Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Söker gammal nyckel, s.k. U-nyckel.

1. G
    Medlem · jämtland · 157 inlägg

gaffa

Medlem
    Jag har äldre låskistor där jag bor och min hyresgäst har varit exceptionellt duktig på att slarva bort nycklar vilket innebär att jag nu bara har en kvar plus den som hyresgästerna använder. Farsan kallar dom för "vanliga U-nycklar". Det jag är ute efter är den enkla formen på nyckeln längst ner i bild, dock krävs en cm till i längd vilket man kan förlänga med en svets. Den övre nyckeln fungerar också så låsen är lite medgörliga, antar att spåret i mitten är viktigt.

Jag har ett par riktigt stora buketter med gamla nycklar men de här formerna är de enda som funkar, var köper man dessa? Farsan sa att G&P har "U-nycklar" men när jag tittar i deras sortiment hittar jag inget. Har ingen lust att plocka fram stämjärnen för att byta ut fullt fungerande låskistor mot nya för ett par tusen, har någon här nåt tips?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2506[1].jpg

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
  3. P
    • Laddar…
  4. P
    Om jag hittar några hemma så kan jag höra av mig!

5. Krikkan
    Medlem · Skellefteå · 163 inlägg

Krikkan

Medlem
    Den lokala låssmeden brukar ha såna dyrkar till försäljning. Angående hålet och skårans utformning kan man rätt enkelt plocka isär låset för att se hur det ska se ut. Den nedre på din bild passar ju till väldigt många lås med tanke på att hålet är så stort.

6. 1
    Medlem · Stockholm · 3 675 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det är gamla Aledal nycklar och jag har nog båda varianterna liggandes det med runda hål har jag nog i original och det andra vet jag inte om jag har i original annars finns de säkert nytillverkade.
    Men för att säkert få svar måste hela nyckeln måttas upp (flaggan,ax och avstånd till klack).
    De som fortfarande nytillverkas kan alla låssmeder ordna men det finns de som inte tillverkas längre men jag har en hel del av de äldre men inte samtliga varianter.
    Den undre nyckeln är en nytillverkad Aledal 92B om du behöver längre så blir ni tvungna att skarva.

7. G

gaffa

Medlem
    Tack för alla svar! Nu känns det bättre.
    =)

• Laddar…
  8. G

gaffa

Medlem
    Efter lite finlir på millimeternivå med vinkelslip har jag lyckats få fram två nycklar till som fungerar utmärkt. =) Ett par gamla nycklar jag hade behövde bara modifieras åt minushållet. Så jag ska klara mig ett tag till.

• Laddar…
  9. G

gaffa

Medlem
    Jättebump.

Nu är jag där igen och nu har jag inga extranycklar alls kvar... Jag har skickat en förfrågan till Prodib om priser på Aledal 123B, dom har dom på sin hemsida. Förr hade jag en nyckeltyp som gick till allt men dom är borta och jag har ingen aning om vad det kan ha varit för nyckel nu. Så jag behöver även denna:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0767.JPG

På denna står det ingen beteckning förutom "Låsbolaget". Någon som känner igen modellen och kan pinpointa vad jag ska leta efter? Låsbolaget ger skral utdelning på google. Nu föreslog någon tidigare att jag med en borr och en såg gör samma nyckel lite kvickt men jag vet inte om jag har rätt ämnen i min nyckelhög just nu och ska jag ändå beställa ämnen kan jag lika gärna beställa nycklarna färdiga. Om dom går att identifiera det vill säga.

Och låssmeder finns inte där jag bor tyvärr...

10. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Är det just en sådan nyckel du behöver?

11. G

gaffa

Medlem
    Mnja, jag behöver en nyckel som öppnar den dörren, den nyckeln gör det. Förut hade jag nycklar som fungerade till såväl den dörren som till den som öppnas med Aledal 123B så då hade jag huvudnycklar. Men dom är borta nu och jag vet inte vilken modell det var. Har någonstans för mig att det såg ut som en 123B men var längre och i och med att man nådde in längre så funkade det till alla lås.

12. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 710 inlägg

hsd

Medlem
    Har Du en järnaffär i närheten så brukar de hs nycklarna Du söker
    Jag hade nåt liknande men tyckre det var bättre byta lås

13. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Jag har en STOR knippa med just sådana gamla nycklar.
    Om du vill kan jag kolla om jag har någon liknande. Har inget behov av dem längre.
    Det är bara ett problem.

Jag vet inte riktigt var den är.:rolleyes:
    Men om du inte har bråttom så kan jag kolla.

14. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Hur många behöver du?
    Vet att jag har minst en liggandes.

15. 1
    Medlem · Stockholm · 3 675 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Fortfarande saknas de mått som efterfrågades för över 3 år sedan vilka hade talat om exakt vilken nyckel det gäller.
    På den första bilden i tråden så är den undre nyckeln en Aledal 92B.
    Du kan inte titta på en bild och gissa utan det är måtten som talar om vilken nyckel det handlar om och prodib har inte alla Aledal i sitt sortiment.
    Prodib är en grossist som inte säljer till privatpersoner eller företag som inte jobbar med lås/säkerhet.

Redigerat 1 dec 2018 10:08
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.