7 065 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Söker ett uttag med kombinerad tele och bredband uttag!
Sida 1 av 2
Hej!
Jag söker ett kombinerad nätverk/telefoni uttag. dvs rj45/rj11.
Jag behöver även telefonkabel för fast installation.
Har letat runt lite men hittar mest separata dosor. Skulle vara kanon att få dessa uttag i samma dosa. Dosan ska installeras utanpåliggande, och kabel är fast.
Tack på förhand
MVH
Samuel
Jag söker ett kombinerad nätverk/telefoni uttag. dvs rj45/rj11.
Jag behöver även telefonkabel för fast installation.
Har letat runt lite men hittar mest separata dosor. Skulle vara kanon att få dessa uttag i samma dosa. Dosan ska installeras utanpåliggande, och kabel är fast.
Tack på förhand
MVH
Samuel
Varför separata uttag? Många kör Cat 5,5e eller 6 i ett dubbelt uttag och patchar fram telefon till den man vill ha telefon i bara. Rj11 brukar sitta bra i Rj45 annars går det att klämma på en Rj45 istället för en Rj11 på telefonen.
Numera finns dock en fara med detta, som inte fanns förr. Telefonledningens spänning är nog inte särskilt nyttig till gigabit-nätverksportar.
Portar som bara kan köra max 100 megabit använder inte pinnarna som telefon normalt använder, så därför har detta inte varit något problem förrän nyligen.
Eller är alla gigabitportar skyddade mot telefonspänningar?
Portar som bara kan köra max 100 megabit använder inte pinnarna som telefon normalt använder, så därför har detta inte varit något problem förrän nyligen.
Eller är alla gigabitportar skyddade mot telefonspänningar?
Jag tror inte att jag riktigt hänger med!
Menar ni att jag kan koppla in telefonkabel in i en rj45 (med en adapter) och sedan ska den fasta kabeln gå till routern? Jag har ju telefonkabel som kommer in i lägenheten som måste dras fram till uttaget. ?
Kan en telefon funka över en cat 6 kabel? Den är ju 8 trådig (4-par). Dessutom är väl en telefonkabel 6 trådig (3-par) ?
MVH
Samuel
Menar ni att jag kan koppla in telefonkabel in i en rj45 (med en adapter) och sedan ska den fasta kabeln gå till routern? Jag har ju telefonkabel som kommer in i lägenheten som måste dras fram till uttaget. ?
Kan en telefon funka över en cat 6 kabel? Den är ju 8 trådig (4-par). Dessutom är väl en telefonkabel 6 trådig (3-par) ?
MVH
Samuel
Redigerat:
Inga problem att köra telefonen över en CAT 5 eller 6 kabel. Jag drog endast data uttag i mitt hus och sen patchar jag in telefonen på de uttag där jag vill ha dem. Du behöver ingen adapter för att sätta en rj11 i en rj45 de är kompatibla med varann.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Antingen gör du så här:
Inkommande tele direkt på ett RJ45 uttag > Patchkabel > RJ45 > CAT6 > RJ45
Eller en enklare och billigare lösning
Inkommande tele > Koppla ihop i dosa med telesnöre eller CAT6 som går till > RJ45
Markera bara i uttaget vilket som är data och vilket som är tele
Inkommande tele direkt på ett RJ45 uttag > Patchkabel > RJ45 > CAT6 > RJ45
Eller en enklare och billigare lösning
Inkommande tele > Koppla ihop i dosa med telesnöre eller CAT6 som går till > RJ45
Markera bara i uttaget vilket som är data och vilket som är tele
Jag har ingen telefoni alls och har inte använt fast telefon på flera år. Använder mobil.
I samband med att jag renoverade så bytte jag ut alla gamla vägguttag. Telefonkabel ("vanlig" kabel) tog jag bort helt för att den var konstigt dragen.
Jag själv har ingen behov av fast telefoni men när jag säljer lägenheten i framtiden så ska det ju finnas.
Men ni menar alltså att det är ip-telefoni som jag ska använda mig av, med tanke på hur jag ska dra kablarna? (dvs med cat6). Nästa köpare kan ju bara teckna ett ip-telefoni abonnemang i samband med bredbandsabbonemang som går via kablarna som jag ska installera. Eller tycker ni att jag ska installera "vanlig" kabel också?
Då kan jag ju ha ett dubbla uttag som går till routern (en för bredband och en eventuellt för ip-telefoni) och så ett uttag bredvid ("vanlig" telefonuttag)? Vad tycker ni?
MVH
Samuel
I samband med att jag renoverade så bytte jag ut alla gamla vägguttag. Telefonkabel ("vanlig" kabel) tog jag bort helt för att den var konstigt dragen.
Jag själv har ingen behov av fast telefoni men när jag säljer lägenheten i framtiden så ska det ju finnas.
Men ni menar alltså att det är ip-telefoni som jag ska använda mig av, med tanke på hur jag ska dra kablarna? (dvs med cat6). Nästa köpare kan ju bara teckna ett ip-telefoni abonnemang i samband med bredbandsabbonemang som går via kablarna som jag ska installera. Eller tycker ni att jag ska installera "vanlig" kabel också?
Då kan jag ju ha ett dubbla uttag som går till routern (en för bredband och en eventuellt för ip-telefoni) och så ett uttag bredvid ("vanlig" telefonuttag)? Vad tycker ni?
