F fribygg skrev:
Vi hade väl ett av Europas bästa elsystem innan nedläggningen av Barsebäck, vettiga priser och god tillgång på el?

Vill vi ha sån här volatilitet i elpriserna? Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
Borde det inte löna sig bättre att placera panelerna så de producerar mest när elen är dyrare(vertikalt på vägg) även om den totala elproduktionen blir lägre?
Lösningen är att enkel. Ta bort subvention på solceller 15 % och överför detta grönt bidrag på batterier.Inför tvång att ha batterier och styrt system om man ska ha rätt att leverera till nätet. Under ngr timmar skulle det motsvara ett antal kärnkraftverk och nätet skulle balanseras automatiskt.

• Gilla
Rolle691
  • Laddar…
S
A Aure skrev:
Det hör är min helt ovetenskapliga uträkning:

Anläggning 10 kWp 13,3 kWh batteri. Pris 120.000 kr. 6 året är vi inne på.

Vi handlar ca 10.000 kWh mindre/år efter installation av solpaneler/batteri. Det är i "runda" slängar 10000 kr/år i icke köpt el/överföringsavgifter till nätbolaget.

Tillkommer gör att vi inte har någon elräkning från april-oktober (öst/västlig riktning).

Elbil som laddas sommartid på solel.

Då vi har effektavgifter genom Ellevio kapar vi dessutom ca 300-400 kr/mån med batteriet.

Att sälja idag suger, vi planerar tvätt, dusch och annat som drar mycket när solen är uppe.

Räknar vi lågt sparar vi 10.000 kr/år. Då vi sålde all el vi producerade under 2022 när elen kostade mellan 3-7 kr/kWh tjänade vi nästan in ett helt år på anläggningen.

Återbetalad på ca 10 år. 4 kvar...sen så...
Om du har ett stort, oisolerat hus, samt totalt slöseri av kWh, så kan det löna sig. Alltså att återbetala på kanske 15 år. +-0
Den som redan har energiisolerat, bytt ut slösande komponenter, och har låg förbrukning har låg lönsamhet på solceller.

Din beräkning imponerar inte eftersom den bara gäller för ditt unika hus med din familjs betingelser.
(dessutom vem räknar på kWh dygnet runt- lev lite också :) )

S styren skrev:
Om du har ett stort, oisolerat hus, samt totalt slöseri av kWh, så kan det löna sig. Alltså att återbetala på kanske 15 år. +-0
Den som redan har energiisolerat, bytt ut slösande komponenter, och har låg förbrukning har låg lönsamhet på solceller.

Din beräkning imponerar inte eftersom den bara gäller för ditt unika hus med din familjs betingelser.
(dessutom vem räknar på kWh dygnet runt- lev lite också :) )
Nej, men den stämmer. 🙃 Det finns massor av argument, inte minst ekonomiskt att inte skaffa paneler. Man måste se till sin situation inte tro att det löser något.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag säljer överskottet. Fördelen är att det samlas pengar hos min elleverantör som används att betala mina elräkningar. Jag får Nordpol-priset+25öre. Nackdelen är nätkostnaden. Men med batteriet kan jag minska nätkostnaden till en tredjedel. Har fungerat kanon!
Vem betalar dig +25 öre?
Har du precis installerat solcellerna?

Nissens Nissens skrev:
Du får dock hemult dåligt betalt för elen när solpanelerna fungerar.

Nja, att betala mer än vad nätkostnaden är för att få ner elkostnaden är ingen bra deal. Batterier är dyra och har en begränsad livslängd…
Jag installerade solceller 2017. De gav ett rejält tillskott i kassan, speciellt 2022 (har jag för mig det var).
Mina elräkningar låg innan på ca 20.000kr/år. Efter solcellerna har jag inte fått någon elräkningar. Alltså 20.000kr/år i 8 år. Det är en avkastning på 20% per år. Bättre investering går inte att hitta.
2023 började dock elpriserna sjunka. Det motverkar jag genom att börja konsumera mer av min egen el genom att installera batteri. Med avdrag kostar ett batteri 9.000kr och håller i minst 20år. Nästa år köper jag två till. Det blir ändå mycket pengar över efter den samlade avkastning jag har från mina solceller.

Batteriet skall mestadels dämpa effekttopparna som framöver kommer att var en dyr del av elpriset.

Pratade med min elleverantör innan jag köpte batteriet. De säger att man skall ha is i magen för priserna förväntas stiga på lite sikt. Om vi får kärnkraft kommer det att öka priset med minst 0,80kr/kWh men då är jag nog inte kvar i denna Värld.

Jag är pensionär och solcellerna har gett mig lite guldkant på pensionärslivet. Det har definitivt varit lönande och kommer att bli det igen efter nuvarande lågprisperiod.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Om vi får kärnkraft kommer det att öka priset med minst 0,80kr/kWh men då är jag nog inte kvar i denna Värld.
Nej. Kärnkraften kommer garanteras det priset. Det är bara mellanskillnaden vi betalar och bara för den andelen som utgör ny kärnkraft. Och elpriset kommer inte öka utan skatten. Men som du säger är det väl inte troligt att den byggs.

Vrscaw Vrscaw skrev:
Vem betalar dig +25 öre?
Har du precis installerat solcellerna?
Göteborgs Energi
Jag installerade dem 2017 och fick avtalet Nordpol+25 öre, får också 7 öre/kWh för nätnyttan. Fick ett meddelande för två år sedan att de skall sänka det till 15 öre men ännu har de inte sänkt. Jag såg någon som hade spotpriset+5 öre från samma bolag.
Jag vet inte hur jag skall bevisa det. Kan inte länka till avtalet eftersom det ligger bakom en inloggningsvägg.

