Hej
Jag har en solcellsanläggning med paneler på norra och södra taksidorna..

Växelriktare = Fronius Symo 15
MPPT1 är mot norr. en och samma vinkel fast med 2 parallella slingor. (se bild)
MPPT2 är mot söder och ligger på taket med 2 olika vinklar (först paneler på taket och sedan på takkupa) alla seriellt kopplade. (se bild)

Jag har lagt märke till att den norra sidan lider av låg produktion. inget konstigt tänker jag, det blir ingen större effekt förrän sommaren är här.
Men så händer det märkliga, att produktionen ökar markant över norra MPPT1 när solen går i moln och södra MPPT2 går ner i effekt. Hur kan detta komma sig? är det nån som är klok nog att förstå vad som händer.

länk till anläggningen.
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemId=a473eada-38a6-49e1-80db-8f5b6eb16518
tog ut en skärmdump för dagens produktion. där man ser att effekten på norra sidan stiger ju mindre södra delen presterar.
Är det möjligtvis en begränsning i växelriktaren? att den inte kan hantera sån stor differens på effekt/ström från dom olika MPPTerna?

• Bild av ett schematiskt diagram som visar konfiguration och prestanda för solpanelsträngar i en solcellsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solcellsanläggningens produktion med två linjer markerade för "Norr" och "Söder" samt texten "molnigt" och "soligt".
    Skapa konto
  • Solcellspanelstränglayout över tak med norra och södra orienteringar, kopplingsscheman ingår.
    Skapa konto
  • Solcellspaneler på tak med schematisk stränglayout och MPPT-konfigurationer.
    Skapa konto
Ökad inspridning från molnen?
Den högsta produktionen har du förmodligen inte när det är helt klarblå himmel utan när det är lagom mycket moln. Molnen reflekterar lite av solljuset så du får mer solljus på varje panel.

tveksamt tveksamt skrev:
Ökad inspridning från molnen?
Den högsta produktionen har du förmodligen inte när det är helt klarblå himmel utan när det är lagom mycket moln. Molnen reflekterar lite av solljuset så du får mer solljus på varje panel.
Hej Tveksamt
Denna tanke har slagit mig med! men idag har det varit jämnt molnigt och ibland fick solcellerna direkt ljus (mellan 1130-1300 fick dom direkt ljus), vilket uteslöt den möjligheten.. det skiljer alltså från ca 300W till 1300W.

Redigerat:
Så är det som tveksam säger, att när det är klart väder och inga moln då producerar norrtaket dåligt och södertaket går väldigt bra. Sedan när det är molntäckt himmel, så producerar norrtaket nästan lika bra som södertaket, och norrtaket producerar då bättre jämfört med då det var klar himmel.

Att norrtaket producerar bättre då det är molnigt beror på att det belyses med mer diffust ljus när det är molnigt jämfört då klart väder. Det är faktiskt så att när det är molntäckt himmel får alla paneler nästan lika mycket ljus, oberoende om de är åt norr eller söder.

På södertaket säger du att du har seriekopplade paneler i en och samma sträng, där panelerna har olika takvinkel. Det kan väl inte vara bra? Så gör man för det mesta inte. (Har du funderat på 6 st effektoptimerare på panelerna på takkupan, t.ex. Tigo TS4-A-O? Du kanske redan har det på dem?)Givetvis producerar panelerna, men inte till fullo. Om takvinklarna däremot bara avviker litet grand, säg 2 à 3 grader, går det bra, utan att behöva ha effektoptimerare. Vad är det för takvinklar där?

Sedan hur länge är anläggningen i drift?

Redigerat:
Anläggningen gick igång runt november 21, så den är väldigt ung.
Takvinkeln skiljer stort mellan kupan och taket ca 30 graders skillnad. Detta ligger på samma mppt pga ekonomisk kompromiss. Det verkar fungera bra hittils.
Inga optimerade installerade, eftersom jag inte ville ha någon trasig komponent att byta framöver. Som jag har förstått det är optimerare den svaga länken i hela anläggningen

Jag förstår principen med att det blir mer ljus från molnen och att jämn molnigt blir det lika mycket nästan på båda sidor.
Men det jag ser är att fastän det är moln mot hela norra sidan och solen tittar fram ur molnen på södra panelerna så verkar södra sidans effektökning dra ner norra sidans effekt proportionerligt (molntäcket försvinner inte helt plötsligt)

Jag har skickat frågan till fronius också så dom kanske svara med en erfarenhet.. återkommer den när jag får svar.

Länk till historik. Man kan bocka i mpp1 och mpp2 power
https://www.solarweb.com/Chart/AnalysisChart?pvSystemId=c7e624f9-9618-40f0-bc15-5be212e11a71

• Gilla
Tommy Kokkarinen och 1 till
  • Laddar…
Man behöver endast ha effektoptimerare på panelerna på takkupan, inte på någon övrig panel. Det är det som är finessen med just effektoptimerare Tigo TS4-A-O. Ditt södertak är ett typfall där man med fördel just använder Tigo TS4-A-O. Visst kan en eller flera sådan effektoptimerare gå sönder. Men om alla 6 st TS4-A-O skulle gå sönder då blir det precis som du har det nu med produktionen på södertaks-strängen. Jag tror nämligen att då en TS4-A-O går sönder att helt enkelt strömmen kopplar förbi över effektoptimeraren. Så fungerar det nämligen på SolarEdge-effektoptimerare.

Vad är det för takvinkel på norrtaket?

