Byggahus.se

Söker lack som pallar allt!

1. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem
    Vi ska riva en vägg mellan köket och matrummet. I matrummet har vi tidigare lagt en 14 millimeter tjock lackad ekparkett (klickvariant). För att hålla ihop det visuellt behöver vi lägga samma golv i köksdelen.
    Med två barn är det hyfsat lätt att se mardrömsscenariot framför sig: golvet förvandlas till en potatisåker på nolltid, träet luckras upp och förstörs obönhörligen.
    Nu funderar jag på om lösningen är att lacka golvet med ett superlack som pallar allt. Har sett inlägg som handlar om båtlack.
    Alltså:
    Vad rekommenderar ni för lack?
    Och är det problemfritt att lägga ett nytt lager lack ovanpå den gamla lacken?

2. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem

Re: Söker lack som pallar allt!

Jag skulle inte rekommendera båtlack. Jag har båt och brukar lacka en del med 2-komponentslack och visst den tål en hel den men den är väldigt blank och har en "död" yta. Inte något som jag tycker passa hemma direkt men väl på ett båtdäck. Kör med vanlig parkett och försök ha en liten sop+skyffel ståendes behändigt till och sopa av nu och då emellan dammsugningarna så skonar man golvet en hel del. När det sedan är dags (om tidigast 5-7 år) så slipar du om golvet och vips är det som nytt!

3. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Skaffar man en riktig bra 2K-lack eller motsvarande håller ju golvet betydligt mer än 5-6 år. I mina föräldrars hus lackades golvet med en bra lack och det tog 15 år innan det var dags att lacka om.
    Eftersom den nya lacken var vattenbaserad ser den ganska sliten ut nu redan efter ett år. Iaf i köket där vatten som har skvätt har "löst upp" lacken nedanför diskbänken.

Nutidens parkettlacker pallar ingenting.

Jag skall antagligen lacka golvet med Beckers Starka Golv Klarlack inom ett par veckor och kan då återkomma med mer erfarenhet (OBS! Denna lack är ej 2K men polyuretanbaserad istället för vattenbaserad).

4. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Mikael, Beckers lack låter intressant. Går den att köra direkt på parkettens lack (som inte verkar palla någonting)?

5. S
    Medlem · 96 inlägg

synvinkeln

Medlem

Har alltid trott att lacken skall skydda golvet men inte som "stöt" skydd där är ju underlaget som är boven ex mjuka furugolv så tror det kan bli svårt att hitta lack som har ett sådant ytskickt

Även bör du nog slipa om golvet innan då troligtvis (om du hittar någon superlack)gamla lacken kan bete sig underligt mot den nya. (tips)

mvh Snickarn

6. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Jag själv tror att man bör slipa precis som Snickarn sa.

Annars finns faktiskt väldigt utförliga beskrivningar på Beckers hemsida ( www.beckers.se ) under prodikter. Kolla där så hittar du nog något tips!

7. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Om den nuvarande lacken inte har några skador (större skador, som bortflagnade områden) och golvet inte har några fläckar eller annat som du vill bli av med, så kan du lacka utan att slipa bort den gamla lacken.
    Men lite slipning behövs ändå (för att den nya lacken ska häfta).

Mindre jobb och parketten kommer klara sig längre.

8. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Parketten har blott tre månader på nacken så jag gissar att man inte behöver tokslipa.
    Är det någon som har ekparkett i köket? Hur funkar det i så fall?

9. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Nej, en sådan slipning kan du göra för hand, eller med en excenterslip. Det handlar alltså bara om att rugga upp ytan lite för att få bra häftning för den nya lacken.

Ekparkett går bra i kök. Mina föräldrar har det. Själv föredrar jag dock klinkers.

10. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Tack för tips Johan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.