Byggahus.se
Hej alla rådiga,
Vi installerade under förra sommar en mindre solanläggning på 14 x 3 m och ca 2,20m hög på vår mark utanför detaljplan.
Vi rådfrågade Energirådgivaren och de kollade med kommunen som sa att det inte bhövs bygglov eller anmälan.
I vår relation med grannara som inte är överdrivet bra frågade/nämnde vi att vi tänkte intallera solceller på den ytan samt stegade upp ett ungefärligt område. "Hmm hmm visst visst" var väl svaret typ..
Vi tog hänsyn genom att flytta solcellerna ca 12m in och bakom 3 stora träd samt ett buskage.

Vi körde på och intallerade.

Nu har grannen efter att varit ute och ridit på sina hästar börjat irritera sig på dem (eg är de nog mest irriterade på oss, att vi existerar) och bestämt sig för att klaga hos kommunen.

De meddelar det med ett SMS "Bara så ni vet kommer någon och inspekterar era solceller om de verkligen får stå där"

När jag protesterar bjuder hon in till samtal som resulterar i att vi skall ge henne underlag på våra "påståenden" att det är bygglovs befriat, för "det kan jag inte hitta något om". Och att hon bara frågat om det verkligen var befriat från bygglov.

Svaret är att det är inte alls klart att det inte kräver bygglov enligt henne och vi får göra på det sättet, och att hon har KRÄVT av kommunen att de kommer och inspekterar. Dvs hon har inte alls bara frågat, utan hon har anmält oss och vårt agerande.

Vi mår skitdåligt och kan inte fokusera på våra jobb, blir ledsna eller förbannade när vi nu ser dom...

Någon med erfarenhet av saker som enligt PBL och Kommun inte kräver bygglov men som sen blir klagat på?
(Japp, det finns lagtexter som uttryckligen säger att "Solceller på mark kräver aldrig bygglov")

Tråkigt o höra, är avstånd tomtgräns minst 4.5m

På ena sidan, neråt är det inte det. Men de har en häst hage där och deras staket är ~4.5m från.

Verkar vara ganska godtyckligt regelverk. Läste på boverket följande
"Vid klagande till byggnadsnämnden ska då inleda ett tillsynsärende för att utreda om åtgärden strider mot PBL, PBF, BBR eller EKS. Byggnadsnämnden kan exempelvis behöva göra en bedömning om solenergianläggningen innebär en betydande olägenhet eller inte."
Finns också en del info som pekar på att höjden inte får vara högre än 1.1m ovan mark. Du skriver 2.2m.
Har du 30 garders lutning på panel i söderläge så borde det väl inte bli så högt ?

• Wow
Abbe W
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Verkar vara ganska godtyckligt regelverk. Läste på boverket följande
"Vid klagande till byggnadsnämnden ska då inleda ett tillsynsärende för att utreda om åtgärden strider mot PBL, PBF, BBR eller EKS. Byggnadsnämnden kan exempelvis behöva göra en bedömning om solenergianläggningen innebär en betydande olägenhet eller inte."
Finns också en del info som pekar på att höjden inte får vara högre än 1.1m ovan mark. Du skriver 2.2m.
Har du 30 garders lutning på panel i söderläge så borde det väl inte bli så högt ?
Det var bra letat, har inte jag sett. Räknas begränsning av utsikt som betydande olägenhet tro?:thinking:

Nej det har jag svårt att tro, men har inte grannen specat vad som är fel

H håbbe1961 skrev:
Nej det har jag svårt att tro, men har inte grannen specat vad som är fel
De hävdar att de måste göra så för att det påverkar deras fastighets värde vi ev försäljning. Fast solcellerna kan inte ses från drras hus bara från 100m längre ner i deras mark.

harry73
Abbe W Abbe W skrev:
Vi mår skitdåligt och kan inte fokusera på våra jobb, blir ledsna eller förbannade när vi nu ser dom.
Ni måste försöka släppa det lite. Det är grannens rätt att anmäla och även överklaga.
Ni behöver inte vara glada för det och inte hålla med.
Nu kommer kommunen säga sitt. Ingen anledning att börja förhandla med grannen innan dess.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ni måste försöka släppa det lite. Det är grannens rätt att anmäla och även överklaga.
Ni behöver inte vara glada för det och inte hålla med.
Nu kommer kommunen säga sitt. Ingen anledning att börja förhandla med grannen innan dess.
Det är nog ett bra råd. Men livet har lärt mig att den som inte bryr sig förlorar mot de som bryr sig mer. I detta fall vill jag ju inte bli den bittra parten som lägger en massa tid på att hitta saker som vi stör oss på och kan anmäla.

harry73
Ni får bry er såklart, men i och med anmälan till kommunen, är grannen inte längre er samtalspart.
Ta upp anmälan med bolaget som installerade och kollade om ni behövde bygglov. Lika bra att låta dom ha kontakt med kommunen igen så ni slipper.

Och om grannen vill prata om det, se bara att det nu är upp till kommunen och att det är ok med er.

harry73 harry73 skrev:
Ni får bry er såklart, men i och med anmälan till kommunen, är grannen inte längre er samtalspart.
Ta upp anmälan med bolaget som installerade och kollade om ni behövde bygglov. Lika bra att låta dom ha kontakt med kommunen igen så ni slipper.

Och om grannen vill prata om det, se bara att det nu är upp till kommunen och att det är ok med er.
Installerades av mig med hjälp av familj samt elektriker och EON. Fat out of luck där alltså.

harry73
Ok, det var energirådgivaren som hade kontakt med kommunen.
Ring honom igen och be honom kolla med kommunen vad läget är och om det finns problem

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…

Bästa svaret

Kommuntjänstemännen måste bedöma utifrån lagrummen när nån klagar men i princip så avslås de flesta ärenden. Är grannen riktigt på hugget så kan dom ta det vidare till länsstyrelsen vilket sällan ger bättre resultat. Saknar dom helt verklighetsförankring så kan de senare tas till mark o miljödomstolen vilket.... Osv. Tyvärr sånt man måste leva med när man inte är ensam på jorden

• Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Alla klagomål gällande minskat värde på grannens fastighet är värt mindre än en fis, slappna av och vinka glatt åt grannen ;)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ska det vara mindre än 8 m mellan komplementbyggnad (>15 m2) och huvudbyggnad måste du brandklassa någon av fasaderna EI 30. Detta gäller även dörr/fönsterpartier (upp till en viss area). För att undvika brandklassade glas (dyrt och får ej öppnas hur som helst) kan man utföra en strålningsberäkning som påvisar <15kw/m2 infallande strålning (se vidare kapitel 5 Boverkets råd om analytisk dimensionering, BBRAD 3)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.