Byggahus.se
Hej,
Jag söker efter reservdelar, mer specifikt kretskort, till min elpanna. En Thermia Effekt 15,75. Se bild.

Elektriker har varit och kollat och tror att kretskortet behöver bytas. Jag har varit i kontakt med Thermia och de hade varken exemplar av pannan eller delar kvar.

Någon som sitter på en gamal elpanna av denna typ? Jag betalar svinbra.

//Ludvig

• Kontrollpanelen till en Thermia Effekt 15,75 elpanna med termostat och inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad har sagt upp sig på kortet , vet du det

J jonaserik skrev:
Vad har sagt upp sig på kortet , vet du det
Nej det är inte helt klarlagt tyvärr. Det hela började med att en kontaktor "brann". Det resulterade i att pannan "löpte amok" och ökade framledningstempraturen tills överhettning. Elektriker bytte kontakter och pannan funkade fint en längre tid. Tyvärr fick jag samma symptom igen och elektrikern tror nu att kretskortet behöver bytas.

A
L LudvigH skrev:
Nej det är inte helt klarlagt tyvärr. Det hela började med att en kontaktor "brann". Det resulterade i att pannan "löpte amok" och ökade framledningstempraturen tills överhettning. Elektriker bytte kontakter och pannan funkade fint en längre tid. Tyvärr fick jag samma symptom igen och elektrikern tror nu att kretskortet behöver bytas.
har du bild på det?

L LudvigH skrev:
Som sägs foto om det går att få , helst på båda sidor , var i landet är du.

Bor i stockholm. Enskededalen. Här är några bilder. Jag vågar inte skruva loss kretskortet, så bara baksidan. Kanske inte säger något. På "locket" till kretskortet fanns det visst ett kopplingsscema.

• Hand håller en svart plastplatta med kopplingsschema för ett kretskort.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett grönt kretskort med lödda komponenter, omgivet av kablar och del av ett vitt fodral.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort med synliga lödpunkter och ledande banor, flankerat av flerfärgade kablar.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort med lödningar och kablar inuti en vit apparat.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort med lödda anslutningar och flerbuntade kablar i Enskededalen.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort med synliga lödpunkter och anslutna färgade kablar, mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort med många kablar och en skruvmejsel, inuti en elcentral.
    Skapa konto
Du har PM

• Gilla
LudvigH
  • Laddar…
Anledningen är att jag inte vill skruva mer är att vi har viss funktionalitet kvar i pannan. den eldar på förfullt så fort man slår på den, och det är så vi värmer huset nu. Av.PÅ.AV.PÅ. Manuellt.

Det finns gott om begagnade elpannor på Blocket. Förmodligen enklare att byta till t ex en Nibe EVC-13 med samma formfaktor än att hitta reservdelar.

• Gilla
LudvigH
  • Laddar…
L LudvigH skrev:
Anledningen är att jag inte vill skruva mer är att vi har viss funktionalitet kvar i pannan. den eldar på förfullt så fort man slår på den, och det är så vi värmer huset nu. Av.PÅ.AV.PÅ. Manuellt.
Du har mail

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.