Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Söker tips: Hur får jag gamla funkisdörrar och dess beslag fina igen!

1. F
    Medlem · 15 inlägg
    Jag håller på och går igenom dörrar och beslag i vår funkislägenhet från 1949. Söker era bästa tips på hur ni skulle ha gjort för att få dels dörrarna snygga igen och dels beslagen!

Jag har provat att göra rent dörrar och beslag/handtag med målartvätt men det har gått sådär. Är även lite osäker på vilken behandling dörrarna ska få för att få tillbaka glans och skydd. Linolja/teakolja? Eller behövs det slipas ned för att sedan betsas/lackas?

2. I
    Medlem · 97 inlägg

itscire

Medlem
    Har själv liknande dörrar hemma och dom blev väldigt mycket bättre bara av rengöring och sedan teakolja. Jag hade inte lackat dörrarna om dom inte är lackade idag.

Vad gäller beslag/handtag så handlar det nog om vilken ambitionsnivå du har. Helst hade man nog velat blästra dom och sedan förnicklat som ny ytbeläggning. Om inte kanske det kan bli någorlunda med våtslipning och autosol.

3. F
    Medlem · 15 inlägg
    Tack för svar! Dörrarna är lackade idag så jag får se hur jag gör med dem,

Autosol lät ju som ett bra första steg att prova, jag har införskaffat ett paket autosol nu, ska prova med det! Tack för tipset! Blästra och förnickla låter bra men kanske lite krångligt då vi inte har mycket verktyg nära till hands. Även våtslipning kanske blir lite krångligt men det var precis sådana tips jag var ute efter! Börjar med det enklaste och ser hur det blir!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.