A Arnodt skrev:
Man behöver endast ha effektoptimerare på panelerna på takkupan, inte på någon övrig panel. Det är det som är finessen med just effektoptimerare Tigo TS4-A-O. Ditt södertak är ett typfall där man med fördel just använder Tigo TS4-A-O. Visst kan en eller flera sådan effektoptimerare gå sönder. Men om alla 6 st TS4-A-O skulle gå sönder då blir det precis som du har det nu med produktionen på södertaks-strängen. Jag tror nämligen att då en TS4-A-O går sönder att helt enkelt strömmen kopplar förbi över effektoptimeraren. Så fungerar det nämligen på SolarEdge-effektoptimerare.

Vad är det för takvinkel på norrtaket?
Ja södra sidan lider av delvisa skuggningar lite överallt (egenskuggning granne, kupa, skorsten) så då skulle man egentligen behöva optimerare på dom flesta..
norra sidan har en lutning på ca 35 grader

Tittar man på dina kurvor för den 5 mars 2022 för MPPT2(södertak), så ser kurvan bra ut, inte så taggig. Den dagen måste ha varit en klar dag utan moln.

MPPT2 gör där max 3,7 kW. Du har där 21 paneler à 370 Wp, dvs 7,77 kWp.
På södertaket har du paneler i två olika takvinklar, 35 grader och 20? grader som skiljer sig mycket i vinkel. Det måste bromsa effekten en del tycker man, eftersom panelerna får inte samma bestrålning på sig pga olika takvinkel.
Man ser att ca kl. 09:00 och ca kl. 15:30 att det är liten dipp, och det kan vara skuggning från takkupan på de näraliggande panelerna.

Bra att MPP2 fungerar så pass bra trots allt. Ligger anläggningen möjligtvis i norra Sverige?

A Arnodt skrev:
Tittar man på dina kurvor för den 5 mars 2022 för MPPT2(södertak), så ser kurvan bra ut, inte så taggig. Den dagen måste ha varit en klar dag utan moln.

MPPT2 gör där max 3,7 kW. Du har där 21 paneler à 370 Wp, dvs 7,77 kWp.
På södertaket har du paneler i två olika takvinklar, 35 grader och 20? grader som skiljer sig mycket i vinkel. Det måste bromsa effekten en del tycker man, eftersom panelerna får inte samma bestrålning på sig pga olika takvinkel.
Man ser att ca kl. 09:00 och ca kl. 15:30 att det är liten dipp, och det kan vara skuggning från takkupan på de näraliggande panelerna.

Bra att MPP2 fungerar så pass bra trots allt. Ligger anläggningen möjligtvis i norra Sverige?
Objektet är beläget norr om Stockholm i Österåker s kommun
5e mars va helt klart, inte enda moln om jag minns rätt!
Takvinkeln är 35 grader och takkupa är nästan platt, dvs runt 5 grader lutning.
Jag tänker att anläggningen får gå ett år först så jag har lite data på hur väl det fungerar.

Varför jag startade tråden var eftersom jag inte förstår norra sidans effekter.. men jag antar att fler dagar och mer data lär ge nån form av trend och ev förklara fenomenet.
Annars får jag nöja mig med att det blir mer indirekt ljus när det är molnigt vilket gör att norra sidan får mer effekt.

Redigerat:
Jag tycker det är intressant att det går att göra som du gjort på södertaket, nämligen att i en och samma seriekopplade sträng ha 15 paneler med vinkel 35 grader och 6 st med vinkel 5 grader. Jag skulle inte ha vågat prova utan hade monterat redan från början 6 st Tigo TS4-A-O på panelerna på takkupan. Kostar ca 600-700 kr/st och går att montera i efterhand. Bra att det fungerar trots så stor vinkelskillnad mellan panelerna på södertaket.

Stämmer verkliga månadsproduktionen kWh överens med den beräknade månadsproduktionen du fick av firman som sålt anläggningen?

A Arnodt skrev:
Jag tycker det är intressant att det går att göra som du gjort på södertaket, nämligen att i en och samma seriekopplade sträng ha 15 paneler med vinkel 35 grader och 6 st med vinkel 5 grader. Jag skulle inte ha vågat prova utan hade monterat redan från början 6 st Tigo TS4-A-O på panelerna på takkupan. Kostar ca 600-700 kr/st och går att montera i efterhand. Bra att det fungerar trots så stor vinkelskillnad mellan panelerna på södertaket.

Stämmer verkliga månadsproduktionen kWh överens med den beräknade månadsproduktionen du fick av firman som sålt anläggningen?
Ja jag hade till en början tänkt sätta optimerare på södra sidan pga en massa olika skuggningar utöver själva kupan.. men jag backade eftersom jag inte är sugen på att lyfta på paneler och byta optimerare (det skulle i princip blivit på alla södra panelerna). Jag får helt enkelt se hur väl det fungerar i sommar för att ev sätta optimerare i framtiden. som du säger kanske det gör stor skillnad om man sätter optimerarna på kupans solceller.
Gällande produktionen är det lite för tidigt att bedöma om det stämmer överens. vintern är lite av ett skämt gällande produktion kontra förbrukning :)

Tack för engagemang och svar Arnodt

Ljudet försvinner inte bara för att det är molnigt utan ljuset sprids med hjälp av molnen. Om du fotograferar en molnig dag så slipper du direktljus och skuggorna blir nästa obefintliga. Vilket också påverkar ljuset på dina solceller.

• Gilla
Kasarona
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.