Behöver tips hur man kan täta/behandla hål i träfasad. 100årigt hus med målad träpanel. På ca 0.5 m höjd sitter gamla bortkopplade el -teleledningar, givare till oljetank mm. En del mossbevuxet, rostigt. Ser skräpigt och ut vill ha bort det.
( mossbekämpning pågår. Fasaden ska renoveras men det är framtida planer)
Men det sitter fästat i trävirket och kan behöva brytas bort. Orsaka hål i fasaden som kan bli infartsport till fukt o röta. Så tacksam för tips o råd.
( mossbekämpning pågår. Fasaden ska renoveras men det är framtida planer)
Men det sitter fästat i trävirket och kan behöva brytas bort. Orsaka hål i fasaden som kan bli infartsport till fukt o röta. Så tacksam för tips o råd.
Hade en massa hål i träfasaden efter stöd till byggnadställningar så jag köpte träplugg i passande diameter, något större än hålen. Borrade sedan upp hålen så det matchade diametern på pluggen innan jag knackade in dom.
Träpluggarna är ju lite avfasade i ändarna så jag kapade av dom lite för att få rak yta och osynligare montering i fasaden och efter målning är det nästan omöjligt att hitta var det sitter pluggar.
Träpluggarna är ju lite avfasade i ändarna så jag kapade av dom lite för att få rak yta och osynligare montering i fasaden och efter målning är det nästan omöjligt att hitta var det sitter pluggar.
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 042 inlägg
Håller med @Hobbyfixarn om träplugg. Bästa metoden är att tillverka egna pluggar i gran med pluggskärare. Gärna ett pluggborr (Förstner) för att snygga till hålet innan du passar in pluggen. ”Limma” fast pluggen med samma färg som fasaden.
Fördelen med pluggar istället för kemiskt trä är att de tidigare följer med fasadens rörelser över årstiderna.
Fördelen med pluggar istället för kemiskt trä är att de tidigare följer med fasadens rörelser över årstiderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Söker Höganäs klinker för komplettering av gamla plattor ca 1,5- 2 kvm
Köpes, Hyres & Bytes -
Hustillverkare försöker ändra leveranstid efter avtal skrivits
Hustillverkare -
Söker en värmetålig fläkt för inbyggnad
Värme allmänt -
Söker noggrann besiktningsman för besiktning av nybyggt hus [Småland]
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur varm blir en vedpanna? (Söker produkter för att fixa läckage)
Ved, Pellets, Flis