1 018 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Söker information om hus med asbest/blåbetong
Hej,
Detta kan tyckas vara lite off-topic. Isåfall får jag be moderator att flytta eller ta bort mitt inlägg.
Jag söker information från en fastighet med antingen asbest eller blåbetong (andra farliga ämnen går också) som man på något sätt har renoverat eller byggt om just på grund av att minska påverkan från farliga ämnen.
Informationen är till ett arbete som jag ska skriva. Jag vill gärna ha en fastighet där man genom texten kan följa arbetet från början till slut. Finns det några uppgifter på saneringskostnad eller liknande så uppskattas det.
Fastigheten kan vara en villa men även en större kommersiell fastighet är av intresse.
Har försökt att hitta tidningsartiklar eller liknande om ämnet men inte hittat någon specifik fastighet där man har kunnat följa utvecklingen under saneringstiden och se skillnad från början till slut. Ni kanske sitter på någon sådan här information som jag skulle kunna ha nytta av?
Väl mött / Adam
Detta kan tyckas vara lite off-topic. Isåfall får jag be moderator att flytta eller ta bort mitt inlägg.
Jag söker information från en fastighet med antingen asbest eller blåbetong (andra farliga ämnen går också) som man på något sätt har renoverat eller byggt om just på grund av att minska påverkan från farliga ämnen.
Informationen är till ett arbete som jag ska skriva. Jag vill gärna ha en fastighet där man genom texten kan följa arbetet från början till slut. Finns det några uppgifter på saneringskostnad eller liknande så uppskattas det.
Fastigheten kan vara en villa men även en större kommersiell fastighet är av intresse.
Har försökt att hitta tidningsartiklar eller liknande om ämnet men inte hittat någon specifik fastighet där man har kunnat följa utvecklingen under saneringstiden och se skillnad från början till slut. Ni kanske sitter på någon sådan här information som jag skulle kunna ha nytta av?
Väl mött / Adam
När du pratar om skillnad i avseende asbest vad menar du då? Befintlig asbest gör ingen skada så länge den inte rörs. Blåbetong däremot avger ju radon som kan vara farligt i för höga värden. Var projektledare för ett bostadsbolag förra året där vi gjorde en stamrenovering där det var asbest i badrummen och köken som vi sanerade samt så var det blåbetong men radonvärdena var inom gränserna så där gjordes inga åtgärder.
Du har rätt. Asbest är väl endast farligt vid inandning av damm. Så vi kan skippa det i min fråga. Intressant det du nämner med blåbetong. Det är typ en sådan renovering du nämner som jag är intresserad om. Det enda som skulle kunna vara bättre är väl om renoveringen görs av anledningen av det skadliga ämnet. Ämnet skulle kunna vara en annan typ av förorening än just blåbetong..H huggan skrev:När du pratar om skillnad i avseende asbest vad menar du då? Befintlig asbest gör ingen skada så länge den inte rörs. Blåbetong däremot avger ju radon som kan vara farligt i för höga värden. Var projektledare för ett bostadsbolag förra året där vi gjorde en stamrenovering där det var asbest i badrummen och köken som vi sanerade samt så var det blåbetong men radonvärdena var inom gränserna så där gjordes inga åtgärder.