Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

söker juridisk bra lösning på knivig fråga

1. M
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Mar-gus

Medlem
    Min man och jag är skilda. Vi har delat upp tillgångar mellan oss men vi har inte satt något på pränt.Det som är kvar att dela upp är huset, där jag fortfarande bor ensam kvar, vi står fortfarande officiellt båda två som ägare 50/50 på huset samt 50/50 för lånen. Nu vill vi träffa en uppgörelse om det också och att han ska få ut sin del av huset nu, men vi vill officiellt sätta vår uppgörelse på pränt och överföra hans del av ägande och lån till mig om ett år först. Hur ska vi agera nu och då för att inte få några oönskade bieffekter, eller i varje fall minimera dem? Tänker på skatter och avgifter. Lämna ev synpunkter ang. förtroende oss emellan därhän. Önskar bara svar ang. frågan i sak, sett ur ekonomisk och juridisk synpunkt.

2. E
    Medlem · Uppsala · 93 inlägg

espace

Medlem
    Om man tilldelar den ena fastigheten genom bodelning ses det inte som en försäljning. Det utgår alltså ingen skatt vid det tillfället och man behöver inte betala avgifter som lagfart och liknande.

Den som övertar fastigheten övertar hela den eventuella reavinsten eller förlusten. Den som blir utlöst skall alltså inte ha hälften rätt av utan man måste ta hänsyn att den andre kommer att få skatta för hela vinsten i framtiden. Man räknar på en fiktiv försäljning så att säga. Kom överens om en värdering, dra av ett fiktivt mäklararvode, dra av fiktiv vinstskatt och räkna ut vad en försäljning skulle ge för behållning. Hälften av det är vad den som blir utlöst borde ha.

Hur ni skall göra i ert fall vete katten. Kan hända en del på ett år. Den enda raka är att ni redan nu är helt överens om värderingen oavsett vad som händer på marknaden.

Redigerat 2 maj 2009 00:10
  3. H
    Moderator · Stockholm · 46 384 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om jag förstår frågan rätt så menar du att du skall betala pengarna till honom nu, men du skall formellt inte bli ägare till hela huset förrän om ett år.

Formellt så låter det som att det måste bli ett lån, du lånar ut till honom nu, och sedan om ett år så gör ni bodelningen av huset, du betalar honom då genom att riva skuldbrevet.

Oavsett hur myckte ni litar på varandra osv. så menar jag att ni måste ha pappren i ordning vad gäller lånet.

Ta in i beräkningen att en av er avlider under året, det är inte säkert att ev. arvingar har samma känsla för er överenskommelse. Har ni barn så kan överförmyndaren lägga sig i ett sådant läge. Det är också så att det ni nu kommer överens om men inte formaliserar i form av en bodelning eller köpekontrakt har inget formellt värde. Vid fastighetsöverlåtelser gäller inga muntliga avtal.

I det jag skriver här ovan så förutsätter jag att det handlar om en fastighet av betydande värde, om beloppet som ev. går förlorat vid en osannolik händelse som dödsfall kombinerat med gnidnare släktingar än man räknat med ex. "bara" är 30 - 50 000.. Så kanske man inte behöver ta till sådana avgrundsalternativ i bedömmningen, men så fort det handlar om mer pengar än man har råd att förlora så tycker jag att det är viktigt att formalian sköts korrekt.

4. M

Mar-gus

Medlem
    Ska vi i bodelningen om ett år skriva att fastigheten skall vara min? Att han inte gör anspråk på den men att jag ska överta hans del av lånen?

5. M

Mar-gus

Medlem
    Ja det är väl lite olika dylika alternativ jag efterlyser, hur vi ska göra för att få det att bli så rätt det går? Eftersom vi inte har barn, kan vi skriva testamente hur vi vill, ifall någon skulle avlida plötsligt. Tanken är alltså att han ska få sina pengar nu och att det därmed ska vara utagerat mellan oss ekonomiskt, men vi vill som sagt inte officiellt göra klart på pappret förrän om ett år. Hur ska vi skriva i bodelningen då?

6. H

Moderator
    Jag har lyckligtvis aldrig behövt sätta mig in i detaljer runt bodelning, så där måste jag nog passa.

Men jag TROR att om syftet är att du inte skall behöva "skylta" som hel ägare förrän om ett år så kan ni inte skriva bodelnongspapper om huset förrän då, annars tror jag att du räknas som ägare skattemässigt redan nu. Och jag antar att det är något i sitl med det som du vill undvika?

Dvs troligen så måste ni hålla isär betalningen nu och bodelningen som 2 separata händelser. Och på ngt. sätt via avtal och testamente säkra pengarna som du betalar nu.

7. E
    Medlem · Uppsala · 93 inlägg

espace

Medlem
    Får inte era transaktioner synas öht? Jag skulle rekommendera klara papper oavsett. De pengar han får nu får ni väl åtm sätta upp som ett räntefritt lån och skriva papper på det. I den kommande bodelning kommer de upp igen och kvittas mot tilldelningen av fastighet och lån. Skulle rekommendera en jurist för bodelningen fö. Finns billiga sådana på tex begravningsbyråer.

8. M

Mar-gus

Medlem
    Tack för era synpunkter och svar. Jag och min fd man vill göra upp ekonomiskt nu, men pga att jag precis är på gång att byta jobb eftersom min nuvarande arbetsgivare lagt ner verksamheten, och det nya arbetet är ett vikariat på ett år , men som sedan troligen blir fast, kan jag inte ta över lånen nu, banken ger inte lån när jag bara har ett vik. hjälper inte att lönen räcker för att klara det. Min fd man vill gärna hjälpa mig att jag ska kunna ta över huset eftersom han vet hur viktigt det är för mig, men samtidigt vill vi ju båda egentligen göra upp oss emellan. Jag vill gärna att han ska få sin del nu och inte behöva vänta ett år på det. Försöker därför hitta en lösning på detta.

9. H

Moderator
    OK så problemet ligger i att du inte kan ta över det befintliga lånet? Men det är inga problem för dig att stå som ägare för huset?

I så fall borde ni kunna göra upp allt nu, men din man står kvar som låntagare, huset i sin helhet ligger kvar som pant för lånet. MEN du skriver ett skuldebrev till din man så att du blir skyldig honom det belopp som han lånar i banken (Eller rättare sagt fortsätter låna i banken). Om ni båda är övverens om se stora dragen i upplägget så bör det gå att få till pappersmässigt så att det inte blir juridiskt farligt för någon av er. Troligen kan banken hjälpa er med detaljerna.

Viktigt för din man bör vara att få in någon form av tidsgräns, dvs det är inte rimligt (eller verkar iallafall inte rimligt för mig) att han skulle kunna fortsätta att vara skuldsatt i ex. 10 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.