För en massa år sedan innan jag köpte loss huset skaffade dåvarande ägare en stor rostfri pump då han tröttnat på de modeller han använt till poolen tidigare som rostade sönder. Varför han inte köpte en riktig poolpump direkt får bli en annan historia.
Nu är jag dock väldigt fundersam på vad det ursprungliga användningsområdet är för denna typ av pump. Jag minns att den ska ha varit väldigt dyr vid inköp, och eftersom den bara gick några enstaka dagar innan han märkte att den inte fungerade för ändamålet är min förhoppning att det kan finnas lite andrahandsvärde kvar i den trots att den har en hel del år på nacken. (Jag tolkar numret som att den kan vara tillverkad 2002)
Jag har försökt att söka på pumpens nummer på nätet men hittar inget vettigt så jag vänder mig hit där jag vet att det finns mycket blandad kunskap.
Jag har hört en siffra på att den kan ha kostat något i storleksordningen runt 20' när den köptes om det hjälper för att identifiera vad det är.

Skriver texten här ifall bilderna krånglar:
ABS ABVS 4-60
4 bar
1,4 l/sec
1,5/1,1 HP/kW
2850 RPM
No 14/2002/75714/117

• Närbild på en etikett på en rostfri pump med informationen "ABS ABVS 4-60" och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rostfri pump märkt "ABS ABVS 4-60" i ett förrådsutrymme, omgiven av sladdar och rör.
    Skapa konto
  • Närbild av en blå rostfri pump med specifikationsetikett inklusive modell- och serienummer.
    Skapa konto
  • Rostfri pump märkt "ABS ABVS 4-60", placerad på en träplatta, sannolikt använd för pool.
    Skapa konto
Det är en tryckstegringspump för dricksvatten. Jag tror ABS är uppköpta av Sulzer. Jag vet inte det exakta värdet men du ska nog vara glad om du kan få någon tusenlapp för den.

Edit: hittade en pump med liknande spec på rinkabyrör för ca 11 000. https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pump-cr-5-9-dw/

Jag anser dock att grundfosen är bättre än ABSen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.