Ökad produktion, oavsett energislag, hört inte priset. Tillgång/efterfrågan funkar helt enkelt inte så.

K Kalbygge skrev:
Jag installerade solceller 2017. De gav ett rejält tillskott i kassan, speciellt 2022 (har jag för mig det var).
Mina elräkningar låg innan på ca 20.000kr/år. Efter solcellerna har jag inte fått någon elräkningar. Alltså 20.000kr/år i 8 år. Det är en avkastning på 20% per år. Bättre investering går inte att hitta.
2023 började dock elpriserna sjunka. Det motverkar jag genom att börja konsumera mer av min egen el genom att installera batteri. Med avdrag kostar ett batteri 9.000kr och håller i minst 20år. Nästa år köper jag två till. Det blir ändå mycket pengar över efter den samlade avkastning jag har från mina solceller.

Batteriet skall mestadels dämpa effekttopparna som framöver kommer att var en dyr del av elpriset.

Pratade med min elleverantör innan jag köpte batteriet. De säger att man skall ha is i magen för priserna förväntas stiga på lite sikt. Om vi får kärnkraft kommer det att öka priset med minst 0,80kr/kWh men då är jag nog inte kvar i denna Värld.

Jag är pensionär och solcellerna har gett mig lite guldkant på pensionärslivet. Det har definitivt varit lönande och kommer att bli det igen efter nuvarande lågprisperiod.
Hej
Har du alltså varken haft någon kostnad för elenergi eller elnätet sedan 2017?

Eller vad menar du?

Krilleman
J jonte0 skrev:
Tillgång och efterfrågan. Inte bara du som har solceller. Men ni delar alla samma sol. Och samma efterfrågan. Ellevio har inga batterier att stoppa din ström i...
Om du tror dessa batterier som har en kapacitet på 10MWh räcker i en stad likt Eskilstunas på dess ca 100,000 stycken invånare så tror du fel...
En droppe i havet. Ren och skär symbolpolitik.
Ett stort spel för galleriet, eller varför inte: Kejsarens nya kläder.

Men få synar bluffen för allt i den gröna omställningen är ju "bra".

https://www.ellevio.se/power-as-a-s...an-energy-centers-batteri-power-as-a-service/

Om vi enkom börjar med vad denna anläggning kostade att installera?
Vad kostade denna anläggningen totalt för miljön i form av utsläpp?

Det är det ingen som vet eller för den delen vill skylta med, för det verkar inte vara en faktor konstigt nog.

Visst är DET konstigt?

Och skulle detta ha fallit så väl ut så skulle alla städer vara nerlusade med liknande batteriinstallationer...

Men så är inte fallet.

Batterianläggning i Eskilstuna med containrar och utrustning för energilagring, omgiven av träd och öppen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempeltext som visar att 10 MWh räcker i sex månader för ett hushåll med en årlig elförbrukning på 20 000 kWh.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har du räknat på andelen energi matar du ner i hålet i förhållande till den totala energi som tas upp av det mark/bergområde som borrhålet hämtar sin energi?
Hej mexitegel

Jag har inte gjort några beräkningar men det handlar om två borrhål som passerar ca 60 m vattenbemängd lera innan berget. Ett berg som innehåller en krosszon med vatten som rimligen kan vara ett biflöde till älven här bredvid.

Den vattenbemängda leran kyls ned under vintern men vattnet där strömmar inte, utan ligger rimligen stilla även under sommarhalvåret.

Om det är så ser jag tydligare när jag fått i gång frikylan.

På lägsta farten drar fläkten 10 W och har en total kyleffekt på ca 5,3 kW. Cirkulationspumpen drar rimligen 25 W sedan lite effekt till styrsystem (vet mer när det är igång).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sommarlyckan skrev:
Lösningen är att enkel. Ta bort subvention på solceller 15 % och överför detta grönt bidrag på batterier.Inför tvång att ha batterier och styrt system om man ska ha rätt att leverera till nätet. Under ngr timmar skulle det motsvara ett antal kärnkraftverk och nätet skulle balanseras automatiskt.
De enda som tjänar på det är kineserna som får sälja en massa batterier.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vilken tur att vårt system "klarar" hur mycket vind och sol som helst.
Väldigt bra också att AI inte kräver någon EL.

Vill vi ha något försvar och pengar på våra banker etc är det nog dags att haka på AI tåget och utvecklingen innan vi dukar under för främmande makt..

För AI behövs mer EL än vad Norrland önskar till grönt stål.

Krilleman
M Matte.mhk skrev:
Vilken tur att vårt system "klarar" hur mycket vind och sol som helst.
Nja, där är experterna oense.
Är det verkligen som du skriver?

Avsaknaden av baskraft verkar vara en av dom största faktorerna för att upprätthålla frekvensen i nätet.
Dagarna innan blackouten var frekvensen redan på dekis...

Med tanke på hur den totala avsaknaden av rapporter beträffande felorsaken för det totala avbrottet i Spanien och Portugal, bör du nog omformulera frågan.

"Locket på" i den gröna vågen av elektrifiering...

Till och med AI har sin syn på saken:

Diskussion om baskraftens betydelse i elnät med fokus på Spanien och Portugals förnybara energikällor och risk för obalans och störningar.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har du alltså varken haft någon kostnad för elenergi eller elnätet sedan 2017?

Eller vad menar du?
Elnätet har jag fått räkningar på löpande men det vägs upp av 60 öringen. Nu när den skall tas bort kommer jag aktivt att minska nätkostnaden med batterier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.