Byggahus.se

Sörmländskt torp

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej,

För fem år sedan skrev jag detta inlägg.

https://www.byggahus.se/forum/search/50773910/

Det handlade då om ett torp som stått obebott i 15 år och min sambo och jag var erbjudna att ta över. Nu har ytterligare fem år gått, ingenting har hänt utan det hela har stannat av. Imorgon ska vi ta nya tag då vi tycker det är så synd att huset bara står. Jag ska komplettera med fler bilder efter vi varit där.

Vad vi nu vet är detta:

- huset sägs vara från början av 1900-tal.
    - en husknut är angripen av myror.
    - det har läckt in från taket vilket syns på ovanvåningen (innertak/skiva samt en del av en vägg där tapeten är missfärgad men torr den sommardagen vi var där)
    - torpargrund med krypgrund
    - el finns
    - det finns ingen toa, inte något dass i nuläget utan det behöver byggas nytt
    -det finns en grävd brunn men dels har vattnet inte varit igång på 20 år och dels verkar pumpen lagt av. Det är ett smalt rör ner i brunnen (nån speciallösning från tidigare ägare, så vi har svårt att förstå oss på det hela. Återkommer med bild senare)
    - det finns en stor lada på tomten, ett stort träd har ramlat över en del av taket så den behöver en rejäl upprustning om det ens är möjligt. Den ger ju karaktär och känsla till helheten.)
    - det finns jordkällare

När vi ska dit imorgon, vad rekommenderar ni oss att dokumentera/kolla upp själva/särskilt tänka på?

Vi har inte några specifika renoveringskunskaper men vi vill gärna lära oss. Vi har inte all tid i världen men en del tid.

Vi vill gärna bevara husets karaktär och stil om vi väl ger oss in i detta.

Hur går era tankar?

2. S
    Medlem · Nivå 9
    Har ni för avsikt att bli duktiga på att bygga?
    Eller har ni en massa pengar??

Detta ser ut att bli ett stort projekt.
    Allt går att fixa, men inte utan något av ovanstående. Fast ni skrev att ni inte har en massa tid att plöja ner? Hur ska det då gå??

Vad är avsikten med huset?
    Ska ni ha det som sommartorp?

//AA

3. J
    Medlem Nivå 4
    Hej,
    Självklart är det tid som behövs, och vi har och vill lägga en del tid men inte all vår lediga tid. Det vill då till att vi kan anlita folk för en del av arbetet (tak, husknut) men inte allt... Huset ska användas som sommartorp men att även kunna vara där på vår och höst. Tror ni att 150-200 000 kan räcka för att få huset beboligt/rädda huset?

• Laddar…
  4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Allt beror på vad ni menar med att rädda det.

- Först och främst måste ni omedelbart laga taket. Det handlar om en hel takomläggning. Med proffsfirma så är nog era pengar redan förbrukade där. Snälla byt inte till betongpannor även om det är lite billigare!

- Nästa grej är grunden. Hur dyrt det blir beror på hur illa det är. Det kan vara allt från ett fungerande bjälklag och golv till murket. Det kan bli dyrt, särskilt om ni vill göra om helt. Är det bara mindre skador så är det nästan bättre att göra mindre än mer och då blir det inte lika dyrt.

- Sen kommer väggarna. Om det är från sekelskiftet borde det vara ett timmerhus under fasadklädnaden. Hur ser de understa stockarna ut? Behöver de bytas? Då ska det till timmermän. Inte svårt för dem med timmarna drar iväg så det kostar en del om det ska åtgärdas. Inget byte, ingen kostnad.

- Sen kommer målning ute. Billigt om man gör det själv men räkna med ett par veckors arbete varje sommar de närmste åren. Fönstren är de som tar flest timmar.

- Inne då? Mycket pärlspont, pappspända tak, tapetserade väggar. Ju mer av den gamla stilen du behåller desto billigare blir det. Målarfärg kostar inte mycket men det äter timmar.

- El. Måste vanligen ses över.

- Toa. Utedass kräver tillstånd och bbyggnation. Förbränningstoa kräver inget tilkstånd men kostar lite mer. WC-avlopp kräver tillstånd och är mycket dyrare att anlägga.

- BDT-avlopp för köket/duschmöjlighet kräver anmälan, vanligen en slamavskiljare + en infiltration. Brunnen kan säkert fås att fungera med pump om det finns vatten i den. Vattenkvaliteten måste ni testa efter att ni börjat använda den (vattnet är nästan alltid dåligt i en gammal brunn som bara står).

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 9
    Nej. Men det är en början.
    Kommer nog behövas det dubbla.

Så fort man tar in en firma rullar pengarna fort, men det händer massa också.

