Håller på att snygga till i vårt hus från år 2000. Skulle behöva ha tag i 2 st frånluftsdon som matchar rör på 950 mm. Det verkar vara helt kört då alla jag tittar på håller 100mm och firmorna jag pratat med vet inga ställen heller. Någon som har något tips?
100 mm är ju en valig standard - det är inte en sådan du ska ha då, innerdia är ju ngt mindreC Cozmoz skrev:
Jag mätte upp den delen på de 100 mm som jag hittat och hittills är det den delen som styr att den säljs som 100. Standarden ändrades tydligen runt 2007 till något större ventilationsrör så nu är det 100 eller 125 iställetklaskarlsson skrev:
Med tanke på att de flesta frånluftsdon sitter fast med fjädrar som trycker utåt så är där ganska god tolerans för olika diametrar. Så tippar på att en för 100mm passar utan problem, diffar ju endast 5mm, t.ex. https://www.hornbach.se/p/franluftsdon-fresh-fph-100/5115322/
Produkter som diskuteras: "fresh 100"

Väggventil 100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
629 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Har samma problem men för tilluftsdon. Nån jäkla stos som gör att det inte går att sätta nya. Typ 115mm dimension. De gamla är med typ fjäder som du trycker dit. De har också limmat och popnitat 
Hittade en liten klisterlapp på den gamla ventilen som jag lyckades spåra till just Klimatbyrån...Jag tror du är rättplaggis skrev:
Har testat med den jag hittade på Hornbach...fjädervarianten verkade vara helt slut så den blev en 100mm och den är för stor tyvärr. Mäter man exakt på den så håller den 98mm medan ventröret i taket håller en öppning på 95mm så det blev stopp direktJ JSten skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm...inser att man inte kan redigera inlägg för att rätta när det blir fel. Hur eller hur, jag tror du är rätt på det. Jag hittade en liten klisterlapp på den gamla ventilen och den kommer just från Klimatbyrån så imorgon ska jag svänga förbi dem och kolla vad som går att göraplaggis skrev:
Kan vara så att det är Klimatbyråns ventiler som gäller. Hittade en gammal klisterlapp på baksidan av min gamla ventil och firman finns fortfarandeMattias_Jo1 skrev:
vad gör du egentligen? Ta bort stosen och sätt i donet i den gamla stosen.C Cozmoz skrev:Hittade en liten klisterlapp på den gamla ventilen som jag lyckades spåra till just Klimatbyrån...Jag tror du är rätt
Har testat med den jag hittade på Hornbach...fjädervarianten verkade vara helt slut så den blev en 100mm och den är för stor tyvärr. Mäter man exakt på den så håller den 98mm medan ventröret i taket håller en öppning på 95mm så det blev stopp direkt
[bild]
Ett sånt här don borde funka utmärkt
https://www.luftbutiken.se/franluft...OOSla0t7vwVW4lx1fn6m_eHrJEx8_6xUaAoNkEALw_wcB
Jo, har insett det. Såg inte att den satt med popnitar en bit upp då det är lite trångt där den sitter. Gamla modellen såg ut såhär. Fixade till den med lite färg så den kommer sättas tillbaka. Sedan får jag byta stosen i det andra röret som saknade dosa helt.K _Fredrik_ skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden