Har vattenutkast på en byggnad i ena änden av tomten, och vill gärna ha tillgång till vatten på andra änden av tomten. Tänkte därför skaffa slang som kan dras längs med tomtgränsen och mynna ut vid en annan byggnad.

Det skulle innebära ca 130-140 meter slang totalt.

Är det i detta fallet någon skillnad på Biltemas slang för 5 kr/m eller Gardenas braiga slang för 23 kr/m?

Betalar gärna lite mer om det innebär att slangen kan ligga år efter år utan problem. Men betalar gärna mindre om det går. :)

C
PEM-slang är det "självklara" alternativet. Den är dessutom billig om du köper den på rätt ställe.
Men som alla vattenledningar som ligger ute på vintern är det största hotet frysning, om man inte tömt den ordentligt innan frosten kommer.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
PEM-slang är det "självklara" alternativet. Den är dessutom billig om du köper den på rätt ställe.
Men som alla vattenledningar som ligger ute på vintern är det största hotet frysning, om man inte tömt den ordentligt innan frosten kommer.
Att PRK kopplingar kan frysa isär vet jag av erfarenhet men jag har aldrig haft nått problem med sönderfrusen PEMslang eller hört om nån annan som haft problem med att själva slangen fryser sönder.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
PEM definitivt. Men, om du envisas med vanlig trädgårdsslang och gardenakopplingar köp kvalitetetsmärke. Biltema och dyl går isär om det ligger i tryck i solen.

Vad tusan, var ni tvungna att göra mitt liv jobbigt och skriva PEM? Jag har PTSD efter att ha grävt ned det som avrinning till borrade brunnen. 40 meter av hemskt grävande och hackande genom rötter och stubbar och skit.

Men okej! Det kan väl gå, om den kan läggas ytligt längs med en häck och tomtgränsen. Efter några år lär väl växtlighet ha täckt den. För jag orkar icke gräva hela den biten för hand...

Visionen är att kunna koppla vatten till en blandare som fästs på en förrådsvägg, med en gammal vask under. Och förgrening till en slangvinda på förrådet som kan användas i den vrån av trädgården.

Gissar och hoppas att det finns alla möjliga bra kopplingar i PEM slangsvärlden som kan göra det möjligt... :)

• Haha
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
C
Nä, den är väl i och för sig relativt sett frystålig. Men grannen hade en lång slang genom skogen här som uppenbarligen frusit sönder ett antal gånger. Så man bör nog inte räkna med att den är immun mot frostsprängning.

C
C ConnyN skrev:
För jag orkar icke gräva hela den biten för hand...
Du kan låta den ligga på backen, den är UV-beständig.
Det enda är att den, som du vet, är väldigt bångstyrig och inte alltid vill ligga som man vill.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan låta den ligga på backen, den är UV-beständig.
Det enda är att den, som du vet, är väldigt bångstyrig och inte alltid vill ligga som man vill.
Nej EXAKT! Det var ju som att brottas med en treåring som har världens utbrott. Hemskt.

Men - det behöver förhoppningsvis bara göras en gång om året. Till vintern kanske man kan koppla ur kopplingarna för säkerhets skull.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
tommib
Med 130 m slang lär du behöva gå upp en del i dimension om du vill ha något flöde. Då blir brottningsmatchen ännu roligare.

Kopplingar finns det alla möjliga, det är inga problem att åstadkomma det du önskar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.