MVH
Samuel
Redigerat:
Jag tycker att du ska dra dubbla Cat6 ledningar mellan dubbla datauttag och en patchpanel, då har man i framtiden möjligheten att välja hur man vill göra oberoende av leverantör av tele och data. Märk datautagen och "hålet" i panelen med samma märkning så är det enkelt att veta vart resp. uttag går.
Hur du kopplar före panelen beror på vilken leverantörslösning det bli.
Det är inte meningen att man ska sätta en RJ11-hane i ett RJ45-uttag. Man våldför sig på RJ45-uttaget eftersom de yttre kontakterna pressas tillbaka mer än normalt. Det kan ge kontaktproblem om man senare vill använda en RJ45-plugg i uttaget.octaviars skrev:
Det är en nödlösning, och jag skulle aldrig planera för det eller acceptera det som en permanent lösning.
Man kan köpa färdiga telefonkablar med RJ11 i ena änden och RJ45 i den andra, t.ex hos Kjell & Co.
/Hasse
Men "vanlig" tele går väl inta via cat6? Jag tänkte om jag även installerar vanlig teleuttag så har man den möjligheten också? Jag liksom ha bredband + ip-telefoni + vanlig telefoni (det blir väl cat6 + cat 6 + telekabel?)elmont skrev:Jag tycker att du ska dra dubbla Cat6 ledningar mellan dubbla datauttag och en patchpanel, då har man i framtiden möjligheten att välja hur man vill göra oberoende av leverantör av tele och data. Märk datautagen och "hålet" i panelen med samma märkning så är det enkelt att veta vart resp. uttag går.
MVH
Samuel
Vanlig telefon går över "vad som helst som är två trådar".
Du kan i princip prata i telefon över en taggtråd som ena tråden och spett ner i marken som andra ledaren, eller varför inte använda två kromlister från en 50-60-talsbil...
Rent praktiskt så funkar det att använda i princip varenda sorts kabel du kan hitta, allt mellan "riktiga" telefonkablar, Cat6-kablar, högtalarkablar, 230V-strömkablar, högspänningsledningar avsedda för kärnkraftverk o.s.v....
I ditt fall så drar du alltså fram Cat6 mellan uttag och patchpanel, och i patchpanelen drar du t.ex. den inkommande telefonkabeln till de två mittenpolerna på ett RJ45-uttag. Då är det bara att patcha ihop inkommande teleledning med det uttag man vill ha en analog telefon i, och använda en såndär länkad RJ45-RJ11-kabel för att koppla in telefonen i uttaget. OBS, märk upp tydligt så att ingen kopplar fel.
Alternativt så sätter du upp ett vanligt gammeldags telejack i patchpanelen, så får den som vill köra analog telefon använda önskad adapter. Det är inte säkert att nån faktiskt vill dra den vidare, det kan lika gärna stå en basstation för trådlös telefon direkt i patchpanelskåpet.
P.S. om du har Bredbandsbolaget med nätverksuttag så kan det vara bra att veta att du (oftast) får upp till 5 ip-adresser från dem. Det kan alltså finnas anledning att ha en switch före routern, ifall du vill ansluta saker direkt på "utsidan".
I vissa lägenheter finns avtal som gör att månadskostnaden för ip-telefoni från Bredbandsbolaget ingår i priset, i så fall kan du lika gärna hoppa på det. På köpet får du en "router" som är om-lobotomerad till switch, wlan-accesspunkt (på "utsidan") och ip-tele-låda...
Du kan i princip prata i telefon över en taggtråd som ena tråden och spett ner i marken som andra ledaren, eller varför inte använda två kromlister från en 50-60-talsbil...
Rent praktiskt så funkar det att använda i princip varenda sorts kabel du kan hitta, allt mellan "riktiga" telefonkablar, Cat6-kablar, högtalarkablar, 230V-strömkablar, högspänningsledningar avsedda för kärnkraftverk o.s.v....
I ditt fall så drar du alltså fram Cat6 mellan uttag och patchpanel, och i patchpanelen drar du t.ex. den inkommande telefonkabeln till de två mittenpolerna på ett RJ45-uttag. Då är det bara att patcha ihop inkommande teleledning med det uttag man vill ha en analog telefon i, och använda en såndär länkad RJ45-RJ11-kabel för att koppla in telefonen i uttaget. OBS, märk upp tydligt så att ingen kopplar fel.
Alternativt så sätter du upp ett vanligt gammeldags telejack i patchpanelen, så får den som vill köra analog telefon använda önskad adapter. Det är inte säkert att nån faktiskt vill dra den vidare, det kan lika gärna stå en basstation för trådlös telefon direkt i patchpanelskåpet.
P.S. om du har Bredbandsbolaget med nätverksuttag så kan det vara bra att veta att du (oftast) får upp till 5 ip-adresser från dem. Det kan alltså finnas anledning att ha en switch före routern, ifall du vill ansluta saker direkt på "utsidan".
I vissa lägenheter finns avtal som gör att månadskostnaden för ip-telefoni från Bredbandsbolaget ingår i priset, i så fall kan du lika gärna hoppa på det. På köpet får du en "router" som är om-lobotomerad till switch, wlan-accesspunkt (på "utsidan") och ip-tele-låda...