Byggahus.se

Söker tips på bra parasoll

1. Andreas266
    Medlem Nivå 5
  2. J
    Medlem · Nivå 22
    Brafab tillverkar sådana som jag (efter erfarenhet) tycker är bra. Googla på Brafab så hittar du återförsäljare.

3. Andreas266
    Medlem Nivå 5
    De är säkert bra men ligger i lite annan prisklass också. Men tack för tipset!

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  5. Andreas266
    Medlem Nivå 5
    Så är det säkerligen men mitt bord har inget hål i mitten så ett sånt parasoll känns inte som ett alternativ. Och ska jag köpa tillhörande parasollfot till den du länkade till är vi uppe i 5000:- istället för 1000-1500:- och det kommer tyvärr inte hända just nu.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ...hål i bordet är lätt fixat....:)

Vad gäller pengarna får man förstås hålla sig till budget....

• Laddar…
  7. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Vi har ett sådant från Ikea, funkar väl bra...förutom när det blåser. Precis som Mathias skriver så är det väldigt vindkänsligt, faktiskt så pass att vi ångrar vårt köp av denna anledningen.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Parasollet står bättre brevid bordet är mitt i. Det är väldigt liten stund på dagen som solen står precis rakt upp.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det håller jag med om, men det har stora nackdelar iochmed vindkänsligheten. Och, man kan kompensera för placeringen med ett lite större parasoll samt ha det lite lägre.

10. Andreas266
    Medlem Nivå 5
    Trots att du fyllt den med sand? Är det så pass att det välter av minsta lilla vindpust?

11. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Nä ingen risk att den välter. Men tänk paraply vid kraftig blåst, parasollen vänds ut och in och sedan känns det som konstruktionen aldrig kan hålla för sådana krafter. Eftersom den är väldigt stor och rörlig, så fångar den upp mycket vind.

• Laddar…
  12. Andreas266
    Medlem Nivå 5
    Där sa du något. Det kanske är bättre att satsa på något som sitter fast och inte är ledat. Kanske står emot bättre. Tack för svar!

13. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 11
  14. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag kanske var lite luddig, ett stort vanligt parasoll bredvid bordet är bättre än både ett hängparasoll eller ett vanligt parasoll mitt i bordet.

Jag har precis slängt ett ikea hängparasoll som var ett par år gammalt. Där hade plasten i toppen gett med sig och gjorde att parasollet svängde vid minsta bris. Jag hade det monterat med orginalfoten monterad på en rullande fot av trä som jag fyllt med marksten. Ingen vältrisk men tar en del plats på däcket.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190626_093356.jpg

Hängparasollet ersattes med ett vinklingsbart prasoll på 3 meter som tar mer sol och är mindre meckigt.
    https://www.ikea.com/se/sv/p/kuggoe-lindoeja-parasoll-beige-s19267462/

Hade innan hängparasollet ett 400cm från ikea där tyget dog när jag tvättade det efter ett par år. Numera har jag alltid överdrag på parasollen. Annars var parasollet väldigt bra.
    https://www.ikea.com/se/sv/p/ljusteroe-parasoll-beige-20260313/

I helgen dog parasollet på landstället. Där var ställningen i trä och antagligen larvigt torrt efter 10 år. Det vek sig dubbelt och blev kaffeved på ett sätt som inget av mina metallparasoll gjort. Det hade innan sprickit lite där pinnarna fäster i stolpen. Mitt tips är att köpa ett parasoll med metall ställning.

• Laddar…
  15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18