Byggahus.se
Har du en bild på en monterad "Ställbar rännkrok"?
kan vara plannja, Lindab eller annat fabrikat.

Ex. Den här:
https://www.plannja.se/produkter/tak/roof/ställbar-rännkrok-190_12507
Närbild på en svart ställbar rännkrok isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gärna närbild på hur hängränna ansluter mot fotplåt vid färdigt montage.

Tacksam för svar.

Om jag har förstått det rätt från annan tråd så har du plannja trend takplåt med tillhörande takfotsbeslag. Har i princip samma setup, skillnad från dig är att jag har lägre takvinkel samt att jag valde Plannjas kompaktkrok (borde inte vara någon större skillnad).

Det blir minst sagt tight mellan takfotsbräda och "näsan" på takfotsbeslaget när man kör med Plannja trend, eftersom plåten går ut en bra bit förbi näsan på plåten. Enligt denna skiss:
17721_plannja-326617-eaves-trim-modern-trend-geometry_911.png
På mitt tak löste jag det igenom att först, tillfälligt montera takfotsbrädorna så att höjd på respektive rännkrok kunde markeras (fästa de två yttre och spänna murarsnöre enligt monteringsanvisningar, kontrollera även att det blir plats för hängrännan). Sedan tog jag ner plankorna igen och monterade krokarna. Detta eftersom det är praktiskt taget omöjligt att montera dem när brädan är på plats (åtminstone om takfotsbrädan är lodrätt). Sedan monterade jag tillbaka takfotsbrädorna och vred i hängrännorna.

Ungefär såhär ser det ut i sektion:
Sektion av tak med Plannja Trend takplåt, takfotsbeslag och kompaktkrok.
Skapa konto

Lite bilder:
Installation av Plannjas kompaktkrok på takfotsbeslag med Plannja trend takplåt och modell av takfotsbräda.
Skapa konto
Takplåt överlappar takfotsbeslag nära en lodrät fasad, med rännkrokar installerade under takfotsbräda.
Skapa konto
Detaljbild på installation av Plannja Trend takplåt med takfotsbeslag och hängränna mot en vägg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.