715 läst · 3 svar
715 läst
3 svar
Söker plåt för att täcka krönet på mur i murblock leca 190 mm bredd
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Har murat upp en grund till ett växthus i vanliga murblock 190x190x590 mm typ leca. Kommer att putsa utsidan på muren i helgen. Vill gärna ha en täckplåt överst för att undvika framtida problem med frostsprängning etc, innan själva växthusets ram etc monteras ovanpå.
Har sökt både här på forumet och överallt annars men vissa saker tycks o-googlingsbara... vad finns det för hyfsat billiga standardlösningar? Länkar uppskattas, som sagt förbannat svårt att hitta om man inte vet exakta sökbegreppet/produkten. Tycker detta borde vara en standardprodukt men vad vet jag.
Har sökt både här på forumet och överallt annars men vissa saker tycks o-googlingsbara... vad finns det för hyfsat billiga standardlösningar? Länkar uppskattas, som sagt förbannat svårt att hitta om man inte vet exakta sökbegreppet/produkten. Tycker detta borde vara en standardprodukt men vad vet jag.
Beroende på vilket fabrikat du använder dig av angående växthus så ha de förmodligen en lösning. Alternativt så hör med en plåtslagare så fixar den till bleck för montering i ramen för växthuset. Att låta ramen ligga på plåt tror jag inte att det tillför något då fastsättningen av ramen då kommer att perforera plåten och därmed risk för läckage och frostsprängning som följd.
Med vänlig hälsning, Masen
Med vänlig hälsning, Masen
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Det är ett budget-växthus från Kina så inte troligt att det finns några färdigtänkta lösningar. Men det var en bra idé att fästa blecket i växthusets ram istället, som du säger blir det litet meningslöst om det rinner ner vatten via fastsättningshålen om man sätter ramen över plåten som jag först tänkte.
Får höra med en plåtslagare sedan när ramen sitter på plats och jag vet de exakta måtten, betydligt bättre chanser att få det hyfsat tätt på utsidan så regn kan rinna av murkrönet och yttersidan via droppnäsa i vanlig ordning. Tack för svaret!
Får höra med en plåtslagare sedan när ramen sitter på plats och jag vet de exakta måtten, betydligt bättre chanser att få det hyfsat tätt på utsidan så regn kan rinna av murkrönet och yttersidan via droppnäsa i vanlig ordning. Tack för svaret!
Liknande trådar
-
Söker Höganäs klinker för komplettering av gamla plattor ca 1,5- 2 kvm
Köpes, Hyres & Bytes -
Söker plats för tinyhouse
Köpes, Hyres & Bytes -
Söker Stockholmsbo med 4st 30x60-90 plattor & en 30x30 för hobbyprojekt
Köpes, Hyres & Bytes -
Galen som försöker få plats med allt?
Badrum -
Söker entreprenör för att gjuta platta i Skåne
Referenser Hantverkare & Entreprenörer