Byggahus.se

Söker en bra klyvsåg?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Länge känt att jag hade behövt en klyvsåg och nu väntar endel panel-snickeri på gården. Sen förekommer ju finsnickeri med.

Årets nyheter borde väl presenterats inför våren när allt sätter fart.

Tänker mig kanske runt 5000kr.
    (Vet att dom snarare ligger runt 7000)

Ett stort plus om det ingår en smidig rullande ställning/bord till den.

Har ni någon favorit att rekommendera?

2. teed
    Medlem Nivå 8
    Varför inte en Dewalt DW745 på toolab kostar den 5500kr så åker du till hornbach, och köper den så for du 10% med hjälp av lägsta prisgaranti. vilket blir 4950kr om dom fortfarande har den kvar på hornbach. Jag tycker det mycket såg för pengarna.
    http://www.toolab.se/produkt/DW745-DeWalt-Klyvsag-250mm

3. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag har en dw745. Riktigt bra såg!
    Dock litet bord.
    Har också en Makita 2704 och en dw744 men dom är fruktansvärt oportabla så dom står mest

4. Y
    Medlem · Nivå 18
    Kollade lite på prisjakt och undrar vad för siffror som verkligen är viktiga.

watt, varv, vinklar, klingans storlek... Finns det något som är mer avgörande än andra?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=971588,460440,269853,971587,1683122,1246250

• Bosch GTS 10 XC.................2100w, 3200 RPM, 254mm klinga.
    • Dewalt DW754(och RS).........1700w, 3800RPM, 250mm klinga.
    • Makita 2704.........................1650w, 4800RPM, 260mm klinga.
    • Bosch GTS 10 J...................1800w, 3650RPM, 254mm klinga.
    • Metabo TS254......................2000w, 4200RPM, 254mm klinga.

Låg watt och högt varvtal borde väl göra att den är känslig för tyngre virke?

5. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Alla dom du radar upp är bra maskiner, kör på GTS 10 XC om du vill ha kraft, jag har Dewalt DW745 och den räcker långt.. grymt fin och den har ett helt underbart anhåll som man ställer genom en ratt!

Metabo har oförskämt fina maskiner med, åk till din favorit säljare och kolla pris och kläm på maskinerna!

6. Y
    Medlem · Nivå 18
    Ja fast Metabon går nog bort. En köpare kommenterade att bordet var mjukt och lättrepat samt att någon inställning spökade. Samt om jag såg på samma maskin i butik så tyckte jag den var himla plastig.

Sugen på Boschen, men lutar åt Dewalten, behöver få in i skallen att köpa mest prisvärda, inte dyraste. :)

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Prisvärdast, dyrast, flest watt. Helt fel tänk. Vilken såg kommer ge dig bäst feelgood-känsla de närmaste åren? Köp den.

8. K
    Medlem Nivå 5
    Har använt GTS 10, Dw745 och Makitan (kan ha varit en liknande Makita men ser identisk ut på bild med 2704). Av dessa skulle jag välja mellan DeWalten eller Makitan. Tycker Boshen kändes smäckigare särskilt i inställningarna, dessutom upplevde jag att anhållet ville flytta sig i bortre änden. Jag är långt ifrån expert och kan mer förmedla min känsla än ge hård data. Kan också ha influerats av att jag inte riktigt gillar Bosch generellt. Min bror som har mycket bättre koll än jag föredrar också dw745 av dessa.

9. T
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle kört dw745. Den räcker till ett helt husbygge. Året därpå kan man köpa deras rullbord. Riktigt bra!

10. Y
    Medlem · Nivå 18
  11. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag har rullbordet. Funkar väldigt bra.
    För mig som flyttar sågen mycket är det värt 1600. Ska du ha den på samma ställe oftast så är det bättre att bygga något själv

12. R
    Medlem Nivå 4
  13. T
    Medlem Nivå 3
  14. Y
    Medlem · Nivå 18
    Har precis packat upp min DW745 och klämt lite på den innan jag tog en paus.

Lite besviken att den inte låser avståndsskenan bättre, trots bromsen så kan man ju trycka på den så den flyttar sig lite.
    Tänker att står man och sågar en lång bräda finns ju risk att man trycker snett och den flyttar sig.

Går detta att justera? (farligt att läsa manualen)

15. R
    Medlem Nivå 4
    Vet inte om det är justerbart men min låser stenhårt iallafall.