Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla din egen ppm.nu

Min har iaf snittat över 10%/år
Jag har varit med sedan start, en stor del av vinsten byggdes av Rysslands/östeuropa/baltikum-fonder några år runt 2005 sedan gick det sämre, en hel del felval i läkemedel b.l.a
Diagram över värdeökning 2005 för East Capital-fonder: Östeuropa +5%, Baltikum +48%, Ryssland +118%. Total ökning +71%.

Diagram som visar värdeförändring i år +2,7%, snitt sen start +12,1%, portföljavgift 0,05%, jämfört med kunders snittavgift 0,12%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Peters anläggning på mitt tak i SE3 med 18600kWh/år skulle sparat mig 3500kr senaste 12 mån. Täcker inte ens alternativräntan tyvärr...
Det tror jag är felräknat, det kan jag nästan garantera, men det är nästan omöjligt att veta exakt eftersom ditt beteende avgör det mesta.

Förutsättningarna för anläggningen kan (och kommer antagligen att) ändras flera gånger till under "återbetalningstiden" så hur det blir vet ingen.
Vi blir bombarderade med annonser för solel nu så det troliga är att de som ger de rosigaste löftena kommer att gå i kk långt innan garantin gått ut. Med tanke på den cynism som finns i denna lycksökarbransch är de fullt medvetna om detta och det är en del av kalkylen.
De brukar iaf inte längre påstå att de räddar planeten.

Mycke nu... Man kan göra enkla schablonberäkningar och man kan försöka att göra exakta kalkyler på sina kommande energikostnader. Det senare lär inte lyckas.
Jag summerade hushållets totala energikostnad med dåvarande elförbrukning och bensinbil.
Efter installation av solceller och batteri jämförde jag med vad jag har för totalkostnad för hushållets el och laddning för ca 1500 mil där minst hälften är "gratis" = laddar när jag har överskott från paneler eller husbatteri. Resultatet blev ca 5 års payback.
Man kan säkert räkna sönder denna schablon, men för mig är det dels en hobby och dels ett sätt att aktivt delta i en debatt där många har åsikter men inget underlag i form av praktisk erfarenhet.
En kollega frågade mig och en granne om våra investeringar verkligen lönar sig, varpå grannen svarade: "det är inte det som är viktigast, det viktigaste är att ha kul". Mina kapitalinvesteringar är en helt annan sak.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.