Beror på vilken standard ni vill ha också.
    Var ni lägger ribban s.a.s.

Om ni har fäst era känslor vid huset, och är överens så är det väl bara att köra på.

Om ni inte är överens så kan detta lätt spräcka ert förhållande.

//AA

6. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Vi har ett liknande soldattorp dom vi köpte precis när första barnet kom och samtidigt som vi köpte och flyttade in i hus. Ska man byggnadsvårda så tar det tid. Jag har lagt alldeles för mycket tid på renovering så jag åkte tom på magproblem en sommar, säkert kombo med mkt på jobbet. Kul men 150-200 räcker nog inte väldigt långt om ni tar in hantverkare.

Om ni inte har barn och gillar att jobba så kan det gå betydligt snabbare. Jag får ihop ganska få timmar på en vanlig helg vilket är rätt frustrerande men familjen går först.

Jag rev innertaket i januari och har kört hårt många helger sedan våren. Tog sedan in tjocka släkten när vi tog ner teglet och samma för att få upp allt. Ställning för 21’ var en väldigt bra investering. Har en del målningsjobb hemma och av torp och lada så den kommer att användas mycket.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1E95AE23-DE7B-4F36-A358-BD9B679281AB.jpeg
    81C9EACB-36D7-4129-A05A-D69AE1D4826B.jpeg
    616ECB9A-12C3-439A-9742-212A845A48F9.jpeg

• Laddar…
  7. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Jag tycker att om det är bra pris så köp men låt det ta tid. Just ja, enskilt avlopp i krokarna av Julita vet jag flera som lagt kring 120’ för. Vi ska dela en anläggning med två grannar och räknar med 65-70’ men ska gräva ner vatten också och lite annat så kanske 10-20’ till där (vill ha dusch och ska kanske förbereda förbi separat byggnad).

8. TheOddOne2
    Husägare Nivå 2
    Jag måste fråga, vad har ni att förlora på "att ta tag i det"?
    Får ni ta över det gratis är det ju bara att börja riva i det och försöka hitta en eventuell "game breaker". Var öppna med nuvarande ägare hur ni tänker så slipper ni tråkigheter.
    Spontant ser det ut att vara för mycket jobb (speciellt med åtanke att det inte hände någonting på 5 år) om ni inte har tidigare erfarenheter, men samtidigt kan det ju bli en fantastiskt rolig resa där ni lär er mycket och kommer med erfarenheter till er framtida sommarstuga. Vill ni fundera/undersöka ytterligare några år skulle jag rekommendera att riva bort takpannorna och sätta dit vanligt enkelt plåttak* tills vidare, rensa hängrännorna från mossa och röj undan växtlighet från fasaden. Då har ni åtminstone avstannat förfallet tills ni kan bestämma er.

* plåttak för 6x3x2 m samt nockplåt går på c:a 3500 kr

• Laddar…
  9. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Myror kan betyda hästmyror, vilket är Sveriges motsvarighet till termiter...
    Om det är det och de fått fäste kan det bli mkt trä att byta. Materialet är billigt, men det krävs en del hantverksskicklighet.

Hoppas ni tar er an det och förvaltar det gamla väl. Torpet har stor potential, men kommer att kräva mkt arbete att göra helt i ordning. Behåll det gamla. Det är billigt, robust,enkelt, och fungerar utmärkt till sommarbostäder. Dessutom försvinner hela charmen med torpet om nya mtrl och metoder används.

Gamla hus är enkelt och rättframt byggda. Ännu mer så ekonomibyggnader. Ett träd på huset är inget stort problem. Man ser direkt vad som är dåligt och behöver bytas. Oftast inga märkvärdigheter alls.

Gamla hus kan se väldigt skabbiga ut, men det betyder inte att allt är kass och måste bytas på sekunden. Materialkvaliteten är överlägsen. Tänk på att det stått utan underhåll och sett risigt ut länge, då kan en hel del klara sig länge än utan nämnvärd försämring. Det gäller att identifiera det som måste åtgärdas direkt, vilket oftast inte är så mkt. Har det stått med läckande tak i många år, så kan det troligtvis klara några till. Det som blivit dåligt pga läckaget måste ju ändå bytas, och om det är några cm mer av stockar, reglar, plank och tapeter etc så gör det varken till eller från. Direkta läckor behöver naturligtvis stoppas så fort som möjligt, men om det sedan står några år innan reparation av skadan görs så händer inte så mkt mer. Det som kan gå snabbt är hussvamp och husbock, samt då hästmyror. Om bara det är under kontroll så är det ingen panik.
    Alltså, ta reda på hur det är med direkta läckage, och om det finns hussvampsangrepp, hästmyror eller husbock.

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 4
    Tusen tack för detta svar!