Byggahus.se

Sockelhöjd på situatonsplan???

1. J
    Medlem · 23 inlägg

Jimb0

Medlem
    Har ansökt om bygglov till ett garage och fick tillbaka att jag inte märkt ut sockelhöjden.

Har googlat och hittar FSH och FG som benämning men hur får jag reda på värdet på mitt framtida garage?
    Behöver fixa det fort så jag kan få svar om jag kan bygga nåt eller inte :(

2. B
    Allvetare · Stockholm · 8 324 inlägg

b8q

Allvetare
    FSH = Färdig sockelhöjd. FGH = Färdig golvhöjd. Sockelhöjd brukar, när det inte är uppebart annorlunda, likställas med underkant panel eller liknande väggbeklädnad.

Du har väl antagligen en karta där höjdkurvor, gatuhöjd och andra markhöjder är utmärkta, och en idé om hur högt du tänkt placera garaget jämfört med detta?

3. J
    Medlem · 23 inlägg

Jimb0

Medlem
    Måste man ha en sån karta? om man ska ha plattan då 20 cm över mark nivå skriver man då FGH 20 eller måste jag ha nån markhöjds referens?

4. B
    Allvetare · Stockholm · 8 324 inlägg

b8q

Allvetare
    man brukar alltid behöva lämna in en s.k. situationsplan, dvs en karta som visar byggnadens mått och avstånd till gränser, så att bygglovshandläggaren kan förstå hur du tänkt bygga och om det följer detaljplanen eller ej.

Att bara skriva 20 cm över befintlig marknivå går nog bara om marken är absolut plan. Annars blir det ju i praktiken kanske 20 cm över befintlig mark i ena änden, men 50 cm i andra änden. Bygglovshandläggaren vill hellre att du anger höjden i meter över havet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.