Jag har köpt en rörelsevakt på Kjell & Co,

Den fungerar kanon, men jag behöver montera den på ett stäle som inte har någon dosa i väggen. Den säljs ju som inbyggnadsdosa, men jag tänkte att de här grejerna "ju har standardmått så det är ju bara att köpa en förhöjningsram var som helst", men riktigt så var det inte...

Skruvhålen är nog standard (de sitter med 6 cm cc), problemet är att enhetens ram är mindre än alla förhöjningsramar jag hittar, vilket alltså innebär att det blir ett mellanrum mellan vakten och ramen. Inte så snyggt.

Rörelsevaktens ram är 8x8 cm, och den är 32 mm djup. Någon som vet var man hittar en dylik....?

E
Har inget tips på ram, men om väggen du ska montera vakten på tillåter det så kan du fälla in en rotdosa, multidosa. Då blir montaget av själva rörelsevakten infällt, även om inte kabeln är det.

E Emil_K skrev:
Har inget tips på ram, men om väggen du ska montera vakten på tillåter det så kan du fälla in en rotdosa, multidosa. Då blir montaget av själva rörelsevakten infällt, även om inte kabeln är det.
Det är mot en yttervägg så det blir dåligt. Dessutom vill jag vinkla rörelsevakten något (den sitter i en trappa).

Jag köpter nån "standard"-ram, och det blev ju inte så snyggt, se bild. :(

En rörelsevakt med vit ram som ser ut att inte passa perfekt, placerad på ett bord med tangentbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir nog till att fuska lite, men att det ska vara så svårt att hitta rätt grejer!?

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag köpter nån "standard"-ram, och det blev ju inte så snyggt, se bild.
Problemet är att det inte finns någon "standardram". Alla apparatserier har olika form och storlek, så man måste hitta en som passar.
Testa om en sån här funkar så det iallafall inte blir några springor runtom:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-surface-dosa-utp

• Gilla
PelleBjork och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte Schneiders rörelsevakt så deras ramar kommer inte att fungera.
Så du måste se om tillverkaren har förhöjningsramar som passar

U Uffe A skrev:
Det är ju inte Schneiders rörelsevakt så deras ramar kommer inte att fungera.
Så du måste se om tillverkaren har förhöjningsramar som passar
Jo, om dosa med ram är större kan man fixa till det då rörelsevaktens kanter hamnar ovanpå ramen, sedan kan man fixa till fastsättningen. Färgnyans på det vita kan skilja lite. Och självklart får ts kolla måtten på rörelsevakten och ramen på dosan.

C
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Blir nog till att fuska lite, men att det ska vara så svårt att hitta rätt grejer!?
Ta med rörelsevakten till en elgrossist. Dosorna för utanpåliggande montering brukar finnas på hyllan och alla varianter brukar ligga bredvid varandra på samma hylla, så är det bara att testa sig igenom.
Det där är en djungel, bara Schneider har ett otal olika varianter för olika apparatserier, i vissa fall till och med flera varianter inom samma serie.

• Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.