O
Ska konvertera till panel-vattenradiatorer i vår 1/2-plansvilla.
Det som är viktigt är lång hållbarhet, har tittat på Thermopanel V4 med inbyggt radiatorkoppel, men när man läser det här blir man mörkrädd: https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-thermopanel-v4.368464/

Jag tycker att ett element borde hålla minst 50 år iaf. Men jag kanske är optimistisk. :thinking:
Har inga problem med utanpåliggande koppel. Vad säger panelen? Vilka erfarenheter har ni? Finns det bättre och sämre fabrikat?
Har letat på forumet efter liknande trådar men hittar ingen, så vet ni om att detta behandlats tidigare uppskattas en länk :)
Tack på förhand.

Bör vara någon klassik modell från Lenhovda som gäller. Jag åkte på att byta ut mina 70 år gamla(men till syns sett väldigt fina innuti, rören likaså) sektionselement på grund av annan anledning än elementen i sig. Kunde dock spara en riktigt djup panelradiator. Sektionselementen ersattes med TP V4 och det är en helt annan klass på dom gamla hederliga alternativen,

Bara skrotvärdet är minst det dubbla, men priset var väl det tredubbla å andra sidan om man ska köpa nya och en månads leveranstid.

Någonstans läste jag att Purmoradiatorerna höll i typ 20år men kan minnas fel, dock är det ingen vidare tjocklek i materialet så skulle det rosta lite så går det nog snabbt.

• Gilla
OEM123
  • Laddar…
O OEM123 skrev:
Ska konvertera till panel-vattenradiatorer i vår 1/2-plansvilla.
Det som är viktigt är lång hållbarhet, har tittat på Thermopanel V4 med inbyggt radiatorkoppel, men när man läser det här blir man mörkrädd: [länk]

Jag tycker att ett element borde hålla minst 50 år iaf. Men jag kanske är optimistisk. :thinking:
Har inga problem med utanpåliggande koppel. Vad säger panelen? Vilka erfarenheter har ni? Finns det bättre och sämre fabrikat?
Har letat på forumet efter liknande trådar men hittar ingen, så vet ni om att detta behandlats tidigare uppskattas en länk :)
Tack på förhand.

Hej!

Normal håller en radiator minst 50 år. Det som vanligen kan knäcka dom i förtid är om man av någon anledning fyller på vatten titt som tätt då det kommer in syre som sätter fart på korrosionen.

Mycket märkligt i den länkade tråden, skulle nästan gissa på ett fabrikationsfel. Men det gör ju att man blir tveksam till just den modellen.
Skriv och fråga Themopanel?

• Gilla
OEM123
  • Laddar…
O
Tack för era svar och tack för tipset om Lenhovda. (y) kollade på deras MP2 serie. Svärfar och syrrans radiatorer ser väldigt lika ut dessa och deras hus är från 60 resp. 70-tal.

Köp en gammal radiator. Mina är täta efter 75 år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.