6 105 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Söker mellanringar eller tips vid för stort hål för kran i bänkskiva!
Sida 1 av 2
Hej.
Jag har beställt en bänkskiva (sten) som har ett hål för kran som är 47mm,
IKEA körde på måttet som själva kranen är, och jag märkte tyvärr detta allt för sent.
Jag ämnar montera standard kran som "vill" ha ett hål på 34-37mm.
Finns det mellanringar, andra lösningar - alla tips är välkomna.
/TP
IKEA körde på måttet som själva kranen är, och jag märkte tyvärr detta allt för sent.
/TP
Du kan inte byta kranen då? Ikea brukar vara ganska generösa med återköp.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 434 inlägg
Jag tolkar det som att de (eller den som lämnat måttet) har gjort fel när de/den mätt ut för kran? Alltså att 47 mm är kranens faktiska mått och inte vad som krävs för att montera den (34-37mm)?
Alltså, du har ett hål och en kran som båda är 47mm?
Alltså, du har ett hål och en kran som båda är 47mm?
Bästa svaret
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
T Tobias Petersson skrev:Hej.
/TP
- Gå till en plåtslagare och be dom fixa två 1,5mm rostfria plåtar, lite större än hålet. Med rätt hål i mitten.
- Snygga till den ena plåten som kommer synas
- limma fast med silicon eller liknande på ovansidan och undersidan
- Montera blandaren
Hej, tror tyvärr detta är ända lösning. IKEA fick en skiss på kranen som vi ämnar ha, den är 47mm (själva kranen). dock så tog IKEA detta mått som mått för hål. Som bör vara mellan 34-37mm - vår kran skulle således falla igenom - tillika skulle i princip alla kranar falla igenom. antar att bästa är att hitta en passande bricka. Skall givet även kolla med IKEA, då jag finner att de är orsaken till felet.Martin Berggren skrev:
/TP
Nej, ett hål på 47, och hålet skall vara 34-37 (i princip alla kranar skall ha denna storlek på hål).K Klabbarparn skrev:
IKEA tog måttet på själva kranen och satte detta som hål mått.
/TP
Blandare med utdragbar dusch brukar vilja ha lite större hål. Nåt sånt här kanske: https://www.tapwell.se/köksblandare/arman/arm887-köksblandare?surface=Krom
Men som du säger, det är väl deras problem om de har gjort fel... men kanske kan de ge dig en finare blandare i rabatt?
Men som du säger, det är väl deras problem om de har gjort fel... men kanske kan de ge dig en finare blandare i rabatt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Jag fattar det som att du fick måttet av ikea och du sen beställde skivan av nån annan och använde ikeas uppgifter? Det skulle jag aldrig våga på en stenprodukt. Där skulle jag inte lita på nån annan än mig själv.........
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 740 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 740 inlägg
Jag vet inte tjockleken på dessa, men det kanske kan vara ett alternativ...
https://www.bygghemma.se/inredning-...ksbsqhnH5FX5YhJup0hR4fx9gpgnmZ9saAqwxEALw_wcB
https://www.bygghemma.se/inredning-...ksbsqhnH5FX5YhJup0hR4fx9gpgnmZ9saAqwxEALw_wcB
Man kan ju hoppas, Kranen som är planerad är dock köpt redan (å ej på IKEA), de gillar ju främst att man kör allt hos dem, så får de.T Tosse skrev:
TP
Skiva från Ikea, de fick skiss på kranen jag vill ha (ej från IKEA) de lägger in mått, men tar måttet för kranens D, ej hål måttet, så jag får D47, istället för typ D35, vilket resulterar i att kranen jag vill ha samlar igenom - hittar inga andra kranar som passar till hål D47, utan ända lösning verkar vara nån form av skiva - givet ej optimalt - men IKEA kommer ant ej ge mig en ny bänkskivaS Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
jag visste inte att ikea leverade stenskivor på best och mått men i vilket fall som helst. Har de gjort håltagningen baserat på fel mått på en skiss/ritning på kranen där det framgår med tydlighet vilket mått det ska vara så får väl de stå för misstaget?
Det vore ju skillnad om kunden uppgivit fel mått men nu är det ju dem som läst fel?
Det vore ju skillnad om kunden uppgivit fel mått men nu är det ju dem som läst fel?