optimum
Håller på med uterum och som ska ha ett Halle plasttak. Behöver sätta dit tvärreglar för att plasttaket ska klara lite snölast.
Finns vitlackerade aluminium som original men som jag inte tycker är snygga då de har mindre snygga beslag som ser ut som mindre lyckade hemmabyggen.

Snözon 1-1,5

Hade tänkt göra egna fyrkantiga träbalkar av planhyvlat virke 33x33 furu eller och försöker hitta på snygg infästning.
Vill inte fälla in dem i balkarna då det försämrar hållfastheten på balkarna.
Balkar 42x180 limträ.

Tips på infästning av tvärreglar som är snygg?

Eller någon som har bättre och snyggare alternativ?

Jag jackade ur 5mm och limmade fast mina tvärreglar, tror inte det påverkade hållfastheten på mina balkar nämnvärt.
33x33 låter klent, jag har för mig att jag använde 21x69 planhyvlat.
Det håller bra när man är uppe och går på taket.
Jag la silikonlister på alla ytor som taket ligger emot, tyst och tätt.
Tvärreglar som är limmade till en balk i ett takbyggprojekt, med genomskinligt plasttak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag jackade ur 5mm och limmade fast mina tvärreglar, tror inte det påverkade hållfastheten på mina balkar nämnvärt.
33x33 låter klent, jag har för mig att jag använde 21x69 planhyvlat.
Det håller bra när man är uppe och går på taket.
Jag la silikonlister på alla ytor som taket ligger emot, tyst och tätt.
[bild]
Ja det var en snygg lösning.
5 mm gör inte nämnvärt med hållfastheten

Jag kanske ska ta lite kraftigare än 33x33
Tackar för tipset.

För att dimensionera dessa tvärbjälkar rätt behöver man känna till dels c(c mellan limträbalkarna dels önskat c/c mellan tvärbjälkarna. Kvadratiskt tvärsnitt på bjälkar är aldrig optimalt. Snygga infästningsbeslag som ska vara synliga råder det kronisk brist på. Man får tillverka sådana i trä eller gå till en smed.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
optimum
J justusandersson skrev:
För att dimensionera dessa tvärbjälkar rätt behöver man känna till dels c(c mellan limträbalkarna dels önskat c/c mellan tvärbjälkarna. Kvadratiskt tvärsnitt på bjälkar är aldrig optimalt. Snygga infästningsbeslag som ska vara synliga råder det kronisk brist på. Man får tillverka sådana i trä eller gå till en smed.
Ca 1000 mm mellan balkarna
Snözon 1-1,5, alltså inte så stora snömängder.
Längd på balkarna 3800 mm
Enligt tillverkaren av kanalplasten räcker det med 1 tvärbalk på den längden på takbalk.
Takbalkar 42x1800 mm
Original enklare ribbor av aluminium fyrkantprofil (fula)

Många här på forumet har säkert montera dessa av aluminium.

Jag skulle föreslå 45x70 mm reglar som tvärbjälkar under dessa förutsättningar.

optimum
optimum
  • Vit fönsterlister mot en ribbad vit takyta och mörkt trägolv.
    Skapa konto
Man kan inte jämföra mått mellan olika typer av material som t.ex. trä och aluminium rakt av. Aluminium är mycket styvare än trä.

optimum
J justusandersson skrev:
Man kan inte jämföra mått mellan olika typer av material som t.ex. trä och aluminium rakt av. Aluminium är mycket styvare än trä.
Tänker mest på klena infästningen samt att aluminiumbalken ligger ned vilket ger en fösvagning. Fästet sitte med 1 klen skruv in i takbalken. Fästet har jag fått med motsvarande som är täcklock till främre aluminiumskenor för kanalplasttaket, kallas ändlock

Illustration av en skarvlist monterad med en lång skruv och detaljerad beskrivning av installationen.

Men visst, furu är klent och kanske ska välja bättre träslag för tvärreglar för att hålla ned dimensionerna för dem så de inte blir tjocka klossar.

optimum
Bild på aluminiumåsaran som är standard

Illustration av en aluminiumås monterad på en takregel med måttangivelser och instruktioner.

optimum rolri skrev:
Bild på aluminiumåsaran som är standard

[bild]
Tycker också aluminiumåsen ser klen ut, jag valde på känsla en regel som kändes stabil inte sviktade nämnvärt.
Jag går bara på de delar av taket som har stöd under sig.

Aluminium har en elasticitetsmodul (den viktigaste materialegenskapen när det gäller styvhet) som ligger närmare stål än trä. Därför klarar även till synes små profiler ganska hög last. Ett alternativ till vanligt konstruktionsvirke är att tillverka egna små limträprofiler av planhyvlad fur som limmas ihop. Inte så svårt om man är händig. Då kan man krympa måtten.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Tvärslå och fäste i vitt monterat mot profilplåtstak, bild något suddig.
Skapa konto

Lite suddig bild, men iden framgår. Tvärslå 45x70, fäste 90?x22 hyvlat.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
J justusandersson skrev:
Aluminium har en elasticitetsmodul (den viktigaste materialegenskapen när det gäller styvhet) som ligger närmare stål än trä. Därför klarar även till synes små profiler ganska hög last. Ett alternativ till vanligt konstruktionsvirke är att tillverka egna små limträprofiler av planhyvlad fur som limmas ihop. Inte så svårt om man är händig. Då kan man krympa måtten.
Bra förslag, blir som en mindre limträbalk. Ihop med övriga förslag har jag nog en bra lösning på något som är snyggt och funktionellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.