Byggahus.se

Söker (hand)elhyvel med skäret helt ut i sidan..

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej
    För det första:
    Tack för ett riktigt bra forum!

Jag har en fråga till ersom kan detta med bygg/snickeri-maskiner.

Jag undrar vilken elhyvel jag skall välja om jag vill uppnå en ren profil utan "trappsteg" när jag vill nå djupare med omtag i ämnet/plankan..

Den elhyvel jag nu har har ett "anlag" i båda sidor om skäret (inte bara bakom och framför) och detta gör att jag endast kan gå så djupt som skäret går att ställa in.

För att komma ner i djupare profil är det ju inte märkligt att jag behöver göra flera omtag med hyveln. Men problemet är ju att jag inte får den 90 gradiga vinkel jag önskar. Jag tvingas ju ta hänsyn till stålet som skjuter ut - utanför sidan av skäret. Detta gör att om jag vill djupare än maxinställningen så får jag en oönskad trappstege.

Kort och gott.. finns det hyvel med skäret helt ut i sidan?

Vill understryka att jag givetvis begriper att ett annlägg på båda sidor skäret fyller sin uppenbara dunktion. Om inte sådan hyvel finns, hur löser ni uppgiften?

Tack på förhand.
    MVH Niclas

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6806.jpg

Redigerat 25 mar 2015 10:19
  2. N
    Medlem Nivå 2
    Skissen kanske bara förvirrar.
    Den hyveln med kryss är den jag har idag..
    Den hyveln som jag skissa helt ut i höger nedre sida har den sida som jag är ute efter ..
    Finns en sådan elhyvel?

Kanske är detta dagens mest stupida frågeställning? Hehe, jag bjussar i såna fall på det!

3. C
    Medlem Nivå 1
    Annars löser du det lätt med en handöverfräs!

4. N
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är ett alternativ. Tack för tips.
    Det känns dock en aning tungjobbat.
    Står mitt i ett projekt nu där jag behöver hyvla ner totalt 5m virke (nä det är ju inte mkt virke iofs) i skärets bredd 7-8cm samt 30mm djupt..
    hmm,

5. Ola C
    Medlem · Nivå 23
  6. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det där borde gå att lösa med en bordssåg (om du har en sådan). Är man bara extremt noggrann med inställningen av paralellanslag samt höjd på klingan (skjutmått är bra här) så sågar du snart ut den där profilen.

7. C
    Medlem · Nivå 17
    Alternativt använda sänksågen om man har en sådan.

8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Känns lite tveksamt va? Såga 70-80mm djupt med brädan på högkant?

9. N
    Medlem Nivå 2
    Hmm, den såg ju PERFEKT ut.. men kostar mellan 4500-5500:- enligt köp nu på ebay från DE.
    Har inte de pengarna.
    Tack för tipset. Nu vet jag ju att de existerar! :D

Undrar just om det finns billigare. Skall googla på lite relaterade sökord..

Sänksåg testar jag inte på detta.
    Bordssåg är ju ett alt, men inget jag har idag.

/N

10. C
    Medlem · Nivå 17
    Antingen får man spänna brädan mot en kant, bunta ihop ett antal brädor eller liknande för att skapa en anliggningsyta för sågen/skenan när man sågar kortsidan.

Eller så kan man skippa att såga från kortsidan och köra flera pass på långsidan, som en fräs. OK, blir ju inte perfekt finish i "botten" på spåret men det kan man efterbearbeta om det behövs.

Redigerat 25 mar 2015 11:26
  11. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Sågklingan tar ca 2mm brett gissar jag på. Det blir många pass för att avverka 70-80mm. :)

12. N
    Medlem Nivå 2
    Försöker hitta ok alternativ till den dyra HL 850 .. som nämnts ovan.
    Svårt.
    Samma med handjagare.. de har ju också anlägg i skärstålets sidor.
    Kanske får damma av ngn lopps i jakt på riktigt gamla handverktyg ;) Har ju sett såna men av erfarenhet så är de aldrig så effektiva - snarare rätt svettiga :rolleyes:

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det blir nog svårt att hitta.
    a. Rotorn, som hyvelstålen sitter i, måste ju rimligen lagras i båda ändarna.
    b. Säkerhetsmässigt verkar det tveksamt med ett helt oskyddat hyvelstål.

Men hur djupt behöver du falsa?
    På min gamla AEG kommer jag ner till 14 mm falsdjup innan det tar stopp.

PS
    Ber om ursäkt, såg nu att du skulle 30 mm ner.
    Då får du gå på såg eller fräs i stället.
    Läge att inskaffa en rejäl pelarfräs :)

PS2
    Ser att Daniel_N hittat en hyvel med "obegränsat" djup.
    Men hur blir det med precisionen när man bearbetar så för hand?

Redigerat 25 mar 2015 12:02
  14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    HL 850 är mig veterligen den enda handelhyvel som kan falsa obegränsat. Med det sagt ser det inte ut som att elhandhyvel är det bästa alternativet här. Vertikalfräs med matarverk kommer troligtvis att vara bättre på alla sätt. Dyrare än en elhandhyvel men du kanske kan få det gjort någonstans?

15. C
    Medlem · Nivå 17
    Jo, inget för den late, men man tager ju vad man haver :) Det är ju bara första passet som man måste vara noggrann.
    Blir ju några pass med elhyveln också, även om det ju visserligen "bara" var 30 mm på den ledden.

Personligen hade jag nog valt att såga från kortsidan. Inga konstigheter om man bara spänner upp arbetsstycket på lämpligt sätt.

P.s. Eller såga ett tillräckligt brett spår så att hyveln går fri och ta resten med hyveln.

Redigerat 25 mar 2015 14:38