Dalbotös skrev:
Herre jösses... Snart får man väl inte ha träd i trädgården för att någon kan klättra upp i dem och ramla?
Visst, jag förstår att man inte vill att ens barn skall slå ihjäl sig men det börjar ju faktiskt bli fånigt. Hur i hela friden överlevde alla vi som är uppväxta utan klätterskydd då? Jo vi fick lära oss att inte klättra på vissa saker och gjorde man det ändå så gjorde det ont.
Alla vi överlevde inte.

Hemmakatten
ingemar_o skrev:
vid fallhöjd med 2m eller högre så gäller 1100 mm högt å max 100 mm mellan spjälor, eller slätt matrial som är tätt för att förhindra klättring.
Jo, det trodde jag också var det som gällde, alltså 1100mm vid över 2m höjd. MEN, det gäller INOMHUS. Utomhus gäller 1100mm vid över 0,5 meter. Allt detta enligt Boverket och kommunens byggingenjör.

O
Neta skrev:
Tack för era tips. Det blev ribbor i vågrätt och det blev kanonfint!
Håller verkligen med dig Alko att det ser lite snålt ut om det är för stort mellanrum mellan ribborna.
Har du någon bild på hur det blev?

Neta skrev:
Osueco och ni andra som vill se.
Här är en bild när vi håller på som bäst att fästa ribborna.
[länk]

Vad har ni för strl på de liggande ribborna?

/kristina

Dalbotös skrev:
Herre jösses... Snart får man väl inte ha träd i trädgården för att någon kan klättra upp i dem och ramla?
Visst, jag förstår att man inte vill att ens barn skall slå ihjäl sig men det börjar ju faktiskt bli fånigt. Hur i hela friden överlevde alla vi som är uppväxta utan klätterskydd då? Jo vi fick lära oss att inte klättra på vissa saker och gjorde man det ändå så gjorde det ont.

Det klokaste jag har läst på länge :)

Gammal tråd men finns det någon som har ritning på smilingcopycats räck? Älskar det! :)

Dalbotös skrev:
Anledningen till att vi överlevde utan lagar å regler kring detta för 30 år sedan är ingen då ens övervägde att bygga något så pundigt som ett klättringsbart staket på andra våningen.....

Sunt förnuft ut, lagar och regler in. Oklart i vilken ordning.

• Gilla
tynell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.