Söker remhjul till en gammal Luna svarv - SP 800

192 läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hittade en Luna svarv SP 800 i ladugården efter min fars bortgång. 3-fas men saknar ett av remhjulen. Rem går att beställa fortfarande men Luna har inga reservdelar. Vet någon om någon av de andra Luna-modellerna har samma remhjul? Eller vet vart jag kan vända mig? Annars får jag väl slänga den på tippen.

2. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 16
    Vad menar du med remhjul? På motorn eller på svarven?
    Har du ngn bild?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Här är en bild. Det undre "remhjulet" saknas.Det är tredelat, så att man kan få olika hastigheter (3000, 1500, 750) genom att flytta remmen.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
  5. M
    Medlem Nivå 1
    Antar att det är en träsvarv.

Om du vet måtten du behöver och kan plocka ur motorn så kan du ta en plyfa skiva och limma ihop några små bitar tills du får tjockleken du behöver.
    Sedan sågar du hela klumpen relativt rund och borrar ett hål igenom mitten med någon eller några tiondels mm mindre hål än motoraxeln. Sedan filar ett spår för kilen. Sedan pressar alt bankar du försiktigt på ditt blivande remhjul på motoraxeln.
    Skruva fast med bulten som är på axeln helst med en större bricka om vardera sida av remhjulet.
    När den sitter bra sätter du fast motorn med några tvingar i en arbetsbänk och ett litet mothåll bestående av någon träbit eller liknande. Sedan svarvar du till form och mått du vill ha.
    Om du i framtiden hittar ett riktigt remhjul är det enkelt att såga av det i trä...
    Gör det endast om du vet vad du gör på eget ansvar.
    Jag har tidigare testat detta med lyckat resultat

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: