119 247 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
HejH HenrikHuslöse skrev:
Normalt så brukar elnätsbolagen ha ett förråd med ett antal distributionstransformatorer
Men dessa behöver finnas i lite olika utföranden och olika storlekar
De skall ibland kunna placeras i luften på stolpe (eller stolpar) ibland inomhus ibland vara torrisolerade eller med oljekylning etc
Redigerat:
Det kan alla se som orkar titta, den kommer såklart fortsätta utvecklas i enlighet med de belöningssystem den lyder under, dvs den kommer tvingas fortsätta öka mer än inflationen, det är så finansiell styrning fungerar.X xLnT skrev:
Men de transformatorerna påverkas ju inte av de solceller som en del husägare kastar upp på taket.X xLnT skrev:
I alla inte lika mycket som vindkraftsverk, vindkraftsparker, solcellsparker osv påverkar (trots att de har en enda effektriktning; ett påpekande riktat till Martin)
Det var min uppfattning att dom gjorde, varför skulle inte dom påverkas av det?Mikael_L skrev:
Dom större (sol/vind)parkerna påverkar väl inte för att dom har dedikerade transformatorer dedikerade för inmatning.
Ah, det vågar jag inte gissa på, jag vet inte ens vad inflationen kommer vara resten av året, men 25% upp känns helt rimligt. Bromsar saknas och lobbyn är stark, som vi ser i dessa trådar.X xLnT skrev:
Detta gäller under förutsättning att styrsystemen och regleringen inte ändras, det kan inte uteslutas dock, som det sköts skulle det inte vara orimligt att den folkliga ilskan slår tillbaks men här bara gissar jag vilt och fem år är nog för kort för såna förändringar.
Fast det ligger ju flera stora förändringar i pipelinen för nätägarna. Hur tror du dom slår?D djac skrev:Ah, det vågar jag inte gissa på, jag vet inte ens vad inflationen kommer vara resten av året, men 25% upp känns helt rimligt. Bromsar saknas och lobbyn är stark, som vi ser i dessa trådar.
Detta gäller under förutsättning att styrsystemen och regleringen inte ändras, det kan inte uteslutas dock, som det sköts skulle det inte vara orimligt att den folkliga ilskan slår tillbaks men här bara gissar jag vilt och fem år är nog för kort för såna förändringar.
Sen har vi elpriset, hur tror du det kommer utveckla sig?
Det har sett ut såhär hitttills
Det rimliga är väl att det fortsätter ungefär såhär, så länge ingen reglering slår in.
e-off kommer troligen inte fortsätta med samma takt som de 3 senaste åren, för det går ju inte typ.
Alla höjer mer än konsumentprisindex, som syns i diagrammet.
De små nätägarna gissar jag kommer att höja prisökningstakten, de är ju inte dummare än att de ser att det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rimliga är väl att det fortsätter ungefär såhär, så länge ingen reglering slår in.
e-off kommer troligen inte fortsätta med samma takt som de 3 senaste åren, för det går ju inte typ.
De små nätägarna gissar jag kommer att höja prisökningstakten, de är ju inte dummare än att de ser att det går.
Min gissning är att de inte kommer påverka, priserna är sedan länge frånkopplade från kostnaderna och höjningarna följer snarare en sorts smärtgräns, dvs strategin är att genom påverkan skapa acceptans för maximal höjning, de underliggande behoven är väl mest kuriosa i sammanhanget.X xLnT skrev:
Elpriset, ingen aning, det blir som att gissa en aktie, det får bli att de förmodligen går upp eller ner.
Ja den som lever får se.D djac skrev:Min gissning är att de inte kommer påverka, priserna är sedan länge frånkopplade från kostnaderna och höjningarna följer snarare en sorts smärtgräns, dvs strategin är att genom påverkan skapa acceptans för maximal höjning, de underliggande behoven är väl mest kuriosa i sammanhanget.
Elpriset, ingen aning, det blir som att gissa en aktie, det får bli att de förmodligen går upp eller ner.
Samtidigt svårt att se någon central chef som blir tillsatt på premissen att hen vill göra sämre resultat än företrädaren, så mål och belöningar lär vara satta efter fortsatt YoY intäkts och vinstökning.Mikael_L skrev:
Det har sett ut såhär hitttills
[bild]
Så är det, men det kan komma att bli ett allt för stort tryck från kundkollektivet, t.ex. att de, inte backar, men sänker sina prishöjningsambitioner ett steg.
e.off sticker nämligen ut på ett rasande tydligt sätt, det är inte så bekvämt att som företag komma i skottlinjen som det värsta, hemskaste, snudd på kriminella företaget i branschen.
Visst, de äger ju förstås sitt monopol, och kunderna har inget val, så det är klart att de kan fortsätta i tangentens riktning också.
e.off sticker nämligen ut på ett rasande tydligt sätt, det är inte så bekvämt att som företag komma i skottlinjen som det värsta, hemskaste, snudd på kriminella företaget i branschen.
Visst, de äger ju förstås sitt monopol, och kunderna har inget val, så det är klart att de kan fortsätta i tangentens riktning också.
Det gör de om de utsätts för en penetration i häradet 30-50% av DER-typ. Givetvis nås det inte på den nivån i praktiken och normalfallen men det fimns exempel med större solparker i obygden där det gett "onödig" ombyggnad. Det är främst längst ut det kan märkas av mikroproduktion och då vid samma utbyggnadsgrad det skiljer inget principiellt. Men som sagt vi är inte nära de nivåerna i medeltal och kommer knappast dit heller av både marknads och mer grunläggande skäl. Något som borde förena båda flankerna i denna typen trådar dvs vi är alla på spår och har "rätt".X xLnT skrev:
Vi ska komma in på detta i tekniska meningen i andra tråden där du har huvudrollen. Bara höstterminen börjat så kommer vi långsamt dit och ska göra lite internationella utblickar i den zonen också.
HejD djac skrev:Min gissning är att de inte kommer påverka, priserna är sedan länge frånkopplade från kostnaderna och höjningarna följer snarare en sorts smärtgräns, dvs strategin är att genom påverkan skapa acceptans för maximal höjning, de underliggande behoven är väl mest kuriosa i sammanhanget.
Det finns i många elnätsbolag kostnader som ökar beroende på hur vi elanvändare agerar
Du verkar att vägra ta till dig detta
Jag försöker beskriva detta utifrån samma elkraftkunskap som elnäten är uppbyggda efter
De som lyssnar och agerar ökar möjligheterna att hålla nere sina kostnadsökningar