Hej,

Har köpt en ny spis och märkte att den stack ut p.g.a att det satt en sockel över avloppsröret som går bakom. Jag tog bort sockeln men blev osäker, måste man ha en sockel över? Finns det något annat man kan göra istället?

Kan inget om att fixa saker själv, så alla tips mottages.

• Utskjutande spis med borttagen sockel över avloppsrör bakom, kaklad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag och avloppsrör bakom en spis utan sockel, med en grön kabel synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
V VilsenReno skrev:
Hej,

Har köpt en ny spis och märkte att den stack ut p.g.a att det satt en sockel över avloppsröret som går bakom. Jag tog bort sockeln men blev osäker, måste man ha en sockel över? Finns det något annat man kan göra istället?

Kan inget om att fixa saker själv, så alla tips mottages.
Den sockel du skriver om - satt den kanske där för att säkerställa att inte avloppsröret inte utsätts för tryck från spisen eller i övrigt yttre åverkan? Det finns mig veterligen inte något krav om att avloppet ska vara inbyggt, men jag hade personligen säkerställt att ugnen inte riskerar att trycka på röret.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är nog därför den satt där. Finns det något annars sätt en just en sockel som man kan skydda röret på? Räcker det att lägga klossar bakom som spisen kan stå mot istället för röret?

C
Märkena i golvet/skåpens sidor antyder att "sockeln" kanske var lite väl tilltagen på djupet.
Det går inte bara att bygga en mer slimmad sockel?

• Gilla
VilsenReno och 1 till
  • Laddar…
Om du måste göra något skydd så kan jag tänka mig en bräda ovanför med samma djup som mellan vägg och framkanten av röret. Som fästes med 'möbel vinklar' i överkant mot väggen. Så har du ett skydd mot saker du tappar ner bakom spisen.

• Gilla
VilsenReno och 1 till
  • Laddar…
K
O OMLAJA skrev:
Om du måste göra något skydd så kan jag tänka mig en bräda ovanför med samma djup som mellan vägg och framkanten av röret. Som fästes med 'möbel vinklar' i överkant mot väggen. Så har du ett skydd mot saker du tappar ner bakom spisen.
Så hade nog jag gjort.
Enkel åtgärd och skyddar röret från tryck från spis och gegg som faller ner mellan ugn och vägg.

• Gilla
VilsenReno
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Blir nog att jag gör detta, tror det passar min kompetensnivå bäst.

Tusen tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.