Byggahus.se

Söker råd från erfarne Viadrus-ägare

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej alla,

Jag behöver lite råd från ni som redan er erfarne Viadrus-ägare. Nu har jag haft min Viadrus 50 kW panna (m. Laddomat och 2500 l ackutank) sedan oktober, men jag tycker inte det kör helt optimalt för mig - men tror inte problemet är pannan, men att det kanske är han som eldar som inte helt vet vad han gör. Behöver därför lite råd och svar från ni som kan en masse om detta.

(Ni som tycker Viadrus är skit och vill rekommendera andra pannor kan passande starta ett nytt ämne om detta,för ett byte är inte aktuellt :))

1. Drifttemperatur. När jag elder och pannan går för fullt ligger driftstemperaturen på 80-85 grader. Är det rätt? I fall det inte är, vad kan man göra med det?

2. Rökgasen ligger stödigt på ca. 250 till 300 grader. Det låter väl vettigt, eller hur?

3. Jag fyller pannan med ved och tänder på toppen. Ingen problem. Men hur går jag bäst för nästa inlägg? Ska jag vänta på att alt har brunnit ut och sen tända på i toppen igen eller slänga nya vedträn på glöden? (Då brinner det ju från botten i stället för....så detta är jag mycket osäker på).

4. Hur ofta sotar ni pannan och tuberna och vilken skillnad i effekt kan jag vänta om jag gör detta? Tala gärna om egen erfarenhet med tid, temperatur osv. så jag fattar hur mycket detta påverkar.

5. När jag eldar upp har jag nedersta draglucka mycket öppen och när det brinner bra är den öppen 2-3 cm. Låter det rimligt? Sekundärluften (den lille runda öppning på vedinkastet) står helt öppet hela tiden, då jag inte har känd någon särskilt skillnad om den är stängt under uppstarten som det står i manualen.

6. När vedträn är lite för stora måste jag ofta öppna nedersta draglucka en del mera för att det eldar bra. Er det fel eller er det enda sätt att elda lite stora bitar?

Hoppas ni har tid med att dela erfarenheter om detta - eller rättare svara på mina nybörjare frågor :)

Ha en trevlig dag!

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Ladda din drake med koks istället. Är koks och inte ved pannan är skapad för :rolleyes: Jag talade en gång med en Viadrusägare och han hade hittat det bästa med sin panna. Han släpade ut den på isen med traktorn, fastbunden till ett snöre och boj. Sommaren därpå hade han ett av de bästa tänkbara bojsänkena till båten sin man kan uppbringa. Och det är ingen liten båt han har heller. :)

Redigerat 8 feb 2013 10:34
  3. D
    Medlem Nivå 3
    Tack för mycket konstruktivt svar. Det är underbart att man på så kort tid kan få ett så nyanserad svar med så många goda råd. Hoppas likaväl att andra med god kunskap om detta också tar sig tid att svara....

4. knekten
    Medlem Nivå 8
    Japp på en rejäl glödbädd lägger man på nytt ilägg,orkar inte vänta tills det brunnit ut.Visst ryker det lite ur skorsten men det betyder ju bara att det finns liv om röken är någelunda vit..Har funkat fint är nu inne på sjunde säsongen.När ryggen börjar gå av om 40år blir det nog att stoppa i en pellets brännare i panna,ringa o gnälla efter en bulkbil med pellets...höhö hö :)