Söker som rubriken säger efter halvkopplingsr till en takdusch som har kopparfärg och vill inte ha de klassiska förnicklade silverfärgade varianterna.

Någon som har tips på vart man kan finna dessa?

Det skall vara 15 mm gänga 1/2 tum och för 12 mm kopparrör?

• Kopparfärgat blandarfäste från Tapwell för utanpåliggande rördragning, pris 1 496 kr på golvpoolen.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet om det finns?

C
Man kan syrabehandla mässing så man får en kopparyta, men man tycker ju att det borde finnas passande tillbehör till dessa prylar med "avvikande" ytbehandling. Fråga Tapwell kanske hur de tänker?

Ja jag håller med. Det borde finnas kopplingar som passar blandarna färgmässigt. Får kolla med tapwell kanske.

Fast någonstans lär man ju dra en gräns ändå eller är tanken att man ska använda kopparrör som inte ens det ser likadant ut.........

S Stefan1972 skrev:
Fast någonstans lär man ju dra en gräns ändå eller är tanken att man ska använda kopparrör som inte ens det ser likadant ut.........
Kopparrör tänkte jag använda.

Rickard.
Obehandlade kopparrör blir "dassiga" omgående så frågan är hur bra det verkligen matchar, det är svårt att säga men utifrån bilden så är det inte heller särskilt likt i färgen.
Med kromade rör så funkar nog kromade muttrar också och särskilt om rören kommer nerifrån där dom knappt syns.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Obehandlade kopparrör blir "dassiga" omgående så frågan är hur bra det verkligen matchar, det är svårt att säga men utifrån bilden så är det inte heller särskilt likt i färgen.
Med kromade rör så funkar nog kromade muttrar också och särskilt om rören kommer nerifrån där dom knappt syns.
Jo men kopparrör får ju en patina som åtminstone ligger närmare brons. Men vi får se vad det går att finna.

Rena kopparrör i fuktiga rum får en väldigt tråkig patina i mina ögon iallafall. De ser ju mest "skitiga" ut.......

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ja kanske men de ligger åtminstone närmare i färg till brons.

Men jag tror att det kanske får bli att lacka både rör och kopplingar med en bronslack för metall. Då slipper man avfällningar från kopparen också.

Svarta rör och kopplingar går ju att hitta nu men brons/koppar verkar svårare.

Rickard.
Även gul mässing mörknar snarlikt koppar skulle jag säga så satsar du på långsiktig patina så kanske det är ett rimligt alternativ.

Jag har sett nya badrum med mässing-detaljer och råa kopparrör men tyvärr inte sett hur dom åldrats, lite poppis så det lär vara lätt att hitta på Google.

• Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Även gul mässing mörknar snarlikt koppar skulle jag säga så satsar du på långsiktig patina så kanske det är ett rimligt alternativ.

Jag har sett nya badrum med mässing-detaljer och råa kopparrör men tyvärr inte sett hur dom åldrats, lite poppis så det lär vara lätt att hitta på Google.
Får kika och se lite. En annan fråga. Dem här brickorna och mässingsdelarna följde med fästet. Vad är dem till?

• Två röda brickor och två mässingsdelar med packningar ligger bredvid en kopparfärgad komponent i en kartong på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Täta mellan blandarfästet och blandaren, du kan som "klicka fast" packningen på släta sidan av mässinggrejen och sidan med o-ringen ska vara mot blandaren.

Gängan på sånt här är rätt känsligt mot att korsgängas så var försiktig, en liten dutt VVS-smörj (t ex locherpasta) tycker jag hjälper.

Rickard. Rickard. skrev:
Täta mellan blandarfästet och blandaren, du kan som "klicka fast" packningen på släta sidan av mässinggrejen och sidan med o-ringen ska vara mot blandaren.

Gängan på sånt här är rätt känsligt mot att korsgängas så var försiktig, en liten dutt VVS-smörj (t ex locherpasta) tycker jag hjälper.
Aha flänsen skall klickas i alltså? Och packningen under?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.