Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Solanläggning - Energideklaration, vad gäller?

1. W
    Medlem · Östergötland · 63 inlägg

wallejr

Medlem
    Vi köpte 2019 en fastighet på 130kvm som då C-energiklassades med värde på 86 kWh/m²/år - värt att tillägas att de hade värmen ställd på 24-25 grader inomhus. Enda rekommenderad åtgärd då var att sänka inomhustemp 1 grader.
    Vi ligger på en elförbrukning idag omkring 8500kwh/år.

Det första vi gjorde när vi flyttade in var att sänka till 20 grader som vi tycker är behagligt, nu inom 2 veckor kommer vi även att installera en solanläggning om 8,2kwh med egen batterilagring och kontaktade därför samma firma som gjorde förra energibesiktningen för att meddela om våran installation och vi vill göra en ny besiktning efter installation för att kunna tillgodoräkna oss sk grönt bolån för att få extra rabatt hos banken.

Då får jag till svar:
    "Vi kan hjälpa till med en ny energideklaration, men jag kan inte lova att du får ett bättre betyg.
    Solpaneler påverkar i princip inte energiprestandan då du har fjärrvärme."

Det ska väl ändå vara så som man ex. kan läsa på:
    https://gosol.se/energideklaration/

Där de beskriver det som att:
    "Tyvärr får inte all elproduktion från dina solceller tillgodoräknas utan bara den egenanvända elen får tillgodoräknas. El som först exporteras till elnätet får inte tillgodoräknas i din energideklaration. För en optimalt dimensionerad solcellsanläggning till ett normalt hus exporteras ungefär hälften av producerad solel medan andra hälften används direkt i huset."

Varför skullle inte det då ha någon betydelse med den egenanvända elen bara för att man har fjärrvärme?
    Vill ju ogärna betala ca 5000kr för en besiktingsman om han inte vill räkna med den egna elanvändningen från solpanelerna i en ny energideklaration.

2. H
    Medlem · 16 inlägg

Houdini

Medlem
    Energideklarationen mäter egentligen bara uppvärmningsbehovet, och man ska räkna bort hushållsel när man räknar fram jämförelsetalet. Därför tillför solcellerna troligen inget, tänker jag.

Fjärrvärmen har alltså en energikostnad som inte påverkas pga solcellerna.

3. W
    Medlem · Östergötland · 63 inlägg

wallejr

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.