk växelriktartillverkare där SMA är majoritetsägare.
    Jag skulle nog ta in fler offerter eller efterfråga moduler av mer välkända tillverkare.

15. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Varför skulle det vara bra med en underdimentionerad växelriktare? Är det för att få ner priset på den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.