Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
Solcellspanelernas produktion den 12 juni 2025, visar 84,4 kWh och ett nettoresultat på 84,4 SEK med produktionens kurva som en bergstopp mellan 08:20-16:40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar elprisets variation under dagen i öre per kWh, med toppar på morgonen och kvällen och lägsta nivå mitt på dagen. Snittpris är 28 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Leif So och 24 till
  • Laddar…
Såklart blir det så, eftersom många producerar el i solen så sjunker efterfrågan och därmed priset.
Utnyttja solelen till högförbrukare t ex billaddning så slipper du köpa hem strömmen, vilket är det dyra och samma pris dygnet runt. Effektavgiften är ju en annan femma. Kan du styra högförbrukare till solskenstimmar så kommer du undan det också, eller en bra bit i alla fall.

• Gilla
  • Haha
Lindalars74 och 30 till
  • Laddar…
R Rem skrev:

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Hej
Poängen med solel på vllla är att du skall använda det mesta för eget bruk och bygga anläggningen därefter

Om du tittar på hur bla energimarknadsinspektionen ger rekommendationer för solcellsanläggning för villor och hur stöd mm är utformade så gäller det att främst använda elen själv

Tyvärr så har många, den tid som varit, och som tex säljer in solceller haft ett mera omfattande och inte helt korrekt budskap

Att omvandla solenergi till elenergi när elbehovet är lågt och samtidigt försöka få bra betalt är inte enkelt

Det går allt sämre desto fler som gör likadant (det kallar jag mängdlära)

Systemet är inte riggat utan att elpriset sätts i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan det är de givna spelreglerna för elmarknaden

Vi var några, som tex här på byggahus försökte berätta om detta

Men vi överröstades av de som ca 2022 uppmanade till att bygga stora anläggningar och bli elproducent och ”tjäna stora pengar”

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mikrometer och 64 till
  • Laddar…
Poängen med egna solceller är att hålla sin egna förbrukning och inget mer.

Det finns ingen som tackar dig eller behöver överskott men det vet man pga priserna.

Att belasta ett elnät som redan har överskott är inhemsk terrorism och är att likställa med överbelastningsattacker på Internet.

Solceller är för egna hushållet. Att skicka ut på nätet var något som var hedervärt långt innan coronan var aktuell

• Gilla
  • Haha
Mabs och 10 till
  • Laddar…
Äsch, här blir inga paneler... Fixar några björkkubbar i stället.

• Gilla
  • Älska
Mia_maria och 19 till
  • Laddar…
Nissens
R Rem skrev:

[bild]
[bild]
Japp, så blir det. Men det är inget nytt med det. Dessutom är det så att när elen är som dyrast och man behöver den mest - på vinterhalvåret - så ger solcellerna i stort sett ingenting. Inget nytt med det heller.

Många har gått på detta, jag har hävdat problemet länge, och blivit i stort sett idiotförklarad för det.

Jag letar nytt boende just nu, och hus med solpaneler går bort direkt, jag går inte ens på visningarna. Mycket på grund av att de förfular huset, men kanske mest att jag inte vill ha framtida merkostnader för dom.

När det gäller batterier så är de väldigt dyra och har en begränsad livstid, så de går inte heller ihop ekonomiskt…

• Gilla
  • Älska
Mikrometer och 29 till
  • Laddar…
Varför är du då avogt inställd till solpaneler. Jag är fullt införstådd i hur det fungerar, men funderar faktiskt på att någon gång installera solpaneler. Ser du något problem med att de sitter där?

• Gilla
  • Wow
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Batteri, batteri och åter batteri. Solcellerna ska ladda batterier som används när elen är dyr.

Batteri är också lösningen när effekttariffen kommer.

• Gilla
  • Haha
Mikrometer och 17 till
  • Laddar…
Nissens
M MickeOj skrev:
Batteri, batteri och åter batteri. Solcellerna ska ladda batterier som används när elen är dyr.

Batteri är också lösningen när effekttariffen kommer.
Struntprat. Batterier är alldeles för dyra och har en begränsad livslängd. Man får aldig någon vinst på dom.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 24 till
  • Laddar…
Privatekonomiskt kan de fungera. Men då för att du dumpar din kostnad för nät och elskatt på resten av befolkningen.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Varför är du då avogt inställd till solpaneler.
För att jag kan räkna. Skulle jag skaffa solpaneler skulle enda skälet vara att man sparar pengar på dom.

Men det gör man inte. Och det är inte så roligt att ha junket på taket och samtidigt gå med förlust på det…
D Daniel 109 skrev:
Jag är fullt införstådd i hur det fungerar, men funderar faktiskt på att någon gång installera solpaneler. Ser du något problem med att de sitter där?
Ja, den dagen du behöver lägga om taket får du en merkostnad, de är fula, och om man får brand i huset så tvekar räddningstjänsten att bryta upp taket om det är spänning i panelerna.
Det kan bli läckor i taket om installationen inte är 100% rätt gjord.
Dessutom har det visat sig att kontaktdonen som kopplar ihop hela härligheten på taket har en kortare livslängd än panelerna, så man kan åka på att byta dom efter några år.. lagom kul…

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Privatekonomiskt kan de fungera. Men då för att du dumpar din kostnad för nät och elskatt på resten av befolkningen.
Visa hur du kommer fram till det. Det kanske var sant 2022, men inget annat år.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Bestämde mig redan för flera år sedan att inte köpa solceller av ljust den anledningen, vad är poängen med att konsumera egenproducerad el när man lika gärna kan köpa den billigt de tillfällen som solcellerna producerar.

Enda anledningen jag ser skulle vara i kombination med batterier och ö-drift för att kunna hantera strömavbrott, men känns som mycket pengar i förhållande till nyttan

• Gilla
Mikrometer och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mängdlära har en definition.
[länk]
Att fler använder begreppen fel är ingen bra motivering till att göra det.
Att en vara blir billig när tillgången är god är inte mängdlära.
Hej Daniel 109

Du skriver ”Att fler använder begreppen fel är ingen bra motivering till att göra det.”
Hur menar du att det du skriver, skall tillämpas, när det gäller användningen av begreppet ”fönster”?
Vad menar du är rätt och fel där?

Jag har under årenslopp använt uttrycket ”mängdläran” i många olika sammanhang till exempel när alla på en båt samlas vid en och samma reling så båten riskerar att ”tippa” och fyllas med vatten eller om flera personer satsar på att bli frisörer i samma småstad etc.

I ställer för att till exempel i detta fall säga (skriva); ”Det går allt sämre desto fler som gör likadant” Så kallar jag det kortfattat för ”Mängdläran”.

Du får nog ”svälja” att vi gör så.

(Det finns rimligen även flera betydelser av ordet svälja, det är väl lämpligt att du här även protesterar mot det) 😊

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
returen och 5 till
  • Laddar…
Mängdlära var ju ett misslyckat skolpolitiskt experiment runt början av 70-talet, där eleverna hade mycket svårt att tillgodose sig materialet. Denna alternativ användning av begreppet som förekommer i tråden har jag tolkat som ironiskt raljerande över detta misslyckande, men det har alltså gått så långt att att folk nu använder det oironiskt också...

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.