Söker taklist enligt bild. Letat på många ställen men inte hittat någon. Vad jag vet en ytterst vanlig list på 20-40 talet men nu verkar det vara svårt att hitta. Exakta mått/material behövs inte men detta är en hålkärlslist som går ut ca 4cm åt vardera hållet. Liknande mått kan duga, det är formen jag är ute efter.
Finns det någon leverantör i Stockholmstrakten är det ett plus. Begagnat kan även funka.

• Vit hålkärlslist i hörnet av ett rum från 20- till 40-talet, sticker ut ca 4cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre hålkärlslist som sträcker ut ca 4cm från ena kanten, sökes för renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på änden av en gammal trä taklist med specifik hålkärlsform från 20-40-talet.
    Skapa konto
larsbj larsbj skrev:
Lite mer radie kanske men typ samma bredd.

20X69 HÅLKÄLSLIST VIT L=2,4M | Beijer Byggmaterial
Tack för tipset. Tyvärr har denna och liknande en kant som närmar sig 10mm. Jag behöver hitta någon med 1-2mm som kan monteras så det ser ut som en mjuk övergång mellan vägg och tak.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det var en snygg taklist du hittat ! hade önskat något liknande, hoppas att du hittar !

T ThorwaldH skrev:
Tack för tipset. Tyvärr har denna och liknande en kant som närmar sig 10mm. Jag behöver hitta någon med 1-2mm som kan monteras så det ser ut som en mjuk övergång mellan vägg och tak.
Du får ta fram klyvsågen, eller får en anledning att köpa en :)

T ThorwaldH skrev:
Söker taklist enligt bild. Letat på många ställen men inte hittat någon. Vad jag vet en ytterst vanlig list på 20-40 talet men nu verkar det vara svårt att hitta. Exakta mått/material behövs inte men detta är en hålkärlslist som går ut ca 4cm åt vardera hållet. Liknande mått kan duga, det är formen jag är ute efter.
Finns det någon leverantör i Stockholmstrakten är det ett plus. Begagnat kan även funka.
Hej!
Hittade du något liknande? Jag letar också efter något sånt här.
Tack!

Jag skulle köpa en standard och hyvla av kanterna med en vanlig handhållen elhyvel. Alternativt gå på plastvarianten…

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
Jag "återvann" mina från 20-talet. De är spröda som mariekex när man tar ner dem så det blev att pussla med trälim. Sedan skrapa rena från ett tunt pappersskikt som täckte övergången mellan spännpappen i taket och på väggen.
De nytillverkade ser inte likadana ut men det går att specialbeställa från något flexibelt hyvleri och det är tillräckligt många meter.

• Gilla
Beaam och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Är plast uteslutet?
[länk]

/Höghus
Nej, inte alls., jag tror att det är en mycket bra lösning faktisk.
Tack så mycket för din hjälp!

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.