7 045 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Solceller och batteri för 112 000 kr blev Peters väg till lägre elkostnader
Förutsättningarna för anläggningen kan (och kommer antagligen att) ändras flera gånger till under "återbetalningstiden" så hur det blir vet ingen.
Vi blir bombarderade med annonser för solel nu så det troliga är att de som ger de rosigaste löftena kommer att gå i kk långt innan garantin gått ut. Med tanke på den cynism som finns i denna lycksökarbransch är de fullt medvetna om detta och det är en del av kalkylen.
De brukar iaf inte längre påstå att de räddar planeten.
Vi blir bombarderade med annonser för solel nu så det troliga är att de som ger de rosigaste löftena kommer att gå i kk långt innan garantin gått ut. Med tanke på den cynism som finns i denna lycksökarbransch är de fullt medvetna om detta och det är en del av kalkylen.
De brukar iaf inte längre påstå att de räddar planeten.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 595 inlägg
Mycke nu... Man kan göra enkla schablonberäkningar och man kan försöka att göra exakta kalkyler på sina kommande energikostnader. Det senare lär inte lyckas.
Jag summerade hushållets totala energikostnad med dåvarande elförbrukning och bensinbil.
Efter installation av solceller och batteri jämförde jag med vad jag har för totalkostnad för hushållets el och laddning för ca 1500 mil där minst hälften är "gratis" = laddar när jag har överskott från paneler eller husbatteri. Resultatet blev ca 5 års payback.
Man kan säkert räkna sönder denna schablon, men för mig är det dels en hobby och dels ett sätt att aktivt delta i en debatt där många har åsikter men inget underlag i form av praktisk erfarenhet.
En kollega frågade mig och en granne om våra investeringar verkligen lönar sig, varpå grannen svarade: "det är inte det som är viktigast, det viktigaste är att ha kul". Mina kapitalinvesteringar är en helt annan sak.
Jag summerade hushållets totala energikostnad med dåvarande elförbrukning och bensinbil.
Efter installation av solceller och batteri jämförde jag med vad jag har för totalkostnad för hushållets el och laddning för ca 1500 mil där minst hälften är "gratis" = laddar när jag har överskott från paneler eller husbatteri. Resultatet blev ca 5 års payback.
Man kan säkert räkna sönder denna schablon, men för mig är det dels en hobby och dels ett sätt att aktivt delta i en debatt där många har åsikter men inget underlag i form av praktisk erfarenhet.
En kollega frågade mig och en granne om våra investeringar verkligen lönar sig, varpå grannen svarade: "det är inte det som är viktigast, det viktigaste är att ha kul". Mina kapitalinvesteringar är en helt annan sak.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solceller och batterilager – så optimerar du din investering
Artikelkommentarer -
Kostnad för att installera solceller, batteribank och elbilsladdare?
El -
Varför laddar inte solcellerna batteriet i husvagnen
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Ny batteri till solceller med ett annat företag? Hur bli garanti?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller, batteri och smart applikation för styrning?
Solceller, Solfångare, Solenergi