Hej,

då utrymmeskravet hela tiden ökar har jag börjat göra i ordning ett tidigareoinrett utrymme i källaren. Huset är byggt på 50-talet och de väggarna jag vill göra i ordning ser ut att vara murade med stenar som liknar lecablock men är lite mer bastanta. Min tanke är bara att lägga på nån puts av nåt slag för att sedan måla över det då andra delar av källaren av tidigare ägare är gjort på liknande sätt. Men längs vägen har några frågor dykt upp.

Jag har testat på en liten vägg med det bruk bygghandeln rekomenderade.
http://www.weber.se/fasad-puts-och-...utsbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c.html
Just den väggen är uppsatt på senare år och är murad med vanliga lecablock.

Efter några dagars torkande kan man fortfarande tydligt se fogarna mellan lecablocken som ett fuktigt mönster på det nymurade väggskicktet. Är detta "normalt" eller tyder det på fukt?

Det bruk som användes upplever jag som lite "sandigt", om jag tar med handen på det så lossar det ibland små små partiklar. Är det ok att måla direkt på detta eller ska man lägga på något fastare ytlager? På ett annat ställe testade jag förra året att smeta ut lite fogmassa efter vi lagt klinkers och det påminner mig mer om det ytskikt jag förväntar mig. Är det ett alternativ att göra så eller blir en sån yta så tät att ingen fukt kommer vare sig in eller ut?

Om det är ok att måla direkt på putsen, hur länge bör man låta det torka innan? ( I källaren är det ca 15 grader och något fuktigare än på övriga våningar)

• Gilla
Elinwjs
  • Laddar…
hur känsligt är det med blandningen och slutresultatet, säg att man råkat få i en eller ett par deciliter för mycket eller för lite på en uppskattad halv säck vatten när det ska vara 5 liter till en 25kg-säck, gör en sådan felblandning märkbar skillnad? Jag testade lite olika blandningar i början för att lära känna materialet och se hur egenskaperna förändrades när jag i början tyckte det var lite för torrt. Min tanke är att jag använder min första vägg att testa och lära mig på så att övriga blir som förväntat.

Efter att nu ha tittat på väggen ordentligt ser jag att på vissa ställen har det blivit en slät fin hård yta medans det på andra delar fortfarande verkar sitta lite "lös sand". Jag antar att det där blivit för lite vatten, alternativt att väggen bakom sugit åt sig lite av det vatten som fanns i bruket. Kan jag därav dra slutsatsen att man hellre bör ha lite för mycket vatten än lite för lite? Eller handlar det om att även efter man murat på bruket fukta väggen med sprayflaska och se till att allt murbruk verkligen binder ihop sig med vätskan?

Eller kan det bli några andra konsekvenser av för mycket vatten än att det är svårt att få bruket att fastna på väggen? Är det bättre att sätta till lite extra vatten på slutet och lägga på det sista utanpå det andra? Vad händer om jag lägger ett nytt lager ovanpå det gamla, finns risken att det lossar om underarbetet inte är perfekt eller kan det nya binda ihop sig med det gamla?

Vet inte, men jag brukar dels alltid förvattna väggen som ska putsas så att den inte suger ut allt vattnet från putsen, dels brukar jag alltid eftervattna när putsen börjat härda, som man gör med betong. Hittills har all puts blivit hård och fin!

Tror det var det som varit problemet, första försöket vattnade jag inte väggen alls, andra gången använde jag en sprayflaska för att fukta den men någonstans läste jag att man kunde ta vattenslangen och fukta rejält. Hur gör ni som läser tråden?

Men slutsatsen borde vara att man hellre har lite för mycket än för lite vatten.

Inte när man blandar. Däremot bör det hållas fuktigt när det torkar/härdar.

eviljava skrev:
Inte när man blandar. Däremot bör det hållas fuktigt när det torkar/härdar.
Kan du utveckla, hur ofta och hur mycket och hur länge bör man hålla det fuktigt under torkning/härdning?

Man brukar ju säga att man skall hålla det fuktigt under ca. 2 dygn för att säkerställa hållfastheten. Detta kan kanske variera något mellan produkter? Men rent generellt bör man hålla det fuktigt under denna tidsperiod.

Man skall hålla det fuktigt, inte blött. Det räcker förmodligen att duscha lite med en blomspruta (beroende på hur stor väggen är?). Huvudsaken är att bruket inte blir torrt på en gång. Sedan kan man ju även klä in med plast för att slippa spruta på vatten lika ofta.

Rummet har totalt 4,5 kvadrat golvyta så det är inga jätteväggar, en vägg på 1,5 x 2 meter som jag testat lite på och två väggar på ca 3x2 m. Men det är nog en bra ide att ta en vägg i taget tills man fått snits på tekniken :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.